Sbohem, soukromí

clovekamedia

Seriózní média ještě hranici mezi soukromým a veřejným prostorem řeší. Bulvár ji ze své podstaty ochotně překračuje. A pak je tu internetová divočina, kde už žádné soukromí neexistuje.

Foto: 23. konference Člověk a média. Zdroj: Archiv Člověk a média

Hnutí fokoláre pořádá v rámci cyklu Člověk a média pravidelné debatní večery, jež rozhodně stojí za pozornost. Platilo to i pro říjnovou diskusi, jejímiž hlavními účastníky byli Tomáš Klvaňa z New York University of Prague a zástupce šéfredaktora týdeníku Respekt Petr Třešňák (video z konference lze zhlédnout zde).

Hlavním cílem večera bylo pokusit se zodpovědět otázku, kde leží ona výše zmíněná hranice mezi soukromím a veřejným prostorem, jejíž překročení by mělo být pro média tabu. Zatímco Petr Třešňák předestřel přístup Respektu k dané problematice na konkrétních případech, Tomáš Klvaňa nabídl pohled pozorovatele zvenčí, jenž má zkušenosti nejen s českými, ale i americkými médii. Zmiňme pár podnětných tezí, které během debaty v pražském Americkém centru zazněly.

Na milenky zapomeňte

Přístup médií k privátnímu životu politiků se během posledních let dramaticky změnil. Tomáš Klvaňa to demonstroval na příkladu amerických prezidentů Franklina Delano Roosvelta, jehož upoutání na vozík bylo v předtelevizním věku taktně maskováno, a především pak Johna Fitzgeralda Kennedyho. Tento mladý, usměvavý sportovec byl ve skutečnosti vážně nemocný a fungoval jen díky práškům tišícím bolest. V padesátých letech coby senátor absolvoval několik operací, během jedné dokonce povolali kněze kvůli poslednímu pomazání. Američtí novináři však o Kennedyho zdravotním stavu neinformovali, bylo to tabu. Stejně jako prezidentovy četné zálety. O třicet let později už média fungovala úplně jinak. Bill Clinton by mohl vyprávět…

V Česku nebylo po roce 1989 na co navazovat, svobodná média se učila za pochodu. Zpočátku se vyznačovala značně liberálním přístupem k mimomanželským poměrům veřejných činitelů. Sem tam něco prosáklo do bulváru, ale pro seriózní tisk to nebylo téma. Podle Petra Třešňáka se to začalo měnit s rodinnými problémy českých premiérů. Mirek Topolánek se rozváděl v době, kdy složitě sestavoval vládu. Podle mnohých pozorovatelů pramenila jeho značná podrážděnost právě ze složité osobní situace. Do podobných potíží se během následujících let dostali i další významní politici. Ostatně příčiny letošního pádu Nečasovy vlády jsou ještě v živé paměti. I tyto zkušenosti postupně vedly seriózní média k revizi názoru, že rodinný život politika není věcí veřejnou.

Když milenky a rozvody už nejsou tabu, o čem nebulvární médium typu Respektu mlčí? Například o homosexualitě jednoho významného politika. A pak o malých dětech veřejných činitelů. V tom se tento týdeník shoduje se současným přístupem americké žurnalistiky. Ta se podle Klvani v případě politiků zajímá o všechno (třeba jestli někdy kouřili marihuanu), detaily zdravotního stavu nevyjímaje, ale jejich nezletilé děti nechávají na pokoji.

Líný český bulvár s nekrofilní úchylkou

Jak již bylo konstatováno výše, bulvár si z porušování soukromí veřejně známých osob udělal živnost. Český bulvár má svá specifika. Především ho – na rozdíl třeba od britských či německých příbuzných – prakticky nezajímá politika. Petra Třešňáka udivuje „nekrofilní“ záliba českého bulváru v umírání a vážných nemocech. Čtenáři zdejších tabloidů tak sledují rakovinu známých osobností takřka v přímém přenose. Tomáš Klvaňa se zase pozastavil nad leností českých bulvárních novinářů, kteří čerpají hlavně z toho, co „celebrity“ na sebe samy vyzvoní. S oběma postřehy nelze nesouhlasit. Co je zajímavého třeba na nekonečném příběhu zkrachovalé zpěvačky, která neví co se sebou? Proč si kazit den chorobopisem někoho jiného? Případně se zabývat tím, kdo co zdědil?

Komu hrozí internet?

Díky technologickému pokroku roste počet médií geometrickou řadou, což přidává konkurenčnímu boji na ostrosti. Podle Tomáši Klvani se jednotlivá média snaží více zaujmout i za cenu vyšší agresivity. Navíc s nástupem internetu se rozmývá definice novináře, za kterého se dnes může vydávat téměř každý, kdo si píše blog.

Seriózní média si sice mohou (a musí) klást otázku, kam lze ještě zajít, ale jejich vliv je stále omezenější. Když dříve existovaly dvě televizní stanice a troje noviny, měli všichni lidé zhruba stejné informace. Dnešní mladí lidé noviny už prakticky nečtou, zprávy hledají výhradně na internetu. Což je škoda. Dobře dělané noviny dostanou ke čtenáři důležité informace, o které by se sám od sebe nezajímal, upozorňuje Tomáš Klvaňa. Dnes si stačí nastavit na webu různé filtry, aby se ke mně dostalo pouze to, co „chci“. Fragmentace informačních zdrojů pak přispívá i k fragmentaci společnosti. Daleko větší nebezpečí pro naše privátní životy však Klvaňa spatřuje v internetové ekonomice. Bez mrknutí oka souhlasíme na webu s různými obchodními podmínkami, které jsou tak dlouhé, že je zkrátka nikdo nečte. Naše osobní údaje tak dáváme všanc jako na podnose. O sociálních sítích škoda mluvit.

Šance pro seriózní média

Petr Třešňák zmínil jednu věc, která nemusí být na první pohled patrná. Bulvární tisk je totiž internetem ohrožen daleko více než seriózní mediální obsah. Ten totiž nelze vytvářet na koleni. V situaci, kdy se naše veřejnoprávní média musí vyrovnávat s občasnými politickými tlaky, je u nás role nezávislých, kvalitně dělaných deníků a týdeníků nezastupitelná. Ačkoli nad jejich budoucností visí otazník, kultivace veřejného prostoru zůstává na jejich bedrech, myslí si Tomáš Klvaňa. Respektu se podle něj tento úkol daří. Vzhledem k tomu, že zmíněnému týdeníku roste prodej i počet čtenářů, končil říjnový večer v Americkém centru nakonec poměrně optimisticky.

Tomáš Fošum
publicista

Čtěte také

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

telefon kresba

Jdeme na to!