„Putinova“ gymnastka dohlédne na média

alina kabaeva

Poslankyně ruské Státní Dumy Alina Kabajeva v polovině září složila mandát, aby se mohla věnovat nové funkci v čele jednoho z největších ruských mediálních holdingů National Media Group. Překvapivé jmenování údajné Putinovy milenky do čela společnosti ale mnoho změn nepřinese.

Foto: Vladimir Putin a Alina Kabaeva. Zdroj: Profimedia.cz

Sportovkyně, politička, milenka?

Alina Kabajeva se narodila v uzbeckém Taškentu tatarskému otci a ruské matce. Již od tří let se věnovala sportovní gymnastice, v níž dosáhla znamenitých výsledků – opakovaně si vozila domů medaile jak z olympijských her, tak z mistrovství světa i Evropy. Když její vrcholová sportovní kariéra v roce 2007 skončila, vrhla se Alina do politiky. Za v současnosti nejmocnější politickou stranu Jednotné Rusko kandidovala v Tatarstánu a hned první pokus byl – i díky její popularitě – úspěšný, stejně jako pokus o znovuzvolení o čtyři roky později. Od roku 2007 až do letošního září tak zasedala ve Státní Dumě a pravidelně hlasovala pro přijetí i takových kontroverzních zákonů, jako byl ten o zákazu adopcí ruských sirotků americkými občany nebo o zákazu homosexuální propagandy. Její oddanost zájmům Kremlu nebyla nikdy zpochybněna. Možná právě proto začaly již v roce 2008 kolovat na sociálních sítích, a poté i v médiích pomluvy, že Kabajeva je milenkou samotného Putina. Bulvární list Moskevský korespondent, který zprávu zveřejnil, byl během několika dní zavřen, což jen potvrdilo, že psát o osobním životě nejmocnějšího muže Ruska je tabu. Od té doby se zprávy o blízkém vztahu prezidenta a bývalé gymnastky objevily ještě jednou, a to minulý rok po Putinově rozvodu s manželkou Ludmilou. Žádné přesvědčivé důkazy však zatím nikdo nepředložil.

Žádný nováček

Zpráva, že Alina Kabajeva na vlastní žádost dočasně opouští své křeslo v dolní sněmovně, aby se mohla stát předsedkyní představenstva National Media Group, byla zdánlivě překvapivá, protože se v mediální sféře pohybovala výhradně jako host zábavných pořadů. Nicméně při bližším pohledu její jmenování tak zvláštní není: již od roku 2008, kdy byla National Media Group založena, stála v čele její Veřejné rady, tedy poradního orgánu, který se pravidelně stýká s vedením společnosti a předkládá návrhy, jež mají zajistit rovnováhu mezi komerčními a veřejnými zájmy National Media Group.

Izvestija i První Kanál stojí za Putinem

National Media Group je jedna z největších soukromých ruských mediálních společností, a rozhodně se nedá říci, že by byla nezávislá. Holding je totiž dceřinou společností Ruské banky, jejímž největším akcionářem je známý podnikatel Jurij Kovalčuk, přezdívaný „Putinův osobní bankéř“. Kovalčuk patří k tzv. blízkému okruhu lidí kolem prezidenta, a také z tohoto důvodu ho osobně zasáhly sankce uvalené Spojenými státy v souvislosti s ukrajinskou krizí. National Media Group má na ruské mediální scéně značný vliv. Kontroluje televizní Kanál 5 a má čtvrtinový podíl v jinak vládou kontrolovaném Prvním Kanálu, který je nejoblíbenější televizní stanicí v Rusku i zemích Společenství nezávislých států. Patří jí i REN TV, která byla dříve považovaná za baštu svobodných médií. Kromě oblíbených televizních kanálů National Media Group vlastní i radiostanici Russian News Service a většinový podíl v jednom z nejstarších a nejčtenějších deníků Izvestija, jejž společnost koupila od Gazpromu.

Jmenování Aliny Kabajevy do čela National Media Group tedy nejspíše žádné velké změny nepřinese: vedení společnosti i po změně na vedoucí pozici požívá důvěru prezidenta Putina a je připravené plnit jeho přání. A tak to taky s největší pravděpodobností zůstane i v budoucnu. 

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

telefon kresba

Jdeme na to!