Večerníček podle Putina

vladimir putin2

Ruská obdoba Večerníčku, která se již půl století vysílá pod názvem „Dobrou noc, maličcí!“ (Spokojnoj noči, malyši!), se v brzké době dočká nové postavičky. A jejím autorem není nikdo jiný, než samotný prezident Vladimir Putin.

Foto: Vladimir Putin. Zdroj: Profimedia.cz

Putinova postavička sice bude trefou do černého, ale zajíček se bojí

„Dobrou noc, maličcí!“ oslavilo 1. září letošního roku padesátileté výročí prvního vysílání. Ve své době se jednalo o první ryze ruský (respektive sovětský) televizní program pro děti předškolního věku a prvního stupně základní školy. Jeho podoba se od počátků v polovině 60. let změnila: místo mluvčího, který „pouze“ předčítal pohádky, je dnešní večerníček kombinací loutkových zvířecích hrdinů v doprovodu dospělého vypravěče a kreslených seriálů. „Putinova“ loutka bude navíc vytvořena podle nejmodernějších technologií pomocí klasické loutkohry a 3D animací, a bude tak schopna vyjadřovat mnohem pestřejší paletu pocitů, emocí a výrazů, než bylo doposud zvykem. Stane se novým kamarádem pro již známé hrdiny, jako je prasátko Chrjuša, zajíček Stěpaška, pejsek Filja, vrána Karkuša nebo medvěd Mišutka. Přesná podoba nového hrdiny zatím zůstává utajena. Producent pořadu Alexandr Mitrošenkov nicméně pro RIA Novosti prozradil, že již za pár týdnů „mnozí zjistí, jaký vztah má prezident k postavičce a celému příběhu“. Na každý pád bude podle něj nový hrdina „trefou do černého“. Historicky první rozhovor s již existujícími zvířátky ale přeci jen prozradil více: nový kamarád je velmi rychlý, je mužského pohlaví a zajíček Stěpaška se ho nejdřív dost bál.

Usměvavá Oxana a její zvířátka

Každý večer miliony ruských dětí mohou na svých obrazovkách sledovat následující: Na pohovce v barevném, útulně zařízeném pokoji plném hraček sedí usměvavá bývalá modelka a ruská Miss Universe Oxana Fjodorova a spolu s ní je v záběru jedno nebo více loutkových zvířátek. S nimi si povídá na různá témata a přitom naplňuje tři základní funkce pořadu – poznávací, výchovnou a zábavnou. Náměty dialogů si asi většina z nás dovede představit. Povídají si o počasí a o tom, jak se správně chovat, když se člověk ocitne při bouřce v přírodě. Vyměňují si chutné a zdravé recepty, ale zároveň se učí, že omylem zkonzumovanou chilli papričku je nutné zneutralizovat mlékem, a nikoliv sklenicí vody. Společně si opakují barvy, základní geometrické tvary a podobně. Některé náměty jsou ale specificky ruské a (nejen) českému divákovi nad nimi zůstává rozum stát.

Loutky ve službách státu

O tom, že ruská federální vláda upevňuje moc nad médii, aby je mohla lépe využívat k propagandě svých akcí a potlačit jejich případné opoziční tendence, není pochyb. Události z posledních měsíců jsou toho jasným důkazem. Vliv Kremlu ale prosakuje i do dětské tvorby. 11. března tohoto roku tak chtěl pejsek Filja například narukovat do armády a sloužit u pohraničníků, aby jim pomáhal chránit hranice státu. Oxana Fjodorova nad jeho rozhodnutím vyjádřila hrdost, ale společně s vránou Karkušou ho přesvědčila, že je na armádu ještě moc mladý a musí počkat, až vyroste. V pořadu se v říjnu minulého roku nevyhnuli ani diskusi o tom, co je to protestní hnutí. Medvěd Mišutka, který pasivně protestoval proti nepřátelskému jednání, nedostal žádné koláče, dokud s protestem nepřestal. Političtí aktivisté na sociálních sítích se bouřili. „Dobrou noc, maličcí!“ se tak samozřejmě nevyhnulo kritice, že je příliš zpolitizované a propagandu zaměřuje už na ty nejmenší. Ruský spisovatel, dramaturg a scénárista Grigorij Oster, který roku 2007 obdržel státní vyznamenání, ale jakoukoliv politizaci pořadu odmítá – podle něj jde o plnění poznávací a výchovné funkce.

Z pohádky do reality

Politizace života dětí se v Rusku neobjevuje jen na televizních obrazovkách. Z čistě politických důvodů Kreml na přelomu let 2012 a 2013 zakázal adopce ruských dětí, které jsou umístěny v dětských domovech a žijí bez rodičů, americkými občany. Podle analytiků tehdy zájem o blaho dětí ustoupil geopolitice.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

Cover na blog
Blog

Monitoring médií a ambasády: 8 důvodů PRO

Ambasády hrají nezastupitelnou roli v reprezentaci svého státu. Slouží jako prostředníci mezi hostitelskou a vysílající zemí a zajišťují celou řadu funkcí a úkolů. Existují však i nástroje, které mohou jejich každodenní práci výrazně usnadnit.

Cover na blog (1)
Blog

Dětská hřiště pod lupou: co si myslí rodiče?

Naši klienti nás často oslovují s žádostí o analýzy na témata, která nás zároveň i osobně zajímají. To byl i případ zadání od zahraničního klienta. Měli jsme za úkol blíže prozkoumat stav veřejné diskuze o dětských hřištích ve Velké Británii a zjistit, co si rodiče myslí o jejich bezpečnosti a vybavenosti. Zaměřili jsme se také na hlavní připomínky rodičů týkající se údržby a kvality provedení těchto hřišť.

obrázek (16)
Blog

Jak zmapovat vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

JB
Blog

Rok 2024: Ohlédnutí Jany Barákové

Milí klienti, partneři a kolegové,  leden je pro mne, a nejspíš i pro většinu z vás, symbolem nového začátku. Nový diář, nový fiskální rok, nové plány, nová předsevzetí. Je to čas

telefon kresba

Jdeme na to!