Trump je jako Zeman a Biden připomíná Drahoše, říkají Češi na sociálních sítích

US volby biden a trump

Už od června 2020, kdy byl Joe Biden potvrzen jako kandidát demokratů pro souboj s Donaldem Trumpem, Češi hojně diskutují na sociálních sítích o amerických prezidentských volbách. V prvotních diskusích se objevují srovnání Joe Bidena s Jiřím Drahošem, ke kterému má dle diskutujících názorově blízko. Donald Trump je naopak připodobňován k Milošovi Zemanovi, a to jak rétorikou, tak i vlastnostmi. Preference lidí vyjadřujících se na sociálních médích ke dvěma hlavním kandidátům jsou vyrovnané, přičemž většina příspěvků nestraní žádnému z nich. Vyplývá to z analýzy českých sociálních médií, kterou provedla společnost NEWTON Media.

Analýza sledovala vyjádření a komentáře na Facebooku, Twitteru, Instagramu, v diskusích pod články a na fórech v období od  23. září do 25. října. Celkem se analyzovalo 27 576 příspěvků týkajících se amerických prezidentských voleb. Podobně jako v samotných Spojených státech, je i v českých diskusích znát polarizace názorů na Donalda Trumpa a Joa Bidena. V diskusích se často vyskytují příspěvky o kandidátech, v nichž uživatelé sociálních sítí užívají pejorativních hodnotících soudů, a to zejména v kulturním a hodnotovém smyslu. Donald Trump je nejčastěji označován jako rasista, fašista nebo sexista, s Joe Bidenem jsou v české debatě oblíbené výrazy sluníčkář, globalista nebo neomarxista.

„Tento způsob komunikace byl ovlivněn i příspěvky členů hnutí SPD, zejména jeho předsedou. Z české politické scény byl právě Tomio Okamura tím, kdo sdílel o amerických volbách největší počet příspěvků,“ říká Martina Maňhalová, analytička NEWTON Media. Post s největším počtem interakcí publikoval Okamura 25. října. Šlo o fotografii Donalda Trumpa s citátem: „Nedovolíme, aby nám sebrali naši zemi, hodnoty, historii a kulturu. Tento snímek předseda SPD doplnil o komentář: „Souhlasím s těmito slovy Donalda Trumpa. Má sice spoustu chyb, ale určitě je lepší volba než loutka sluníčkářů a globalistů Joe Biden. Co myslíte?

Vyrovnané volební preference

Z celkového počtu téměř 30 tisíc sledovaných příspěvků vytvořili analytici NEWTON Media náhodný desetiprocentní vzorek a na něm ukazují, koho by Češi v amerických volbách teoreticky podpořili. Oba kandidáti by dostali zhruba stejný počet hlasů (714 Trump, 710 Biden). Nejvíce komentářů se přitom objevilo po první velké debatě obou kandidátů. Druhou zásadní mediální metou byl Trumpův pozitivní test na koronavirus.

Trumpovi v očích diskutujících uškodila například situace s neplacením daní, ale také koronavirová krize. Komentáře rovněž kritizují jeho aroganci, agresivitu a „buranství“. Naopak pozitivně byl současný prezident hodnocen nejčastěji z hlediska zahraniční a imigrační politiky a toho, že během svého mandátu nezačal žádnou válku. Biden byl dle některých přispívajících často hodnocený jako reprezentativnější, než je Trump. Proti Bidenovi naopak hrál jeho vysoký věk, což ovšem značí, že se lidé nechali strhnout Trumpem, který na věk Bidena nelogicky upozorňuje, přičemž oba kandidáty dělí věkový rozdíl pouhých tří let. Kritika Bidena se objevovala také v souvislosti s aférou s odhalením e-mailů jeho syna či spekulace o pedofilii. Negativně Bidenovu publicitu ovlivnilo i obvinění, že Twitter cenzuruje Trumpovy příspěvky o Bidenovi.

Co se týče politických témat, která nejvíce rezonují rozpravami o amerických volbách, nejčastěji se řešilo zdravotnictví (3342 příspěvků), ekonomika (334) a zahraniční a imigrační politika (259). „V rámci předvolebního boje v USA hraje výraznou roli téma dostupnosti zdravotní péče v rámci koronavirové krize a samotné zvládání krize současnou vládou. V českých sociálních médiích je však téma Obamacare zmiňováno minimálně, jednoznačně převládá vliv zprávy o pozitivních testech na covid prezidenta Trumpa. Jeho onemocnění je často vnímáno jako zadostiučinění za prezidentovu nevšímavost a lehkovážnost ke koronavirové krizi,“ doplňuje Kristýna Jiroutová, další z autorek analýzy vypracované NEWTON Media. Zatímco v oblasti zdravotnictví získává Trump spíše „záporné body“, v zahraniční politice naopak ztrácí Biden a to převážně vlivem rozsáhlých debat příznivců SPD na profilu Tomia Okamury, ale i obecně protiimigračního naladění části české veřejnosti. Dalšími důvody, proč Trump nad Bidenem v zahraniční politice vítězí, je Trumpovo omezování importu a nedůvěra v Bidena v otázkách vztahů s Ruskem.  

I v otázkách ekonomiky lidé vyjadřující se v českých sociálních médiích podporovali spíše Trumpa. V diskuzích pod redakčními články byla často zmiňována rekordně nízká nezaměstnanost za jeho vlády před koronavirovou krizí. „Ohledně Bidena v této otázce nacházíme velmi málo zmínek. Není to tak, že by lidé v kontextu ekonomiky komentovali Bidena negativně, spíš si ho do tohoto kontextu neumí zasadit,“ uzavírá Jiroutová.

Kontakt pro média:
Jitka Adamčíková
T: 00420 605 441 267
Jitka.Adamcikova@newtonmedia.cz

Čtěte také

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

obrázek (21)
Blog

Správná data, správná rozhodnutí: Nemocnice v mediálním světě

Moderní nemocnice se dnes nezaměřují pouze na léčbu pacientů – musí čelit celé řadě výzev. Nejde jen o zabezpečení proti kybernetickým útokům nebo efektivní administrativu, ale také o kvalitní komunikaci s veřejností, udržení důvěryhodnosti a zajištění transparentnosti ve zdravotnictví. To je složitý úkol, avšak existují nástroje, které mohou nemocnicím výrazně usnadnit práci.

obrázek (22)
Blog

Customer Success: Více než jen podpora – klíč k efektivnímu využití služby  

Když využíváte nějaký nástroj, obvykle chcete, aby Vám usnadnil práci. Mnohdy to není jen o jeho funkcích, ale hlavně o tom, jak je dokážete využít… A právě tady vstupuje do hry tým Customer Success (CS). Jeho hlavním cílem je, aby klienti vytěžili z naší aplikace NewtonOne NG maximum, šetřili svůj čas a pracovali efektivněji.  

ecdc_vyhra
Blog

Další vítězství v mezinárodním tendru pro NEWTON Media

Společnost NEWTON Media si připsala další velký úspěch na poli zahraničního monitoringu médií a mediálních služeb. Po čtyřech letech úspěšné spolupráce opět zvítězila v zahraničním tendru Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC).

final blog zahr monitoring
Blog

Mějte přehled o zahraničních médiích – snadno a bez námahy

Ať už jste firma, instituce nebo třeba nezisková organizace, pokud se snažíte působit ve více zemích, pak je pro vás dobře nastavený monitoring médií zásadní. Pomůže vám nejenom lépe pochopit specifika místních trhů, ale zároveň získáte bezpočet důležitých podnětů pro ještě lepší strategické plánování.

telefon kresba

Jdeme na to!