Ukrajinci médiím důvěřují. Většinou neprávem.

ukrajinske noviny

Více než polovina obyvatel Ukrajiny věří, že v jejich zemi je svoboda projevu, a přibližně stejný počet důvěřuje ukrajinským médiím.

Ilustrační foto: Ukrajinské noviny, Zdroj: Profimedia.cz

V porovnání s institucí ukrajinského prezidenta, soudy nebo policií je to velmi potěšující výsledek. Většina ukrajinských sdělovacích prostředků si ale takovou důvěru vůbec nezaslouží. Podle monitoringu tisku, který každý měsíc zveřejňuje kyjevský Institut pro sdělovací prostředky (IMI), tvoří skrytá reklama kolem 6 % obsahu zveřejněných informací. Před parlamentními volbami v roce 2012 dosahovala dokonce 15 %, z nichž 81 % tvořila politická reklama. Institut však pravidelně monitoruje pouze 6 celonárodních tištěných a 4 internetová média. V případě regionálních sdělovacích prostředků je situace přirozeně mnohem horší.

Nezávislí novináři v ohrožení

Po oranžové revoluci se situace ve sdělovacích prostředcích na Ukrajině začala měnit a ještě před dvěma roky se dokonce dalo mluvit o tom, že ti nejpopulárnější kritici Janukovyčova režimu požívají jakési zvláštní imunity. Že kromě jiného nastoupilo poučení z případu zavražděného novináře Heorhije Gongadzeho. V roce 2010 však zmizel šéfredaktor charkovského deníku Novyj Styl Vasyľ Klymentěv. Jeho zmizení nebylo dodnes vyšetřeno. Tak jak nejsou nedotknutelní opoziční politici, tak už dnes není nedotknutelný žádný nezávislý žurnalista.

Propaganda, skrytá reklama, falešné informace, trolling – tím vším trpí dnešní ukrajinská média. Až na výjimky jako Deň, Tyždeň, Ukrajina Moloda, Ukrajinska Pravda, TVi a 5 kanal. Ty ovšem tvoří jen zlomek sdělovacích prostředků, navíc vycházejí v malých nákladech nebo jsou omezeny teritoriálně. Jejich produkce slouží často jako zdroj informací pro ukrajinské a zahraniční novináře. Mají jistou svobodu, ale vliv na ukrajinské voliče mají minimální.

Televize v rukou čtyř oligarchů

Vlivná média – a mezi ně patří především televize – jsou mnohem více hlídaná. Především svými majiteli, kterými jsou častokrát sami politici nebo s politiky spříznění oligarchové. I ti mohou být samozřejmě skrytí. Jednou z největších kuriozit, o nepřípustném střetu zájmů nemluvě, byl případ bývalého šéfa ukrajinské Bezpečnostní služby (SBU) Valerije Choroškovského, ještě před několika měsíci považovaného za jednoho z nejvlivnějších mediálních magnátů Ukrajiny. Teprve po jeho odvolání z funkce šéfa SBU a následném prodeji 100 % akcií mediální skupiny U.A. Inter Media Group Limited (vlastnila 8 televizních kanálů, tiskovou agenturu a 3 reklamní agentury) se začalo spekulovat o tom, že Choroškovskyj nebyl ani oligarchou, ani majitelem Interu. Choroškovskyj svůj podíl „prodal“ začátkem letošního roku pravděpodobně jeho reálnému majiteli Dmytru Firtašovi. Dnes je většina televizních kanálů v rukou čtyř skupin. Skupiny Renata Achmetova – nejbohatšího Ukrajince a spolustraníka Viktora Janukovyče, skupiny Viktora Pinčuka – zetě bývalého ukrajinského prezidenta Leonida Kučmy, skupiny Ihora Kolomojského a skupiny již zmíněného Dmytra Firtaše. I když se o všech těchto skupinách dá říci, že jsou spřízněné s prezidentem Viktorem Janukovyčem a jeho Stranou Regionů, realita je trochu pestřejší. A pluralita ukrajinských oligarchů je z velké části zárukou plurality ukrajinských médií.

Lenka Víchová
ukrajinistka, redaktorka časopisu Ukrajinský žurnál

Čtěte také

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

blog osvc
Blog

Monitoring médií pro OSVČ: proč se vyplatí i vám 

Mediální prostor by neměly sledovat jen velké firmy a instituce. I živnostníci mohou mít prospěch z monitoringu mediálních zdrojů, pomůže jim ke sledování nejnovějších trendů v oboru i pro vyhledávání nových příležitostí.

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

telefon kresba

Jdeme na to!