Zpravodajství ČT má na Slovensku dobrý zvuk

mirejovsky david

Sesterský portál Medan.sk zpovídal Davida Miřejovského, zpravodaje České televize na Slovensku. K tématům rozhovoru patřily i rozdíly mezi oběma mediálními trhy.

Foto: David Miřejovský. Zdroj: Medan.sk

ČT má na Slovensku výborné renomé. Otvírá Vám značka Vašeho zaměstnavatele na Slovensku dveře, které jsou někdy pro slovenské novináře přivřené?

Nedokážu posoudit, které dveře jsou pro slovenské novináře zavřené a pro mě ne. Máte ale pravdu v tom, že ČT má díky práci mých kolegů v ČR i předchůdců na postu zpravodaje velmi dobré jméno. Skutečně nevím, zda někdy pomůže při žádosti o rozhovor dovětek, že je to pro ČT. Vždy mě ale potěší, když se s respondentem po natáčení loučíme, a on pochválí zpravodajství ČT – ať už hlavní zpravodajskou relaci Události nebo ČT24. Mám radost, že to slyším velmi často. Někdy mě až překvapí, kolik lidí a v jakých lokalitách sleduje na Slovensku zpravodajství ČT.

Na Slovensku jste od roku 2012. V Událostech ČT se objevilo už více než 300 vašich reportáží (96 v roce 2012, 137 v roce 2013, zatím 76 v roce 2014). V jejich tematické skladbě nevidím žádné logické pojítko. Týkaly se vysoké politiky, dálnic, cestovního ruchu, Romů. Jaká témata jsou vám doporučována?

Doporučení je jediné a spojuje všechna témata. Reportáž musí mít pro našeho diváka informační hodnotu. Samozřejmě vždy musí obsahovat jen pravdivé a ověřené zprávy.

Kromě textu se soustředíme i na zvukovou a obrazovou stránku reportáže (kamera, střih, grafika, atd.). Diváka chceme zaujmout a přitáhnout jeho pozornost. To se projevuje právě i na různorodosti zpracovávaných témat. Nejde referovat jen o politice v parlamentu. Jsme veřejnoprávní televize a přinášíme i určitý servis pro naše diváky. Na Slovensku každý rok tráví dovolenou stovky tisíc českých turistů. Proto mezi mými reportážemi v Událostech najdete poměrně často téma dopravy, služeb, porovnání cen v obchodech, případně tipy, kam a kdy vyrazit.

Jaké poznatky jste si z cest po Slovensku odnesl? Jsme zemí, která se dá charakterizovat jednou větou?

Jde to i jedním slovem: nádherná. Jako snad každý rodilý Pražák, mám i já předky ze Slovenska. Dlouho jsem chtěl Slovensko celé procestovat, ale nevycházelo mi to. Za poslední dva roky, kdy tu žiji, jsem měl velké štěstí a natáčení nás zavedlo na úžasná místa, kam bych se jako turista asi ani sám nevydal. Navíc jsem díky své práci měl možnost poznat řadu zajímavých lidí.  

Můžete srovnat tiskové konference politiků na Slovensku a v České republice z hlediska atmosféry mezi novináři a kvality jejich otázek? Všiml jste si během svého pobytu na Slovensku nějakých zásadních rozdílů mezi českými a slovenskými novináři, případně rozdílů mezi mediálním trhem v Česku a na Slovensku?

Oba mediální trhy mají svá specifika a vyčerpávající odpověď by vydala na diplomovou práci. Já jsem více než deset let členem zahraniční redakce ČT. Proto mě překvapilo, jak málo se slovenská média věnují zprávám z ciziny. A také jak malé jsou zahraniční redakce (pokud vůbec existují) jednotlivých televizních stanic i printových titulů.

Z pohledu atmosféry mezi novináři a kvality dotazů na tiskových konferencích jsme na tom na obou stranách řeky Moravy stejně.

Berete pobyt na Slovensku jako přípravu na jinou vzdálenější zemi? Chcete se žurnalistikou živit i ve vzdálenější budoucnosti?

 

Novinařině se určitě chci věnovat dál. Na Slovensku budeme s rodinou ještě delší čas, a kam nás pak vítr zavane, teď příliš neřešíme. Máme tři malé děti a musíme se s manželkou zařídit i podle nich.

Rozhovor najdete též na http://www.medan.sk/

Martin Gonda
mediální analytik Medan.sk

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!