Radniční noviny přestanou být „hlásnou troubou radnice“

ilustracni foto noviny

Zneužívaní Radničních novin k očerňování opozice má zabránit novela tiskového zákona. Ve zpravodajích tak budou mít prostor všechny strany. Podle opozičních zastupitelů je totiž před volbami vedení některých radnic využívalo k vlastní kampani.

 

Foto: Noviny – ilustrační foto, Zdroj: Profimedia.cz

Je to prý definitivní konec „hlásných trub“ radnic. Opozice totiž získá zákonné právo publikovat v obecním tisku. Tomu se totiž až dosud mnohé radniční koalice úspěšně brání. Ve zpravodajích tak do budoucna budou mít prostor všechny strany. Zajistit opozici přiměřený prostor má novela tiskového zákona, kterou po zhruba roce a půl projednávání schválila sněmovna.

Jak píší Českénoviny.cz, cílem novely je podle ministra kultury Jiřího Balvína „zajištění plurality v radničních periodikách v zájmu zprostředkování objektivních a vyvážených informací.“ Novela ale podle oponentů především z ODS situaci v informování obyvatelstva nevylepší, je nadbytečná a přinese absurdní debaty na téma, co je to poměrné zastoupení.

„Podobný“ problém mimochodem aktuálně řeší například v Rožnovském prostoru. Město se totiž rozhodlo přitlačit na média, která o něm píšou negativně. Najalo právníka, který pro město zpracuje strategii, jak se v médiích bránit negativním zprávám. Představitelé města tvrdí, že chtějí jen zabránit dalším finančním ztrátám, které v souvislosti s kritickými články údajně vznikají. „Také politici na komunální úrovni si uvědomují moc médií. Řeší to různě a podle mého názoru nepříliš ideálním způsobem – založením obecního zpravodaje, který se stává jakousi protiváhou a publikuje informace často jen z pohledu radnice, či neposkytováním informací médiím, jejichž agenda se jim nelíbí,“ konstatovala v této souvislosti Lenka Waschková Císařová, odborná asistentka na katedře mediálních studí a žurnalistiky Masarykovy univerzity, která se specializuje na lokální média.

Podle vyjádření nejvyšších představitelů Rožnova ale situace prý zašla tak daleko, že je třeba ji začít řešit. Proto najala právničku Janu Zwyrtek Hamplovou. „Najali jsme advokátní kancelář paní doktorky Hamplové, která je specialistkou právě na to, jak funguje samospráva a jak by mělo být město v médiích prezentováno, pokud nedochází k žádným pochybením a já jsem přesvědčena, že k nim nedochází. Proto paní doktorka vypracuje jakýsi právní náhled na to, jak je město na mediální úrovni posuzováno, jak je hodnoceno a dá návrh na možná opatření. Nic víc, nic míň. Tady nejde o žádnou šikanu, o žádnou cenzuru,“ obhajuje postup města starostka Markéta Blinková (ODS).

Jestli město podnikne proti médiím právní kroky, není zatím jasné. Právní analýza by měla být zpracována a vyhodnocena v září. Vedení města si od tohoto kroku slibuje i větší klid na práci pro občana. Problematiku budeme samozřejmě nadále sledovat.

 

Zpracováno s přispěním a souhlasem Lukáše Martinka, vydavatele Rožnovského prostoru.

 

Martin Maruniak
autor je novinář
 

 

Čtěte také

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

blog osvc
Blog

Monitoring médií pro OSVČ: proč se vyplatí i vám 

Mediální prostor by neměly sledovat jen velké firmy a instituce. I živnostníci mohou mít prospěch z monitoringu mediálních zdrojů, pomůže jim ke sledování nejnovějších trendů v oboru i pro vyhledávání nových příležitostí.

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

telefon kresba

Jdeme na to!