Ukrajinka v Česku – web pro ženy z Ukrajiny postavený na datech Newtonu

banner square

Radio Ukrajina provozované skupinou Media Bohemia spojilo síly s ukrajinskou novinářkou Oksanou Maslovou a spustilo nový online zpravodajský servis Ukrajinka v Česku. Ten pokračuje v poslání stejnojmenného telegramového účtu, který Maslova založila po svém útěku z Oděsy, a tím je informační servis v ukrajinštině pro ukrajinskou diasporu v České republice. Od počátku cílí hlavně na matky s dětmi. Na rozjezdu projektu se podílel i Newton Media.

Šéfredaktorka online magazínu o kultuře a životě v Oděse Oksana Maslova utekla se svou osmiletou dcerou do Prahy v prvních dnech válečného konfliktu. Krátce po příjezdu založila telegramový kanál Українка в Чехії (Ukrajinka v Česku), kde začala zveřejňovat ukrajinsky psané anotace českých zpráv a postů ze sociálních sítí. S rozjezdem telegramového kanálu pomohl ukrajinské novinářce Newton Media, který pro ni hned v začátku sestavil monitoring zachycující potřebné informace z médií a sociálních sítí, se kterými Maslova pracuje. Jde o zprávy týkající se zaměstnávání a ubytování ukrajinských uprchlíků, poskytování zdravotní a psychologické péče, podmínek získání finanční podpory nebo zápisu ukrajinských dětí do škol a školek. Ke konci dubna měl kanál přes 4 000 odběratelů, přičemž jednotlivé příspěvky dosahují několik stovek sdílení a shlédne je tak až 37 000 uživatelů.

Spojení s Rádiem Ukrajina

Nemožnost vyhledávat a třídit informace na Telegramu vedla k potřebě pokročit z platformy na zpravodajský web. Proto se Maslova propojila s majiteli rádiové skupiny Media Bohemia (Rádio Blaník, HitRádio apod.). Ta stojí za internetovým projektem Rádio Ukrajina, které spustili vlastníci Media Bohemia 22. března coby nekomerční formu podpory ukrajinským uprchlíkům.

„Cílem Radia Ukrajina je vytvářet pocit klidu a bezpečí. Vysíláme hodně ukrajinské hudby, pohádky pro děti a také duchovní promluvy a básně. To prokládáme zprávami a praktickými informacemi z Česka i Ukrajiny. Tento obsah jsme chtěli rozšířit o původní online zpravodajství a rozcestník praktických informací, a tak jsme spojili síly právě s Oksanou, která vede náš web pod svou značkou Українка в Чехії (Ukrajinka v Česku) a informace z něj i rádia bude dál šířit na svém telegramovém účtu,” vysvětluje Lukáš Nádvorník z Media Bohemia.

„Víme, že veřejnoprávní i komerční média tvoří obsah pro ukrajinskou diasporu, otázkou však zůstává, nakolik se jim daří zasáhnout cílovou skupinu,” říká Oksana Maslova. „Web Ukrajinka v Česku tak má díky propojení se známým telegramovým účtem nespornou výhodu,” dodává Maslova.

Ukrajinská diaspora bude potřebovat své ukrajinské médium

Dramaturgie zpravodajství počítá také s pokrytím informací, které ukazují, nakolik je pro Českou republiku obtížné zvládat stávající uprchlickou vlnu, jaké obtíže doprovází začlenění tak velkého množství Ukrajinců do české společnosti a také jaké obavy nastalá situace u Čechů vzbuzuje.

„Věříme, že toto otevřené zpravodajství pomůže snižovat napětí ve společnosti v době, kdy entuziasmus pomáhat Ukrajincům opadne,” říká Jiří Kučera z Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, který podpořil rozjezd zpravodajského webu grantem. “Ukrajinská komunita, která si časem vytvoří vlastní kulturní a politické instituce, bude potřebovat média, která budou reflektovat fungování diaspory. Informace z ukrajinské komunity budou sloužit k lepší informovanosti Čechů o problémech, se kterými se tato skupina obyvatel potýká,” uzavírá Kučera.

Čtěte také

BLOG úvodní obrázek
Blog

Jak zmapovat vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

JB
Blog

Rok 2024: Ohlédnutí Jany Barákové

Milí klienti, partneři a kolegové,  leden je pro mne, a nejspíš i pro většinu z vás, symbolem nového začátku. Nový diář, nový fiskální rok, nové plány, nová předsevzetí. Je to čas

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

telefon kresba

Jdeme na to!