Večerníček podle Putina

vladimir putin2

Ruská obdoba Večerníčku, která se již půl století vysílá pod názvem „Dobrou noc, maličcí!“ (Spokojnoj noči, malyši!), se v brzké době dočká nové postavičky. A jejím autorem není nikdo jiný, než samotný prezident Vladimir Putin.

Foto: Vladimir Putin. Zdroj: Profimedia.cz

Putinova postavička sice bude trefou do černého, ale zajíček se bojí

„Dobrou noc, maličcí!“ oslavilo 1. září letošního roku padesátileté výročí prvního vysílání. Ve své době se jednalo o první ryze ruský (respektive sovětský) televizní program pro děti předškolního věku a prvního stupně základní školy. Jeho podoba se od počátků v polovině 60. let změnila: místo mluvčího, který „pouze“ předčítal pohádky, je dnešní večerníček kombinací loutkových zvířecích hrdinů v doprovodu dospělého vypravěče a kreslených seriálů. „Putinova“ loutka bude navíc vytvořena podle nejmodernějších technologií pomocí klasické loutkohry a 3D animací, a bude tak schopna vyjadřovat mnohem pestřejší paletu pocitů, emocí a výrazů, než bylo doposud zvykem. Stane se novým kamarádem pro již známé hrdiny, jako je prasátko Chrjuša, zajíček Stěpaška, pejsek Filja, vrána Karkuša nebo medvěd Mišutka. Přesná podoba nového hrdiny zatím zůstává utajena. Producent pořadu Alexandr Mitrošenkov nicméně pro RIA Novosti prozradil, že již za pár týdnů „mnozí zjistí, jaký vztah má prezident k postavičce a celému příběhu“. Na každý pád bude podle něj nový hrdina „trefou do černého“. Historicky první rozhovor s již existujícími zvířátky ale přeci jen prozradil více: nový kamarád je velmi rychlý, je mužského pohlaví a zajíček Stěpaška se ho nejdřív dost bál.

Usměvavá Oxana a její zvířátka

Každý večer miliony ruských dětí mohou na svých obrazovkách sledovat následující: Na pohovce v barevném, útulně zařízeném pokoji plném hraček sedí usměvavá bývalá modelka a ruská Miss Universe Oxana Fjodorova a spolu s ní je v záběru jedno nebo více loutkových zvířátek. S nimi si povídá na různá témata a přitom naplňuje tři základní funkce pořadu – poznávací, výchovnou a zábavnou. Náměty dialogů si asi většina z nás dovede představit. Povídají si o počasí a o tom, jak se správně chovat, když se člověk ocitne při bouřce v přírodě. Vyměňují si chutné a zdravé recepty, ale zároveň se učí, že omylem zkonzumovanou chilli papričku je nutné zneutralizovat mlékem, a nikoliv sklenicí vody. Společně si opakují barvy, základní geometrické tvary a podobně. Některé náměty jsou ale specificky ruské a (nejen) českému divákovi nad nimi zůstává rozum stát.

Loutky ve službách státu

O tom, že ruská federální vláda upevňuje moc nad médii, aby je mohla lépe využívat k propagandě svých akcí a potlačit jejich případné opoziční tendence, není pochyb. Události z posledních měsíců jsou toho jasným důkazem. Vliv Kremlu ale prosakuje i do dětské tvorby. 11. března tohoto roku tak chtěl pejsek Filja například narukovat do armády a sloužit u pohraničníků, aby jim pomáhal chránit hranice státu. Oxana Fjodorova nad jeho rozhodnutím vyjádřila hrdost, ale společně s vránou Karkušou ho přesvědčila, že je na armádu ještě moc mladý a musí počkat, až vyroste. V pořadu se v říjnu minulého roku nevyhnuli ani diskusi o tom, co je to protestní hnutí. Medvěd Mišutka, který pasivně protestoval proti nepřátelskému jednání, nedostal žádné koláče, dokud s protestem nepřestal. Političtí aktivisté na sociálních sítích se bouřili. „Dobrou noc, maličcí!“ se tak samozřejmě nevyhnulo kritice, že je příliš zpolitizované a propagandu zaměřuje už na ty nejmenší. Ruský spisovatel, dramaturg a scénárista Grigorij Oster, který roku 2007 obdržel státní vyznamenání, ale jakoukoliv politizaci pořadu odmítá – podle něj jde o plnění poznávací a výchovné funkce.

Z pohádky do reality

Politizace života dětí se v Rusku neobjevuje jen na televizních obrazovkách. Z čistě politických důvodů Kreml na přelomu let 2012 a 2013 zakázal adopce ruských dětí, které jsou umístěny v dětských domovech a žijí bez rodičů, americkými občany. Podle analytiků tehdy zájem o blaho dětí ustoupil geopolitice.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!