Trump je jako Zeman a Biden připomíná Drahoše, říkají Češi na sociálních sítích

US volby biden a trump

Už od června 2020, kdy byl Joe Biden potvrzen jako kandidát demokratů pro souboj s Donaldem Trumpem, Češi hojně diskutují na sociálních sítích o amerických prezidentských volbách. V prvotních diskusích se objevují srovnání Joe Bidena s Jiřím Drahošem, ke kterému má dle diskutujících názorově blízko. Donald Trump je naopak připodobňován k Milošovi Zemanovi, a to jak rétorikou, tak i vlastnostmi. Preference lidí vyjadřujících se na sociálních médích ke dvěma hlavním kandidátům jsou vyrovnané, přičemž většina příspěvků nestraní žádnému z nich. Vyplývá to z analýzy českých sociálních médií, kterou provedla společnost NEWTON Media.

Analýza sledovala vyjádření a komentáře na Facebooku, Twitteru, Instagramu, v diskusích pod články a na fórech v období od  23. září do 25. října. Celkem se analyzovalo 27 576 příspěvků týkajících se amerických prezidentských voleb. Podobně jako v samotných Spojených státech, je i v českých diskusích znát polarizace názorů na Donalda Trumpa a Joa Bidena. V diskusích se často vyskytují příspěvky o kandidátech, v nichž uživatelé sociálních sítí užívají pejorativních hodnotících soudů, a to zejména v kulturním a hodnotovém smyslu. Donald Trump je nejčastěji označován jako rasista, fašista nebo sexista, s Joe Bidenem jsou v české debatě oblíbené výrazy sluníčkář, globalista nebo neomarxista.

„Tento způsob komunikace byl ovlivněn i příspěvky členů hnutí SPD, zejména jeho předsedou. Z české politické scény byl právě Tomio Okamura tím, kdo sdílel o amerických volbách největší počet příspěvků,“ říká Martina Maňhalová, analytička NEWTON Media. Post s největším počtem interakcí publikoval Okamura 25. října. Šlo o fotografii Donalda Trumpa s citátem: „Nedovolíme, aby nám sebrali naši zemi, hodnoty, historii a kulturu. Tento snímek předseda SPD doplnil o komentář: „Souhlasím s těmito slovy Donalda Trumpa. Má sice spoustu chyb, ale určitě je lepší volba než loutka sluníčkářů a globalistů Joe Biden. Co myslíte?

Vyrovnané volební preference

Z celkového počtu téměř 30 tisíc sledovaných příspěvků vytvořili analytici NEWTON Media náhodný desetiprocentní vzorek a na něm ukazují, koho by Češi v amerických volbách teoreticky podpořili. Oba kandidáti by dostali zhruba stejný počet hlasů (714 Trump, 710 Biden). Nejvíce komentářů se přitom objevilo po první velké debatě obou kandidátů. Druhou zásadní mediální metou byl Trumpův pozitivní test na koronavirus.

Trumpovi v očích diskutujících uškodila například situace s neplacením daní, ale také koronavirová krize. Komentáře rovněž kritizují jeho aroganci, agresivitu a „buranství“. Naopak pozitivně byl současný prezident hodnocen nejčastěji z hlediska zahraniční a imigrační politiky a toho, že během svého mandátu nezačal žádnou válku. Biden byl dle některých přispívajících často hodnocený jako reprezentativnější, než je Trump. Proti Bidenovi naopak hrál jeho vysoký věk, což ovšem značí, že se lidé nechali strhnout Trumpem, který na věk Bidena nelogicky upozorňuje, přičemž oba kandidáty dělí věkový rozdíl pouhých tří let. Kritika Bidena se objevovala také v souvislosti s aférou s odhalením e-mailů jeho syna či spekulace o pedofilii. Negativně Bidenovu publicitu ovlivnilo i obvinění, že Twitter cenzuruje Trumpovy příspěvky o Bidenovi.

Co se týče politických témat, která nejvíce rezonují rozpravami o amerických volbách, nejčastěji se řešilo zdravotnictví (3342 příspěvků), ekonomika (334) a zahraniční a imigrační politika (259). „V rámci předvolebního boje v USA hraje výraznou roli téma dostupnosti zdravotní péče v rámci koronavirové krize a samotné zvládání krize současnou vládou. V českých sociálních médiích je však téma Obamacare zmiňováno minimálně, jednoznačně převládá vliv zprávy o pozitivních testech na covid prezidenta Trumpa. Jeho onemocnění je často vnímáno jako zadostiučinění za prezidentovu nevšímavost a lehkovážnost ke koronavirové krizi,“ doplňuje Kristýna Jiroutová, další z autorek analýzy vypracované NEWTON Media. Zatímco v oblasti zdravotnictví získává Trump spíše „záporné body“, v zahraniční politice naopak ztrácí Biden a to převážně vlivem rozsáhlých debat příznivců SPD na profilu Tomia Okamury, ale i obecně protiimigračního naladění části české veřejnosti. Dalšími důvody, proč Trump nad Bidenem v zahraniční politice vítězí, je Trumpovo omezování importu a nedůvěra v Bidena v otázkách vztahů s Ruskem.  

I v otázkách ekonomiky lidé vyjadřující se v českých sociálních médiích podporovali spíše Trumpa. V diskuzích pod redakčními články byla často zmiňována rekordně nízká nezaměstnanost za jeho vlády před koronavirovou krizí. „Ohledně Bidena v této otázce nacházíme velmi málo zmínek. Není to tak, že by lidé v kontextu ekonomiky komentovali Bidena negativně, spíš si ho do tohoto kontextu neumí zasadit,“ uzavírá Jiroutová.

Kontakt pro média:
Jitka Adamčíková
T: 00420 605 441 267
Jitka.Adamcikova@newtonmedia.cz

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!