Třetí dávku odmítá i řada očkovaných. Navzdory pozitivnímu obrazu v mediích.

UVIDNI 01

Téma třetí dávky očkování proti COVID-19 výrazně rezonuje v médiích. Zatímco v tradičních médiích převažují články s pozitivním hodnocením vakcinace, na sítích dominují odmítavé příspěvky, a to i mezi uživateli, kteří již podstoupili očkování první a druhou dávkou. Lidé se nejčastěji bojí možných nežádoucích účinků, zpochybňují účinnost dalšího přeočkování anebo argumentují lékařskými autoritami, které neschvalují plošnou aplikaci třetí dávky. Jak vyplývá z analýzy společnosti Newton Media, celá třetina diskutujících, kteří zahájili očkování, nyní zvažuje, že třetí dávku již nepodstoupí.

Přeočkování třetí dávkou věnovala česká média výraznou pozornost. Podle analýzy společnosti Newton Media bylo od zahájení očkování 20. září do 10. listopadu zveřejněno ve vybraných tradičních médiích přes 1 500 příspěvků. Každý obyvatel Česka starší 15 let si tak mohl přečíst, vyslechnout či zhlédnout 39 příspěvků týkajících se posilující vakcíny. Zvýšené povědomí o třetí dávce se projevilo i v debatách v sociálních médiích, kde toto téma rezonovalo napříč všemi diskusemi o COVID-19. Celkem bylo na sítích zaznamenáno téměř 10 tisíc příspěvků s celkovým dosahem 9 miliónů zobrazení.

Skoro třetina příspěvků zveřejněných v tradičních médiích vyznívala vůči podávání třetí dávky pozitivně. „Nejčastěji zaznívaly pozitivní postoje z úst ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha nebo předsedy České vakcinologické společnosti Romana Chlíbka. Nejvíce redakčního obsahu bylo však věnováno Andreji Babišovi, který se po aplikaci třetí dávky stal pro média jakýmsi symbolem již podstoupeného přeočkování,“ říká Ondřej Polivka, analytik Newton Media. Naproti tomu kritický nebo nejednoznačný postoj vůči třetí dávce byl v tradičních médiích zastoupen jen v 3 % článků. „Opatrný postoj k podávání třetí dávky vyjadřovala hlavně šéfka pražské laboratoře Synlab Anabela Čížková, lékař Martin Balík nebo imunoložka Jiřina Bartůňková. Veškeré zcela odmítavé postoje zazněly ve sledovaném období na webu parlamentní listy.cz, kde mezi hlavní kritiky třetí dávky patřili imunoložka Zuzana Krátká, Roman Šmucler, Robert Fico, Lukáš Pollert, Jan Hnízdil a předseda ČLK ve Zlíně Jaromír Bernátek,“ doplňuje Polivka.

V sociálních médiích rezonovalo téma třetí dávky nejvíce v diskusích na Facebooku (66 % zmínek) a v diskusních sekcích zpravodajských webů(26 %). Nejaktivnější byli čtenáři serveru aeronet.cz, kde se kumulovalo nejvíce diskusních příspěvků týkajících se třetí dávky. Zatímco v tradičních médiích dominovaly články se vstřícným přístupem k přeočkování, v sociálních médiích byla názorová skladba zcela opačná. Převažovaly zde negativní stanoviska diskutujících vůči třetí dávce (44 %), naopak pozitivních výroků byla pouhá desetina (13 %). Autory ambivalentních příspěvků (7 %) byli převážně lidé, kteří absolvovali dvě dávky a s tou třetí zatím váhají anebo nesouhlasí s její plošnou aplikací.

„Autoři 20 % příspěvků zmiňují, že jsou očkováni. Celá třetina z nich však zvažuje, že třetí dávku nepodstoupí,“ uvádí analytička Alena Zachová ze společnosti Newton Media. Příčiny toho, proč tito diskutující odmítají třetí dávku, jsou různé. Nejčastěji vycházejí ze strachu z nežádoucích účinků, který je živen negativními příběhy o třetí dávce kolujícími na sociálních sítích anebo špatnými zkušenosti v jejich přímém okolí. Lidé často také argumentují lékařskými autoritami, které neschvalují plošnou aplikaci třetí dávky v populaci. Opakovaně se objevuje i nedůvěra vůči fungování vakcín. Někteří diskutující se chtějí rozhodnout o třetí dávce až na základě reálné výše protilátek v krvi. ​„Je patrné, že řada těch, kteří absolvovali dvě dávky, se v debatách začíná přiklánět ke skupině odmítající očkování, která je v sociálních médiích výrazně hlasitější. Tento trend představuje komunikační výzvu pro politickou i odbornou reprezentaci,“ upozorňuje Zachová.

Zde je dobré zmínit, že mezi lídry debaty na sítích bychom marně hledali politické osobnosti. Andrej Babiš svými příspěvky diskusi příliš nevyvolával a stejně tak nevýrazný byl Adam Vojtěch. Samotné Ministerstvo zdravotnictví publikovalo k třetímu očkování pouze 3 tweety a stejný počet facebookových příspěvků, které však velkou odezvu nepřinesly. Naopak diskusi vyvolal facebookový post České pirátské strany k tématu očkování. Na Twitteru zase sklidil úspěch tweet influencerky Anny Šulcové, který získal přes 2,2 tisíce reakcí.

„Asi 15 % společnosti zásadně odmítá očkování a to se již třičtvrtě roku nemění,“ doplňuje Nikola Hořejš, psycholog a sociolog STEM. „Jsou to do velké míry lidé, kteří „systému“, tedy institucím a médiím, příliš nedůvěřovali již před tím. A také lidé, kteří se v informační pandemii nezorientovali. Odmítání vakcín pro ně je často symbolické, jde o odmítnutí celého přístupu státu ke Covid-19. Těch, kteří věří extrémním dezinformacím o vakcínách, je odhadem do 5 %,“ uzavírá Hořejš.

Mediální analýzu třetí dávky očkování provedl Newton Media v rámci projektu Infomore.cz, který realizuje ve spolupráci s Fakultou sociálních věd UK v Praze a Lékařskou fakultou MU v Brně. Tým analytiků z akademické i komerční sféry již téměř rok sleduje mediální pokrytí epidemie onemocnění COVID-19 a poukazuje na dobrou i špatnou praxi v šíření informací k pandemii. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, byl nedávno oceněn v mezinárodní soutěži mediálních analytiků AMEC Awards, kde uspěl v kategorii zaměřené na efektivní plánování, výzkum a evaluaci komunikace.

Čtěte také

BLOG úvodní obrázek
Blog

Jak zmapovat vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

JB
Blog

Rok 2024: Ohlédnutí Jany Barákové

Milí klienti, partneři a kolegové,  leden je pro mne, a nejspíš i pro většinu z vás, symbolem nového začátku. Nový diář, nový fiskální rok, nové plány, nová předsevzetí. Je to čas

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

telefon kresba

Jdeme na to!