Organizace Radio Advertising Bureau (RAB), za jejímž vznikem stojí britská komerční rádia, se věnuje rozhlasové reklamě. Její údaje pak mediální zastupitelství Regie Radio Music (RRM), jehož podíl na tuzemském rozhlasovém trhu dosahoval na začátku tohoto roku 43 procent, porovnalo s těmi českými.
Foto: kampaň Britain Loves Radio Zdroj: RAB
Rádio poslouchá devadesát procent dospělých
Podle britských výzkumníků navyšuje užití rozhlasové reklamy o patnáct procent tzv. „brand awareness“, tedy povědomí o inzerující značce, o devět procent roste počet prodejů a o více než polovinu se zvýší vyhledávání zadavatele na internetu. RAB navíc triumfuje tím, že 91 procent dospělé britské populace poslouchá rádiové stanice.
Tento údaj, který pochází z druhého kvartálu minulého roku britského výzkumu RAJAR, konfrontuje zmíněné mediální zastupitelství RRM s údajem 87 procent – tolik českých dospělých ve věku od patnácti do osmdesáti let odpovědělo, že poslouchalo v uplynulých sedmi dnech rádio. Číslo vychází z průzkumu MML-TGI společnosti Median zahrnujícího čtvrtý kvartál minulého roku a první toho letošního.
Druhé nejsilnější médium?
Rozhlas je také podle některých měření druhým největším médiem, co se týče množství stráveného času. Podle výzkumu britské organizace IPA zabírá poslech rozhlasu čtvrtinu podílu na tzv. media dni. Televize pak tvoří polovinu, internet dvacet procent a tisk pět procent.
Stejné pořadí platí i v České republice. Podle citovaného průzkumu společnosti Median činí průměrná denní strávená doba u jednotlivých mediatypů 220 minut v případě televize, 210 minut u rádia, devadesát na internetu a padesát minut nad tištěnými médii. Výzkumníci se v tomto případě ptali na média, která respondenti sledovali během předcházejícího dne.
Ideální chvíle pro poslech
Obě citované organizace RAB a RRM také shodně zdůrazňují, že rozhlas lidé konzumují v příhodných a relevantních chvílích pro účinný dopad reklamního sdělení. Podle výzkumu IPA tak 57 procent respondentů poslouchá rozhlasové stanice během nakupování, 91 procent během cesty autem a 43 procent v práci.
Klíčovou roli rozhlasových stanic pak potvrzuje i výzkum Median. Podle něj považuje 22 procent respondentů rádio za hlavní zdroj informací. Celá čtvrtina pak poslouchá rádio hlavně kvůli zprávám. Celých 43 procent respondentů poslouchá často rádio v autě a čtrnáct procent využívá rozhlasový přijímač ve svém mobilním telefonu. Vypadá to, že druhé nejstarší masové médium má díky značnému reklamnímu potenciálu před sebou stále ještě zajištěnou budoucnost.