Záleží na barvě utrženého sluchátka?

telefony

Pokud mají T-Mobile s Telefónikou po pěti milionech klientů a Vodafone jen polovičku, mělo by se o nich psát a mluvit dvakrát častěji. Jak ukázala analýza NEWTON Media, v prvních deseti měsících letošního roku se však Vodafone v médiích objevoval skoro stejně často jako dvakrát tak velký T-Mobile.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Znamená to, že o Vodafone se v médiích mluví nečekaně často, nebo má naopak T-Mobile nepřiměřeně malou medializaci? Pro potřeby naší analýzy jsme využili pouze data z vybraných titulů. I kdybychom však porovnali výstupy z kompletní databáze Newton Media, měla by Telefónica proti Vodafone dvojnásobnou medializaci – přesně jak by odpovídalo jejich tržním podílům. Vedle toho také vyšlo najevo, že T-Mobile měl skutečně jen mírně vyšší medializaci než Vodafone.

Vzhledem k nepříliš vstřícnému vztahu české veřejnosti k mobilním operátorům nemusí být nižší výskyt v médiích na škodu. Společnosti T-Mobile to například přineslo nejmenší objem kritických reflexí ze všech tří operátorů a současně solidní počet pozitivních hodnocení. Možná i v telekomunikační branži platí rčení žádná zpráva – dobrá zpráva.

Co si sám nenapíšu, to nemám

V dalším kroku jsme se zaměřili na obsah příspěvků o jednotlivých operátorech, konkrétně na vliv tiskových zpráv. Stopy naznačující, že autor při psaní pracoval s obsahem některé tiskové zprávy, jsme našli u zhruba čtvrtiny příspěvků T-Mobile a Vodafone, ale u skoro čtyř desetin příspěvků o Telefónice. Nabízí se tu interpretace, že míra medializace jednotlivých operátorů nemusí korelovat pouze s jejich tržní silou, ale je také určována aktivitou tiskového oddělení a úspěšností, s jakou šéfové firemní komunikace dokáží své tiskové zprávy protlačit na redakční stoly. Modří se v tomto ohledu jeví jako nejaktivnější.

Nejaktivnější, nebo nejúspěšnější? Podíl příspěvků, v nichž explicitně figuroval někdo z hlavních tiskových mluvčích, se u jednotlivých operátorů výrazněji nelišil a pohyboval se od sedmi do devíti procent. To svědčí spíše pro druhou alternativu, tedy, že červený a růžový tým není o nic méně pilný, ale modrým se z nějakého důvodu daří intenzivněji přes média komunikovat s veřejností.

Jak se pozná mediální lídr trhu?

Než společnosti Telefónica předáme pomyslný diplom s tímto titulem, podívejme se ještě na jeden parametr: o kom média nejčastěji referovala exkluzivně. Kdo z operátorů se v médiích objevoval nejčastěji sólo, bez jediné zmínky o některém z konkurentů?  Byla to opravdu Telefónica. Zatímco společnosti T-Mobile i Vodafone vykázaly zhruba třetinu exkluzivních příspěvků, u Telefóniky to byla bezmála polovina. Každý druhý příspěvek o Telefónice byl tedy pouze o ní, zatímco v případě T-Mobile a Vodafone to byl jen každý třetí. Pokud bychom vzali v úvahu všechny příspěvky z databáze Newton Media, vyšplhal by se podíl exkluzivní publicity Telefóniky výrazně nad polovinu.

Zdroje použité pro grafy: E15, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta DNES, Právo, Aktuálně.cz, ct24.cz, denik.cz, e15.cz, iDnes.cz, iHNed.cz, lidovky.cz, lupa.cz, mobil.cz, mobilenet.cz, mobilmania.cz, mobinfo.cz, novinky.cz, smartmania.cz, Chip, Computer, Computerworld, Ekonom, Euro, Marketing&Media, Reflex, Respekt, Týden, ČRo 1, ČT 1, ČT 24, Frekvence 1, Impuls, Prima Family, TV Barrandov, TV Nova.

Metodická poznámka: Do zdrojových dat analýzy byly zahrnuty veškeré, byť jen okrajové zmínky o operátorech, neboť i tyto příspěvky ovlivňují jejich mediální obraz. Pouze u společnosti Telefónica byly vyřazeny příspěvky zmiňující výhradně O2 Arénu či burzovní zpravodajství. 

Daniel Weidenhoffer
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

final blog zahr monitoring
Blog

Mějte přehled o zahraničních médiích – snadno a bez námahy

Ať už jste firma, instituce nebo třeba nezisková organizace, pokud se snažíte působit ve více zemích, pak je pro vás dobře nastavený monitoring médií zásadní. Pomůže vám nejenom lépe pochopit specifika místních trhů, ale zároveň získáte bezpočet důležitých podnětů pro ještě lepší strategické plánování.

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

blog osvc
Blog

Monitoring médií pro OSVČ: proč se vyplatí i vám 

Mediální prostor by neměly sledovat jen velké firmy a instituce. I živnostníci mohou mít prospěch z monitoringu mediálních zdrojů, pomůže jim ke sledování nejnovějších trendů v oboru i pro vyhledávání nových příležitostí.

telefon kresba

Jdeme na to!