Slovenská média mají jasno

kiska

V březnu si Slováci v ostře sledovaném hlasování zvolili prezidentem Andreje Kisku, podnikatele, filantropa a milionáře z podtatranského Popradu. Nové funkce se má jako v pořadí čtvrtý slovenský prezident ujmout 15. června složením slibu. Jak o tomto úspěšném kandidátovi-nestraníkovi píší hlavní slovenské deníky?

Foto: nově zvolený slovenský prezident Andrej Kiska. Zdroj: Profimedia.cz

Podle registru Ministerstva vnitra Slovenské republiky na Slovensku vychází šest celostátních deníků: pravicově-liberální SME, levicová Pravda, o objektivitu usilující (i když lehce pravicové) Hospodárske noviny, populární bulvární plátky Plus jeden deňNový čas a deník maďarské menšiny Új Szó (Nové slovo). Celostátní dosah má bezpochyby také internetový zpravodajský portál teraz.sk, který je online platformou slovenské veřejnoprávní tiskové agentury TASR. Podívejme se tedy na to, jak některé z nejvýznamnějších slovenských deníků na svých stránkách prezentují budoucího prezidenta Andreje Kisku.

SME – kdokoliv, jen ne Fico!

SME je jedním z nejčtenějších deníků v zemi. Na první pohled jsou jeho politické preference jasné: články zaměřené proti úřadujícímu premiérovi a neúspěšnému prezidentskému kandidátovi Robertu Ficovi a jeho sociálně demokratické politice se pravidelně objevují na jeho prvních stránkách. Není proto divu, že v březnovém souboji SME jednoznačně podpořil Andreje Kisku, jehož blog je mimochodem pevnou součástí internetové verze SME.

Během předvolební kampaně SME opakovaně kritizoval Fica za neprůkazné obviňování Kisky z blízkých vztahů k náboženské sektě scientologů. Podle deníku premiér tímto i dalšími svými výroky předvedl svou klasickou „špinavou“ hru, kterou podpořil i vyhrocenou antikampaní. Ficovy snahy o diskreditaci soupeře byly podle názoru SME hlavní náplní jeho kampaně, která tak byla naprosto nekonstruktivní. SME naopak ocenil otázky Andreje Kisky, které Ficovi v průběhu debat kladl, ohledně podezření z účasti v korupční aféře Gorila či emisních podvodů. Kromě toho si SME dal v průběhu kampaně za cíl „odhalit“ skutečnou, lidskou tvář nepříliš známého Andreje Kisky. K tomu posloužilo například i na stránkách SME publikované svědectví Kiskovy bývalé kolegyně Ludmily Kolesárové, která shrnula jeho kvality od A do Z, včetně pracovitosti, skromnosti, empatie, ochoty pomáhat nebo kulinářského umění. Podle jejích slov není Kiska jen menším zlem, ale opravdovou správnou volbou.

Pravda – Kiska jako lichvář

Pravda je na Slovensku vnímána jako pravý opak SME. Před rozhodujícím druhým kolem prezidentské volby tedy do očí bily zcela odlišné titulky, než jaké vídali pravicově orientovaní čtenáři. Již z nadpisů bylo jasné, že pro Pravdu je Andrej Kiska nepřijatelným kandidátem na post prezidenta.

Pravda se snažila Kisku očernit především na základě jeho podnikatelských aktivit, které měly spočívat v půjčování peněz „chudým lidem“ za „nekřesťanský“ úrok. Nutno podotknout, že pro tato obvinění nebyl dodnes zveřejněn jediný důkaz. Některé Kiskou založené firmy se sice účastnily různých soudních sporů, které prohrály, a musely platit pokuty, nicméně jasné propojení Kisky s „okrádáním“ běžných lidí není nijak prokázané. Pravda dokázala proti Kiskovi ve svých článcích obrátit i fakt, že je zakladatelem charitativní neziskové organizace Dobrý anjel (stala se inspirací pro českého Dobrého anděla), která pomáhá rodinám s dětmi v těžkých životních situacích. Údajně ji nečistým (Pravdou však nespecifikovaným) způsobem zneužil pro svou volební kampaň.

Hospodárské noviny balancují

Politicky spíše nezávislé Hospodárské noviny se snažily, stejně jako Slovenská tisková agentura, podávat o předvolební kampani i kandidátech na prezidenta pokud možno objektivní informace. V mnoha případech ale jejich snaha o nezaujatost hraničila s pouhou prezentací hraničních názorů. Na jejich stránkách se pravidelně objevovaly odkazy na jiná slovenská média, která se nebála zaujmout k volbám jasné stanovisko, tedy především SME a Pravdu. Články HN, týkající se Andreje Kisky, měly vlastně dvojí charakter. Zaprvé – shrnout, co o Kiskovi píší jiná média a zadruhé – podávat suchá, emocemi nepříliš zatížená fakta o tomto nestranickém kandidátovi. Jejich nepopiratelným příspěvkem k diskusi bylo zprostředkování názorů maďarské menšiny (10 % slovenské populace) a její politické reprezentace maďarsky nehovořícím občanům.

Stane se z Kisky Fico?

S ohledem na nedávné prezidentské volby na Slovensku si jak pravicoví, tak levicoví čtenáři přišli na své. Názory těch prvních masivně podporuje deník SME, ti druzí se denně identifikují s články v Pravdě. Faktem, který je čitelný mezi řádky obou médií, však je, že více než podpora, nebo naopak nechuť k Andreji Kiskovi tato dvě média dělila osoba Roberta Fica: SME by proti němu podpořil snad kohokoliv, Pravda by se s jinou alternativou nesmířila. Uvidíme, zda se z dosud nepříliš známého Kisky časem stane podobná ikona, která bude dělit slovenskou mediální scénu, jakou je dnes Robert Fico.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!