Pronikání sociálních sítí do tradičních médií

mensi

Přestože se termín nová média začal používat již krátce po nástupu televize, svůj význam získal až zhruba v polovině 90. let s masovým rozvojem a šířením nových technologií. Sociální média jako součást nových médií se objevila po roce 1997, avšak ta nejznámější jako Facebook, Twitter a Instagram známe nejdříve od roku 2004. Původně sociální média pouze sdílela informace z tradičních médií, nyní je novináři často využívají jako samotný zdroj informací. Jak česká média seznamovala veřejnost se sociálními sítěmi a která přitom upřednostňovala? Historickou statistiku exkluzivně pro nedělní Newsroom ČT24 připravili mediální analytici NEWTON Media.

01.pngGraf mapuje počet odkazů na jednotlivá sociální média (Facebook, Twitter, Instagram) v klasických médiích (tisk, televize a rozhlas) od roku 2005 do roku 2016 (14. září 2016). Data: NEWTON Media

Nejčastěji zmiňovanou sociální sítí napříč médii byl Facebook, který dominoval zmínkám v Mladé frontě Dnes. O Facebooku si mohli Češi poprvé přečíst v týdeníku Euro dne 26. září 2005, a to jako o „společenském webu vysokoškoláků“. O tři roky později se o něm zmiňoval český tisk, televize a rozhlas už v necelých šesti stovkách případů. V roce 2015 vzrostl počet zmínek na 11 810, z toho 260krát byl Facebook zmíněn v titulku tištěných médií a 121krát v hlavních televizních zprávách (ČT1, Prima, TV Nova). Síť Marka Zuckerberga je pro české novináře zdrojem výroků, fotek i inspirací pro rozhovory a komplexnější studie.

03.pngGraf seznamuje s 20 klasickými médii, která od roku 2005 do současnosti (14. září 2016) odkazovala na sociální média (Facebook, Twitter, Instagram) nejčastěji. Data: NEWTON Media

Novináři v roce 2007 nahlíželi na Twitter prizmatem toho, co už znali. Psali o něm jako o „mikroblogovací“ síti, na které uživatele bezprostředně sdílí v pouhých 140 znacích své zážitky a myšlenky. Twitter byl v tuzemsku zmíněn poprvé o dva roky později než Facebook v článku „Co je podvádění ve věku Twitteru, společenské sítě, která uživatele udržuje v nepřetržitém vzájemném kontaktu?“ (Euro, 14. 5. 2007). Twitter je z pohledu odkazů v klasických médiích většinou až druhý po Facebooku, v mainstreamových médiích se díky samostatným twitterovým rubrikám více prosazuje jen v Hospodářských novinách a deníku Sport. Kromě těchto deníků zvítězil v počtu zmínek před Facebookem také v titulech Bravo, Stereo&Video nebo Nedělní Sport.

02.pngGraf ukazuje, jak často jednotlivé typy klasických médií odkazovaly v dosavadním průběhu roku 2016 na sociální média (Facebook, Twitter, Instagram). Zmínilo-li příspěvek více sociálních médií, zobrazil se v grafu pouze jednou. Data: NEWTON Media

Instagram se v českých klasických médiích prosazuje méně, jeho role však přesto není zanedbatelná. V historické statistice zaostává také kvůli tomu, že prorazil až v roce 2011. Tehdy si ho poprvé v tuzemsku všimly Hospodářské noviny a časopis Computer. Z médií s ním pracují nejsoustavněji bulvární deníky Aha! a Blesk, které z něho přebírají fotky celebrit, a deník Sport, který z něj čerpá pro rubriku Sport show.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

fibep_blog
Blog

Copyright Talks 2025: Budoucnost licencování médií v éře AI

V pátek 28. března 2025 se v italském Miláně uskutečnil již osmý ročník oborové konference Copyright Talks 2025. Tato akce byla už tradičně pořádána mezinárodní asociací FIBEP, která zastřešuje více než 120 firem zaměřených na mediální monitoring z 50 zemí světa.

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

obrázek (21)
Blog

Správná data, správná rozhodnutí: Nemocnice v mediálním světě

Moderní nemocnice se dnes nezaměřují pouze na léčbu pacientů – musí čelit celé řadě výzev. Nejde jen o zabezpečení proti kybernetickým útokům nebo efektivní administrativu, ale také o kvalitní komunikaci s veřejností, udržení důvěryhodnosti a zajištění transparentnosti ve zdravotnictví. To je složitý úkol, avšak existují nástroje, které mohou nemocnicím výrazně usnadnit práci.

obrázek (22)
Blog

Customer Success: Více než jen podpora – klíč k efektivnímu využití služby  

Když využíváte nějaký nástroj, obvykle chcete, aby Vám usnadnil práci. Mnohdy to není jen o jeho funkcích, ale hlavně o tom, jak je dokážete využít… A právě tady vstupuje do hry tým Customer Success (CS). Jeho hlavním cílem je, aby klienti vytěžili z naší aplikace NewtonOne NG maximum, šetřili svůj čas a pracovali efektivněji.  

ecdc_vyhra
Blog

Další vítězství v mezinárodním tendru pro NEWTON Media

Společnost NEWTON Media si připsala další velký úspěch na poli zahraničního monitoringu médií a mediálních služeb. Po čtyřech letech úspěšné spolupráce opět zvítězila v zahraničním tendru Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC).

telefon kresba

Jdeme na to!