Volební speciál 3: Značky SPOLU a PirStan se v médiích rychle etablují

1 ilustracni foto web

Z obou volebních koalic se v průběhu letošního roku těšila o něco větší mediální pozornosti ta druhá: Piráti a Starostové. ODS si ovšem s výjimkou letních prázdnin držela předstih před Piráty a ještě začátkem září měla větší celkovou publicitu než značka SPOLU, která nicméně od půle srpna dynamicky posilovala. STAN je v médiích silnější než TOP 09 a KDU-ČSL. Vyplývá to z analýzy společnosti Newton Media pokrývající období od 4. ledna do 12. září.

Název koalice SPOLU vešel ve známost 9. prosince 2020 a v médiích se etabloval pozvolna. Výrazněji se začal prosazovat až od druhé poloviny srpna v návaznosti na zrychlující volební kampaň koalice. Nicméně teprve zhruba měsíc před parlamentními volbami dostihla tato nová mediální značka svou publicitou strany TOP 09 a KDU-ČSL. Publicita samotné ODS byla v průběhu celého letošního roku výrazně vyšší než publicita jejích juniorních partnerů i značky SPOLU. Pouze v závěru května na sebe upozornila TOP 09, když musela čelit kauze týkající se Dominika Feriho.

Srovnání medializace Spolu a členských stran

Analytici Newton Media dále sledovali, jak si v médiích počíná koalice Piráti a Starostové, která si pro sebe nezvolila žádný jednotící název. „Čeština prokázala, že je jazykem tvořivým a postupem času se začalo objevovat několik novotvarů s ambicí vtisknout i této koalici jednoslovné označení. Nejúspěšnějším z nich je název ‚PirSTAN‘, který je typický pro dvacetinu mediálních výstupů, v nichž Piráti a Starostové figurují v těsné blízkosti, a který s blížícími se volbami získával na oblibě,“ uvádí Jan Jüptner.

„Dalším adeptem je ‚Pirátostan‘, jenž se vyvinul z výrazu ‚Pirátostán‘, kterým koalici počastoval premiér Andrej Babiš na půdě sněmovny dne 1. června. Prohlásil tehdy, že v ‚Česku nechceme žádný multikulturní, ekofanatický Pirátostán‘,“ doplňuje Jüptner s tím, že Piráti a Starostové se toto slovo snaží během volební kampaně přeznačkovat a vtisknout mu pozitivní nádech.

Celkový pohled na publicitu obou koalic prozrazuje, že o něco větší mediální pozornosti se do 12. září těšila formace Pirátů a Starostů. Na druhou stranu ale platí, že samotná ODS byla v tomto ohledu stabilně silnější než Piráti, jakkoli se rozdíl mezi nimi v září zmenšil. STAN měl měsíc před volbami mírně vyšší publicitu než TOP 09 a KDU-ČSL. Mírným překvapením může být, že jeho publicita byla ještě v posledním sledovaném týdnu vyšší než u nově vzniknuvší značky SPOLU.

Srovnání koalice vs. strany

Autor analýzy: Jan Jüptner, Ph.D.

Kontakt pro média: Jitka Adamčíková,T: 00420 605 441 267, Jitka.Adamcikova@newtonmedia.cz

Doprovodné grafy si můžete v lepším rozlišení stáhnout zde.

Čtěte také

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

telefon kresba

Jdeme na to!