Tajemství úspěchu Čtvrté hvězdy

4hvezda

Dvanáctá epizoda odvysílaná v pondělí 24. března uzavřela kontroverzní seriál Čtvrtá hvězda. Zatímco fanoušci hotel Meteor a jeho posádku zbožňovali, různí puritáni a mravokárci seriál i jeho tvůrce zatracovali. V čem tkví úspěch Čtvrté hvězdy?

Foto: Václav Neužil ml. Zdroj: Wikimedia

Když se v říjnu na sociální síti Facebook vyrojily zprávy, že Česká televize chystá počeštěnou verzi slavného britského sitkomu Hotýlek (v originále Fawlty Towers), vyvolalo to mezi jeho fanoušky zděšení. Naštěstí se zhruba o dva měsíce později podařilo vysvětlit, že jediné, co mají oba seriály společné, je prostředí hotelu a prapodivný personál.

Seriál Čtvrtá hvězda vlastně ani není sitkom. Alespoň to tvrdí jeho tvůrci, s čímž samozřejmě nesouhlasí kulturní recenzenti, ale pravda je taková, že to sitkom vážně není. Sitkom, tedy situační komedie, je založený na malém množství interiérů, točí se většinou před živým publikem, aby se vědělo, na co diváci reagují a co se jim líbí. Jestli v Česku vzniklo víc než pět skutečných sitkomů, tak je to hodně.

A co tedy je seriál Čtvrtá hvězda? Skutečně povedený humorný seriál. Můžeme se zabývat, jestli je v něm příliš černého humoru, nadsázky nebo sarkasmu, ale to záleží na vkusu každého z nás. Jediné, co je třeba říct, že seriál je z hlediska provedení mistrovským kouskem. Všichni tvůrci na něm ukázali své dovednosti, a léta dřiny, která předcházela vzniku seriálu, jsou z jednotlivých precizních záběrů patrná.

Seriál Čtvrtá hvězda se totiž rodil v bolestech, o kterých leckterý divák nemá ani tušení. Před více než pěti lety se herci z Dejvického divadla shodli, že by chtěli spolu něco natočit. Po zrodu myšlenky následovaly dva roky, kdy se hledal námět. Později, když se dali dohromady tvůrci Krobot, Prušinovský a Kolečko, se zase psal a neustále upravoval scénář a sháněly se pro něj finanční prostředky. Vzniku Čtvrté hvězdy nakonec pomohlo, že Prušinovský s Kolečkem se ukázali jako hitmakeři, když jejich seriál Okresní přebor sledovaly miliony diváků, což jim ulehčilo získání finančních prostředků.

Nešlo sice o improvizaci, ale scénáristé konzultovali jednotlivé scény s herci, zda jim takhle vyhovují, či zda případně mají něco upravit, aby byli přesvědčivější. Navíc hlavní představitelé zkoušeli před natočením seriálu několik měsíců, což je v českém prostředí značně neobvyklé. Všechna ta práce a dřina je ovšem na seriálu znát, neboť jde o dílo, které následovníkům zdvihlo laťku hodně vysoko.

Ačkoli Česká televize i fanoušci by byli rádi za pokračování Čtvrté hvězdy, tvůrci se zdráhají. Herci z Dejvického divadla si vymínili, že do natáčení půjdou pouze v případě, že druhá řada bude ještě lepší než ta první, což bude pro scénáristy a režiséry skutečně velký oříšek. Na druhé straně je to dobrá zpráva pro všechny, kteří seriál zatratili, včetně poslance Martina Komárka, který jej na svém blogu označil za porno narušující mravní vývoj mladistvých.

Nezbývá tedy než doufat, že záhy televizní stanice opět najdou odvahu a dají příležitost i nějakému mladému tvůrci a současný trend přepisování úspěšných sitkomů ze zahraničí – například PanMáma a Helena – záhy skončí. Nejde ani o to, že vykrádání úspěšných zahraničních konceptů je samo o sobě špatné. Výsledek každopádně špatný je.

Barbora Janáková
autorka je studentka

Čtěte také

final blog zahr monitoring
Blog

Mějte přehled o zahraničních médiích – snadno a bez námahy

Ať už jste firma, instituce nebo třeba nezisková organizace, pokud se snažíte působit ve více zemích, pak je pro vás dobře nastavený monitoring médií zásadní. Pomůže vám nejenom lépe pochopit specifika místních trhů, ale zároveň získáte bezpočet důležitých podnětů pro ještě lepší strategické plánování.

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

blog osvc
Blog

Monitoring médií pro OSVČ: proč se vyplatí i vám 

Mediální prostor by neměly sledovat jen velké firmy a instituce. I živnostníci mohou mít prospěch z monitoringu mediálních zdrojů, pomůže jim ke sledování nejnovějších trendů v oboru i pro vyhledávání nových příležitostí.

telefon kresba

Jdeme na to!