Zachrání média miliardáři z IT byznysu?

lukacovic

Amerika zaznamenává nový trend. Podnikatelé ze sektoru moderních technologií se rozhodli investovat do klasických médií. Můžeme podobný jev pozorovat i v Česku a bude to znamenat dlouho očekávanou záchranu skomírajícího odvětví?

Foto: Ivo Lukačovič, Seznam.cz, Zdroj: Profimedia.cz

Zakladatel eBay, Pierre M. Omidyar, oznámil v půlce října, že podpoří nový mediální projekt sumou 250 milionů dolarů (přibližně 5 miliard Kč). Již v srpnu investoval stejnou částku do nákupu prestižních The Washington Post zakladatel Amazonu Jeff Bezos.  Sektor seriózního zpravodajství tak v době, kdy urgentně potřebuje finanční podporu, získal desetimiliardovou finanční injekci.

Tím ale výčet bohatých, kteří získali majetek podnikáním v oblasti IT a nyní se rozhodli investovat do médií, nekončí. Stejný krok oznámila Laurene Powell Jobsová, vdova po Stevu Jobsovi z Apple. Finančně podpoří zpravodajský start-up Ozy Media. Spoluzakladatel Facebooku Chris Hughes zase v roce 2012 získal většinový podíl magazínu The New Republic a zároveň se stal jeho šéfredaktorem. Jeff Skoll, člen týmu společnosti eBay, podpořil Participant Media a televizní kanál Pivot.

Češi se drží při zemi

Z Česka bychom mezi internetové podnikatele, kteří mají zájem investovat na poli tradičních médií, mohli zařadit zakladatele vyhledavače Seznam Ivo Lukačoviče, který firmu ze 70 procent vlastní. Letos v létě Seznam koupil 33,6 procenta ve vydavatelství Borgis, do jehož stáje patří deník Právo a servery Novinky.cz, Super.cz a Sport.cz. Firma Seznam se chce prosadit i jako konkurence televize prostřednictvím internetového portálu Stream.cz.

Nejedná se však o mediálního vizionáře, jakým je třeba Omidyar, investicí do Borgisu Seznam spíše upevnil dlouhodobou spolupráci.

Za zmínku stojí i jeden z „otců“ portálu Centrum.cz Ondřej Tomek. Z peněz, které vydělal prodejem podílu na úspěšném internetovém projektu, zafinancoval mimo jiné nákup 34 procent v publicistickém projektu Motejlek.com.

Sen o lepším světě

„Technologové mají názor, možná nadutý, že mohou svět zlepšit,“ vysvětlil motivace amerických IT miliardářů Omidyar v říjnovém rozhovoru pro The New York Times. „Existují limity, jak toho dosáhnout pouze prostřednictvím technologií, nebo vás prostě přestane bavit dělat to jen skrze technologie. Proto je lákavé dostat se k obsahu a široké komunikaci,“ dodal.

Mnoho analytiků proto očekává, že investoři ze sektoru moderních technologií nepřinesou do žurnalistiky jen peníze, ale i intelektuální kapitál. Opakovaně se připomíná, že novinařina se dostala na rozcestí a musí najít cestu, jak se dostat z krize a pokračovat v novém životaschopném modelu. A právě internetoví podnikatelé jsou nekonvenčními osobnostmi, které mohou nové myšlenky, jež žurnalistika nutně potřebuje, přinést.

IT a média: Partneři, nebo sokové?

Avšak ne všichni jsou vůči těmto iniciativám optimističtí. Například bývalý redaktor Financial Times Tom Foremski argumentuje na stránkách on-line magazínu „Silicon Valley Watcher“, že IT miliardáři žurnalistiku nezachrání, protože nenabízí udržitelný model pro celý sektor, ale pouze finanční zvýhodnění pro médium, do kterého investují.

Foremski navrhuje, že místo hledání spásy v investicích od miliardářů z IT by se celý zpravodajský sektor měl společně postavit internetovým obrům, jako je společnost Google. Problémem zpravodajství totiž je vedle klesajícího zájmu čtenářů i pokles výnosů z reklamy. Největší díl zisku z inzerce na internetových portálech, včetně těch zpravodajských, jde právě na účet internetových společností jako Google.

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

telefon kresba

Jdeme na to!