Uprchlíci v českých médiích v roce 2015

sea 412519 640

Uprchlíci na sebe letos strhli pozornost médií poprvé už v lednu, kdy se politici v atmosféře vyostřené útoky islamistů v Paříži přeli o to, zda přijmout 14 syrských rodin s nemocnými dětmi. Vlna mohutného mediálního zájmu se nicméně vzedmula až na přelomu dubna a května, a to v reakci na kroky evropských institucí. Uprchlíkům se tehdy věnoval summit Evropské unie (23. dubna), Evropský parlament záhy na to podpořil princip kvót na rozdělení uprchlíků mezi jednotlivé země (29. dubna) a 13. května přišla Evropská komise s konkrétním návrhem, jak takové kvóty mají vypadat.

uprchlíci vývoj.PNG

 

Tak se stalo, že se stávající kontroverze kolem migrantů propojila s proti-evropskou rétorikou (př. Haló noviny Ne! byrokratickému diktátu EU, 16. května), a pod vlivem dramatických reportáží z ostrovů Středozemního moře, přístavu Callais, českých nádraží a odjinud dále mohutněla. Počínaje druhou květnovou dekádou dosahovala kampaň informující o „těch druzích“ bezmála 1000 zpráv týdně. Během posledního sledovaného týdne (končil 26. červnem) se pak dále vystupňovala, když svým objemem atakovala hranici 2 000 zpráv a promítla se na rekordních 35 titulních stran celostátního a regionálního tisku. Nejvíce se v tomto ohledu angažovaly Lidové noviny (celkem 33 titulních stran) před deníky Právo (26) a MF Dnes (22).

 uprchlíci skupiny médií.PNG

 

Dynamiku mediální kampaně živila synergie mezi politiky a médii, jakož i navzájem se posilující vazba mezi médii a veřejným míněním (př. Právo Tři čtvrtiny Čechů odmítají přistěhovalce, 20. února). S enormním zájmem a emočním zaujetím přistupovala k tematice běženců internetová publicistika (TOP média: parlamentnilisty.cz, idnes.cz – blog). Internet obecně se na publicitě podílel nadstandardními 61 % a posiloval vnímání uprchlíků jako bezprostřední a naléhavé hrozby pro evropské státy.

 uprchlíci atributy.PNG

 

Běženci byli v českých médiích typicky spojováni s islámem (12 % z celkem 22 919 analyzovaných příspěvků) a kvótami (9 %). Dalšími atributy jejich publicity byly bezpečnost (7 %) a sociální otázky (3 %), např. kontext sociálních dávek.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

telefon kresba

Jdeme na to!