Sherlockizace médií

sherlock holmes

Jednou za čas vzejde z lůna televizní a filmové produkce něco tak úchvatného a originálního, že to ovlivní naše životy, naše myšlenky a celkový pohled na život na planetě. Před čtyřmi lety to byl televizní seriál od BBC, který hluboce zasáhl mnoho lidí.

Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Genialita, která vzbudila údiv

Byl klidný večer, středa, 25. července, vzduch byl mírně teplý a bylo zataženo. Přes 9 000 000 britských obyvatel usedlo k televizním obrazovkám a s očekáváním naladilo kanál BBC. Britská produkce sjednala rande mezi Benedictem Cumberbatchem v roli geniálního Sherlocka Holmese a miliony nedočkavých diváků, které již dříve navnadily trailery a teasery. Během prvních pár minut měly ženy nový idol, muži pak zase vzor, kterým by se jednou chtěli stát.

Geniální a arogantní samotář, pohledný, sympatický a úchvatný v každém pohybu, v každém vyřčeném slovu a v každé myšlence, kterou jeho mozek právě zpracovával. Posedlý sám sebou, tím, co je mu nejdražší, tím, o co pečuje jak matka o své právě porozené dítě. Mozek Sherlocka Holmese, biostroj, který paralyzoval miliony televizních diváků po celém světě. Jestli to byl sám Benedict Cumberbatch, divadelní herec, o kterého se nyní pere americký Hollywood, nebo postava Sherlocka Holmese, kterou zplodil Sir Arthur Conan Doyle, není důležité.

Ve svém okolí jsem od roku 2010 pozoroval jistou posedlost, která byla tvořena nekonečným obdivem onoho páru Benedicta Cumberbatche a jeho role geniálního detektiva. Nekonečné a opakované sledování celé první série pořád dokola, které doprovázelo neutichající očekávání série následující. Nějaký čas jsem i já kouzlu Sherlocka Holmese, tak jak ho ztvárnila BBC, podlehl. Obdivoval jsem ten důvtip, kterým detektiv Sherlock disponoval, a když řekl Watsonovi, který zrovna nic neříkal, „Mlčte!“, a na jeho nechápající výraz odpověděl „Mlčte! Vy přemýšlíte“, můj obdiv se ještě zmnohonásobil.

V pauze při čekání na druhou sezónu jsem si začal všímat reakcí médií na Benedicta Cumberbatche a jeho geniální alter ego. Viděl jsem záběry, kde desítky a stovky rozpálených fanynek čekaly na onoho kdysi jen divadelního herce. Stály před jeho domem, před divadlem a všude, kde se dalo. Na internetu jsem dokonce objevil diskuzní fórum, které bylo vytvořené pouze na téma Benedicta Cumberbatche. Pamatuji si, jak jsem dostal doporučení na rozhovor, ve kterém Cumberbatch velmi pochmurně líčil, jak i v teplých dnech musí nosit šálu přes obličej a chodit postranními uličkami, aby ho nikdo nepoznal. Dvě ze šesti ctností, pochopení a soucit, zahnaly můj obdiv a na Sherlocka jsem nějak zapomněl.

Sherlock v médiích v roli sarkasmu, ironie, parafráze a metafory

S nedávným spuštěním třetí série jsem si všiml v médiích různých zmínek, které používaly Sherlocka Holmese k obohacení a zabarvení textu. Po nahlédnutí do mediálního archivu Newton Media již nemám pochyb o tom, že se postava brilantního detektiva zabydlela v podvědomí lidstva. Tak například v Pelhřimovském deníku vyšel 18.12.2013 fejeton o Pravdě, a hned v druhé větě je odkaz na Sherlocka. Dále lze najít např. článek o kauze, kde se ve veřejných vyhláškách příhodně ztratila oznamovací listina, kterou nenajde ani sám Sherlock Holmes. Bohužel nejčtenější noviny u nás, Blesk, zase psaly o tom, jak poznáte, čemu se v soukromí oddává páreček sedící naproti vám v metru. Orální sex, nebo spánek? Na to nemusíte být žádný Sherlock Holmes. Autor glosy v 5plus2 komentuje práci prachatické policie tím způsobem, že kdyby byl Sherlock Holmes, případ by vyřešil hraním na housle a pokuřováním dýmky. Jiný server zas píše o nových technologiích, systémech, které s elegancí Sherlocka Holmese rozpoznají jakýkoliv finanční čí pojišťovací podvod.

Postava Sherlocka Holmese se zkrátka stala součástí naší každodennosti. Na sociálních sítích se celkem ustálil výraz „no shit sherlock“, který je oblíbenou sarkastickou reakci na něco, co je nad slunce jasné. Třetí série unikátního seriálu od BBC není již tak silná, ale přeci jen, pokud článek čtete a vůbec nevíte, o co jde, honem to dožeňte. Rozhodně nebudete litovat. A pokud máte tento typ seriálů rádi, rozhodně stojí za zhlédnutí i True Detective od HBO. 

Michal Mikle
autor je publicista

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!