Velký návrat Newsweeku

newsweek

Na konci roku 2012 ohlásil americký časopis Newsweek, že zcela upouští od tištěné verze a bude nadále vycházet pouze elektronicky. Neuplynul ovšem ani rok a týdeník se do tisku vrací. Jaké svědectví podává časopis o stavu vydavatelského průmyslu?

Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Úspěšný americký zpravodajský magazín Newsweek se na mediálním trhu objevil v roce 1933. V dobách své největší slávy, tedy okolo devadesátých let, jej četly více než 3 miliony čtenářů. Coby druhý největší týdeník ve Spojených Státech vycházel Newsweek v celosvětovém nákladu i přes 4 miliony výtisků.

Začátkem nového milénia se ale karta obrátila a zisky Newsweeku začaly klesat. Jen v letech 2007 – 2009 se příjmy magazínu propadly o celých 38 procent. Postupnému úpadku nezabránil ani fakt, že byl Newsweek v roce 2010 prodán za symbolickou cenu jednoho dolaru miliardáři Sidneymu Harmanovi, jenž titul záhy propojil se zpravodajským webem The Daily Beast. Poté, co se ztráty magazínu vyšplhaly až na 20 milionů dolarů ročně, ohlásila jeho šéfredaktorka Tina Brownová konec papírového vydání. Poslední tištěné číslo časopisu, které vyšlo 31. prosince 2012, tak mělo na své obálce symbolický hashtag znějící #Lastprintissue (poslední tištěné vydání).

Realita, nebo mýtus?

Odchod Newsweeku z tisku a přechod k placené online verzi vyvolal širokou diskuzi o budoucnosti tištěných periodik obecně. Pouhý jeden den předtím, než Newsweek oznámil svůj návrat do tisku, prohlásil týdeník New York Magazine, že přechází na režim čtrnáctideníku. Úmysly opustit svou tiskovou verzi měl údajně svého času také britský list The Guardian, ačkoliv se tak nakonec nestalo. Tyto a další podobné skutečnosti přispěly ke všeobecnému předpovídání úsvitu tištěných periodik. Výkonný ředitel společnosti Guardian Media Group Andrew Miller se například nechal slyšet, že je pouze otázkou času, kdy všechny noviny nakonec s tiskem skončí.

Vedle hlasů, které předpovídaly tištěným médiím konec, se ovšem objevily i takové, podle nichž jsou zvěsti o jejich zániku pouhým mýtem. List The Times of Northwest Indiana například na svém webu uveřejnil článek profesora žurnalistiky z Ball State University Davida Sumnera, podle něhož úpadek Newsweeku nemá nic společného se soumrakem tisku, nýbrž je výsledkem špatného managementu a chybějící identity časopisu. Sumner také cituje svého kolegu Samira Husniho z University of Mississippi, jenž tvrdí, že tisk není mrtev a že Newsweek pouze "ztratil svou DNA" a přestal své čtenáře intelektuálně stimulovat.

Zpátky na papír

Společnost IBT Media, která Newsweek v srpnu 2013 odkoupila, nedávno oznámila, že plánuje Newsweek znovu uvést do tisku. Přechod by měl nastat co nejdříve, údajně nejlépe hned v lednu či únoru tohoto roku. Společnost nově plánuje čerpat především z předplatného, nikoliv z placené reklamy.    

Deník The China Post cituje marketingovou analytičku Rebeccu Lieb ze společnosti Altimeter Group, která varuje, že Newsweek prošel mnoha změnami, drasticky snížil počet zaměstnanců a zúžil své zaměření, kvůli čemuž bude jen těžko moci soutěžit se svými konkurenty jako je například The Economist. Reportér z The Wall Street Journal William Launder na svém blogu zase vyslovuje otázku, proč se Newsweek snaží oživit skomírající tištěný obchodní model namísto toho, aby vložil více snahy do vylepšení a rozšíření své digitální podoby.

Existuje ale také řada expertů, mezi nimi například bývalý šéfredaktor deníku USA Today a univerzitní profesor Ken Paulson, kteří tištěnému Newsweeku předpovídají veselejší budoucnost právě díky jeho prestižnímu a mnohaletému renomé.  

Na čem se většina odborníků shodne, je fakt, že to Newsweek nebude mít v nových začátcích snadné. Portál U.S. News například cituje ředitele projektu The Project for Excellence in Journalism Marka Jurkowitze z organizace Pew Research Centre, podle něhož bude úspěch Newsweeku záležet především na jeho redakční strategii. Abyste mohli požadovat vysokou cenu za mediální obsah, musíte čtenářům nabídnout něco opravdu kreativního a nepostradatelného, vysvětluje Jurkowitz. Zdá se ale, že snaha Newsweeku povstat z popela a vrátit se na papír má jistou naději. Jak totiž dodává Samir Husni, média, která vycházejí pouze digitálně, mají oproti těm tištěným kromě horších ekonomických výsledků ještě jednu jasnou nevýhodu: co sejde z očí, sejde rychle z mysli.    

Tereza Šimková
autorka je publicistka

Čtěte také

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

telefon kresba

Jdeme na to!