Proč inzerovat v rádiu?

blr logo envelope 70mm

Organizace Radio Advertising Bureau (RAB), za jejímž vznikem stojí britská komerční rádia, se věnuje rozhlasové reklamě. Její údaje pak mediální zastupitelství Regie Radio Music (RRM), jehož podíl na tuzemském rozhlasovém trhu dosahoval na začátku tohoto roku 43 procent, porovnalo s těmi českými.

Foto: kampaň Britain Loves Radio Zdroj: RAB

Rádio poslouchá devadesát procent dospělých

Podle britských výzkumníků navyšuje užití rozhlasové reklamy o patnáct procent tzv. „brand awareness“, tedy povědomí o inzerující značce, o devět procent roste počet prodejů a o více než polovinu se zvýší vyhledávání zadavatele na internetu. RAB navíc triumfuje tím, že 91 procent dospělé britské populace poslouchá rádiové stanice.

Tento údaj, který pochází z druhého kvartálu minulého roku britského výzkumu RAJAR, konfrontuje zmíněné mediální zastupitelství RRM s údajem 87 procent – tolik českých dospělých ve věku od patnácti do osmdesáti let odpovědělo, že poslouchalo v uplynulých sedmi dnech rádio. Číslo vychází z průzkumu MML-TGI společnosti Median zahrnujícího čtvrtý kvartál minulého roku a první toho letošního.

Druhé nejsilnější médium?

Rozhlas je také podle některých měření druhým největším médiem, co se týče množství stráveného času. Podle výzkumu britské organizace IPA zabírá poslech rozhlasu čtvrtinu podílu na tzv. media dni. Televize pak tvoří polovinu, internet dvacet procent a tisk pět procent.

Stejné pořadí platí i v České republice. Podle citovaného průzkumu společnosti Median činí průměrná denní strávená doba u jednotlivých mediatypů 220 minut v případě televize, 210 minut u rádia, devadesát na internetu a padesát minut nad tištěnými médii. Výzkumníci se v tomto případě ptali na média, která respondenti sledovali během předcházejícího dne.

Ideální chvíle pro poslech

Obě citované organizace RAB a RRM také shodně zdůrazňují, že rozhlas lidé konzumují v příhodných a relevantních chvílích pro účinný dopad reklamního sdělení. Podle výzkumu IPA tak 57 procent respondentů poslouchá rozhlasové stanice během nakupování, 91 procent během cesty autem a 43 procent v práci.

Klíčovou roli rozhlasových stanic pak potvrzuje i výzkum Median. Podle něj považuje 22 procent respondentů rádio za hlavní zdroj informací. Celá čtvrtina pak poslouchá rádio hlavně kvůli zprávám. Celých 43 procent respondentů poslouchá často rádio v autě a čtrnáct procent využívá rozhlasový přijímač ve svém mobilním telefonu. Vypadá to, že druhé nejstarší masové médium má díky značnému reklamnímu potenciálu před sebou stále ještě zajištěnou budoucnost.

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

Cover na blog
Blog

Monitoring médií a ambasády: 8 důvodů PRO

Ambasády hrají nezastupitelnou roli v reprezentaci svého státu. Slouží jako prostředníci mezi hostitelskou a vysílající zemí a zajišťují celou řadu funkcí a úkolů. Existují však i nástroje, které mohou jejich každodenní práci výrazně usnadnit.

Cover na blog (1)
Blog

Dětská hřiště pod lupou: co si myslí rodiče?

Naši klienti nás často oslovují s žádostí o analýzy na témata, která nás zároveň i osobně zajímají. To byl i případ zadání od zahraničního klienta. Měli jsme za úkol blíže prozkoumat stav veřejné diskuze o dětských hřištích ve Velké Británii a zjistit, co si rodiče myslí o jejich bezpečnosti a vybavenosti. Zaměřili jsme se také na hlavní připomínky rodičů týkající se údržby a kvality provedení těchto hřišť.

obrázek (16)
Blog

Jak zmapovat vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

JB
Blog

Rok 2024: Ohlédnutí Jany Barákové

Milí klienti, partneři a kolegové,  leden je pro mne, a nejspíš i pro většinu z vás, symbolem nového začátku. Nový diář, nový fiskální rok, nové plány, nová předsevzetí. Je to čas

telefon kresba

Jdeme na to!