Zpravodajství ČT má na Slovensku dobrý zvuk

mirejovsky david

Sesterský portál Medan.sk zpovídal Davida Miřejovského, zpravodaje České televize na Slovensku. K tématům rozhovoru patřily i rozdíly mezi oběma mediálními trhy.

Foto: David Miřejovský. Zdroj: Medan.sk

ČT má na Slovensku výborné renomé. Otvírá Vám značka Vašeho zaměstnavatele na Slovensku dveře, které jsou někdy pro slovenské novináře přivřené?

Nedokážu posoudit, které dveře jsou pro slovenské novináře zavřené a pro mě ne. Máte ale pravdu v tom, že ČT má díky práci mých kolegů v ČR i předchůdců na postu zpravodaje velmi dobré jméno. Skutečně nevím, zda někdy pomůže při žádosti o rozhovor dovětek, že je to pro ČT. Vždy mě ale potěší, když se s respondentem po natáčení loučíme, a on pochválí zpravodajství ČT – ať už hlavní zpravodajskou relaci Události nebo ČT24. Mám radost, že to slyším velmi často. Někdy mě až překvapí, kolik lidí a v jakých lokalitách sleduje na Slovensku zpravodajství ČT.

Na Slovensku jste od roku 2012. V Událostech ČT se objevilo už více než 300 vašich reportáží (96 v roce 2012, 137 v roce 2013, zatím 76 v roce 2014). V jejich tematické skladbě nevidím žádné logické pojítko. Týkaly se vysoké politiky, dálnic, cestovního ruchu, Romů. Jaká témata jsou vám doporučována?

Doporučení je jediné a spojuje všechna témata. Reportáž musí mít pro našeho diváka informační hodnotu. Samozřejmě vždy musí obsahovat jen pravdivé a ověřené zprávy.

Kromě textu se soustředíme i na zvukovou a obrazovou stránku reportáže (kamera, střih, grafika, atd.). Diváka chceme zaujmout a přitáhnout jeho pozornost. To se projevuje právě i na různorodosti zpracovávaných témat. Nejde referovat jen o politice v parlamentu. Jsme veřejnoprávní televize a přinášíme i určitý servis pro naše diváky. Na Slovensku každý rok tráví dovolenou stovky tisíc českých turistů. Proto mezi mými reportážemi v Událostech najdete poměrně často téma dopravy, služeb, porovnání cen v obchodech, případně tipy, kam a kdy vyrazit.

Jaké poznatky jste si z cest po Slovensku odnesl? Jsme zemí, která se dá charakterizovat jednou větou?

Jde to i jedním slovem: nádherná. Jako snad každý rodilý Pražák, mám i já předky ze Slovenska. Dlouho jsem chtěl Slovensko celé procestovat, ale nevycházelo mi to. Za poslední dva roky, kdy tu žiji, jsem měl velké štěstí a natáčení nás zavedlo na úžasná místa, kam bych se jako turista asi ani sám nevydal. Navíc jsem díky své práci měl možnost poznat řadu zajímavých lidí.  

Můžete srovnat tiskové konference politiků na Slovensku a v České republice z hlediska atmosféry mezi novináři a kvality jejich otázek? Všiml jste si během svého pobytu na Slovensku nějakých zásadních rozdílů mezi českými a slovenskými novináři, případně rozdílů mezi mediálním trhem v Česku a na Slovensku?

Oba mediální trhy mají svá specifika a vyčerpávající odpověď by vydala na diplomovou práci. Já jsem více než deset let členem zahraniční redakce ČT. Proto mě překvapilo, jak málo se slovenská média věnují zprávám z ciziny. A také jak malé jsou zahraniční redakce (pokud vůbec existují) jednotlivých televizních stanic i printových titulů.

Z pohledu atmosféry mezi novináři a kvality dotazů na tiskových konferencích jsme na tom na obou stranách řeky Moravy stejně.

Berete pobyt na Slovensku jako přípravu na jinou vzdálenější zemi? Chcete se žurnalistikou živit i ve vzdálenější budoucnosti?

 

Novinařině se určitě chci věnovat dál. Na Slovensku budeme s rodinou ještě delší čas, a kam nás pak vítr zavane, teď příliš neřešíme. Máme tři malé děti a musíme se s manželkou zařídit i podle nich.

Rozhovor najdete též na http://www.medan.sk/

Martin Gonda
mediální analytik Medan.sk

Čtěte také

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

telefon kresba

Jdeme na to!