Young & Rubicam přivezli zlato z Cannes Lions

p1120725

Francouzské Cannes žilo v minulém týdnu nejen mistrovstvím světa ve fotbale, ale také největší světovou reklamní soutěží Cannes Lions.

Foto: Mezi hvězdy, které vystoupily v rámci Cannes Lions, patřil i zpěvák Bono Vox. Zdroj: Honza Marcinek, Flemedia

Poprvé v historii  vybojovala práce české agentury jedno z nejvyšších ocenění – zlatého lva. Větším úspěchem je už pouze Grand Prix, která se ale uděluje pouze jedna za každou soutěžní kategorii. Pražští Young & Rubicam dostali dokonce hned dva zlaté lvy, oba v kategorii tiskové reklamy, a navíc ještě bronz v outdooru za stejnou práci – kampaň pro plzeňské zastoupení firmy Harley Davidson.

Young & Rubicam vzali letošní ročník Cannes Lions útokem, z celkem 129 českých přihlášek jich hned 91 přihlásili právě Y&R. Oceněná kampaň pracovala s příběhem o německých okupantech, kteří zabavovali českým motorkářům jejich stroje. Zlaté české ručičky tedy některé motocykly rozebraly a použily je třeba jako kus nábytku nebo součást kamen. Po konci války je opět složily zpět.

První harley klub světa? V Praze!

Jak uvedl kreativní ředitel Y&R Jaime Mandelbaum pro týdeník Marketing & Media, v Praze se mezi dvěma světovými válkami prodalo druhé největší množství motorek Harley Davidson na světě a navíc tu byl založen úplně první harlejářský klub. Agentura příběh zpracovává už tři roky, dokonce si najala publicistu Daniela Deyla, který se snažil najít žijícího pamětníka, nebo dokonce majitele rozebraného stroje. To se sice nepodařilo, ale autenticita příběhu je nesporná.

Původně chtěli Y&R příběh využít v televizní kampani, protože ale zadavatel neměl potřebné prostředky na jeho výrobu a následné nasazení, byla vyrobena aspoň série čtyř plakátů. Porotu zaujalo jejich zpracování – inzeráty na motorku bez motorky, se silným příběhem a v perfektním provedení, jaké ani zkušení canneští porotci nevidí často. Jak uvedl kreativní ředitel australských DDB Damon Stapleton, nikdy by ho nenapadlo, že kampaň byla připravena v Praze českou agenturou.

Sto přihlášek za půl milionu

Mandelbaum pro M&M také upřesnil částku, kterou agentura za přihlášky zaplatila, podle jeho vyjádření o něco přesahovala půl milionu korun. Přihláška vyjde podle festivalového webu v různých kategoriích na 500 až 1 300 euro. Hlavní motivací pro zasílání prací na zahraniční festivaly je podle Mandelbauma snaha oslovit co nejvíce globálních klientů, jeho agentura za poslední tři roky pracovala třeba na globální kampani pro Danone či americkou banku a zúčastnila se výběrových řízení ve Švýcarsku nebo v Austrálii.

Mezi nejčastěji oceňované kampaně letošních Cannes Lions patří kampaň britského řetězce s luxusním zbožím Harvey Nichols nazvaná Sorry, I spent it on myself (omlouvám se, utratil jsem to za sebe), která získala Grand Prix ve čtyřech kategoriích. Šlo o sérii „cheap“ dárků zabalených od Harvey Nichols – například kancelářské sponky, zubní kartáček, párátka nebo špunt do dřezu. Spot končí záběrem na „šťastného“ obdarovaného a nové šaty nebo jiný artikl ze sortimentu řetězce.

Nechme mladé lvy řvát!

Porotce zaujala i série Volvo, ze které pochází i proslulý spot, na kterém někdejší akční hvězda Jean-Claude van Damme dělá svůj světoznámý rozštěp na zrcátkách couvajících náklaďáků Volvo. Za zhlédnutí ale stojí i balerína na provaze mezi dvěma jedoucími trucky nebo technický ředitel Volva zahrabaný až po krk do písku. Zajímavých kampaní soutěžilo v Cannes několik tisíc, stejně jako proběhly desítky zajímavých seminářů se špičkami komunikačního průmyslu, a určitě se jimi bude celý obor ještě dlouho inspirovat.

České barvy kromě klasických reklamních agentur hájili i mladí kreativci do 28 let, pro které je určena soutěž Young Lions. České dvoučlenné týmy mohly soutěžit v kategoriích mediální strategie, printové a online reklamy. V letech 2011 a 2012 dokonce české týmy přivezly zlato z kategorie Media, letos se tento úspěch zopakovat nepovedlo. Nicméně mladí kreativci prošlapali v předchozích letech cestu ke zlatu, po které se letos úspěšně vydali Y&R. Snad se dočkáme i dalších neméně úspěšných následovníků.

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!