Zvlčení francouzských médií a konec ochrany soukromí

closer

Francouzský prezident Francois Hollande v posledních týdnech zakusil sílu médií v úplně jiné oblasti, než je zvyklý. Pod palbu se tentokrát dostalo jeho soukromí.

Foto: časopis Closer. Zdroj: Profimedia.cz

I šéf Elysejského paláce je jenom člověk, radosti a strasti řadových Francouzů tak potkaly i jeho. Reportéři bulvárního časopisu Closer uveřejnili začátkem letošního roku fotografie prezidenta, jak si to na skútru uhání za svou údajnou milenkou – francouzskou herečkou – a rázem se rozjel kolotoč spekulací, jak to má Hollande s intimním životem, když jeho oficiální partnerkou je novinářka Valerie Trierweilerová. 

Hollande nejdříve uvedl, že bulvární novináři zasáhli nevybíravě do jeho soukromí a že zvažuje žalobu. „Hluboce lituji útoků na zásady ochrany soukromí, na kterou mám právo jako každý občan,“ citoval Elysejský palác slova prezidenta. Hollande pomíjí jednu zásadní věc, a to že ač je Francouz, tak je natolik známou osobností, že musí počítat s tím, že z podstaty jeho veřejné funkce bude jeho soukromí podrobeno kritice. Současná aférka přišla v době, kdy levicový politik zastává funkci nejvyšší a jeho popularita strmě klesá. I to může být důvod, proč se nakonec prezident rozhodl nepropírat celou věc před soudy, na rozdíl od své údajné milenky.

Francouzská média k podobným „úletům“ vždy přistupovala velice diplomaticky a milostné aféry svých státníků držela pod pokličkou. Dlouhodobě tak fungovalo jakési tajné spojenectví mezi významnými politiky a médii – krásným příkladem je třeba úspěšně utajovaná nemanželská dcera bývalého prezidenta Françoise Mitteranda.

Obrat v New Yorku

Obrat ale nastal v roce 2011, kdy se provalil sexuální skandál jednoho z horkých favoritů na křeslo v Elysejském paláci Dominique Strausse-Kahna. Aféra vedla k přehodnocení přístupu Francouzů k soukromí národních politiků. Svůj podíl na tom má i fakt, že Strauss-Kahn byl zatčen v New Yorku, a urputná americká média v prvních dnech měla oproti francouzským mílový náskok. Záhy začala fungovat premisa, že i francouzští politici média potřebují, ať už o nich píšou jakkoliv, a dlouholetá benevolence šla stranou.

Francouzský legislativní rámec pro ochranu soukromí a osobnosti je přitom všeobecně považován za jeden z nejpřísnějších v Evropě. Právo každého na soukromí je zakotvené ve francouzské ústavě a vzhledem ke korektním vztahům médií s politiky docházelo k jeho porušování málokdy a stalo-li se tak, tresty byly vysoké. S hladem novinářů se ale musela vypořádat i francouzská soudní praxe. Podobně jako je tomu v českém právu, začalo se na soukromí politiků nahlížet jako na soubor informací, který si zaslouží publikování, je-li to ve veřejném zájmu, nebo má-li to vliv na výkon veřejné funkce. K podobnému závěru dospěl i Evropský soud pro lidská práva, když ve sporu monacké princezny von Hannover proti Německu rozhodl, že publikování fotografií státníků z jejich soukromého života je možné, pokud to přispěje k diskuzi o obecném zájmu.

Pod sousloví veřejný, případně obecný, zájem se toho dá schovat vskutku mnoho, dost možná i Hollandovy zálety. To moc dobře vědí i média, a tak na první místo nestaví kritiku promiskuity prezidenta, ale to, že jeho románek má vliv na bezpečnost hlavy státu, protože si za láskou vyrazil pouze s jedním bodyguardem v patách. A ve veřejném zájmu je přece absolutní ochrana prezidenta.

Mariana Pítrová
autorka se specializuje na mediální právo

Čtěte také

final blog zahr monitoring
Blog

Mějte přehled o zahraničních médiích – snadno a bez námahy

Ať už jste firma, instituce nebo třeba nezisková organizace, pokud se snažíte působit ve více zemích, pak je pro vás dobře nastavený monitoring médií zásadní. Pomůže vám nejenom lépe pochopit specifika místních trhů, ale zároveň získáte bezpočet důležitých podnětů pro ještě lepší strategické plánování.

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

blog osvc
Blog

Monitoring médií pro OSVČ: proč se vyplatí i vám 

Mediální prostor by neměly sledovat jen velké firmy a instituce. I živnostníci mohou mít prospěch z monitoringu mediálních zdrojů, pomůže jim ke sledování nejnovějších trendů v oboru i pro vyhledávání nových příležitostí.

telefon kresba

Jdeme na to!