Problematický vztah: Strache a rakouská média

hc strache

Poslední zářijovou neděli proběhnou u našich jižních sousedů parlamentní volby. Ambici vystřídat současného spolkového kancléře Wernera Faymanna ve funkci ohlásil i kontroverzní předseda Svobodné strany Rakouska Heinz-Christian Strache.

Foto: Heinz-Christian Strache, Zdroj: Profimedia.cz

Strache nebere na lehkou váhu důležitou roli médií ve volební kampani. Nemalé množství voličů se totiž na základě informací z nich rozhodne, koho nakonec podpoří. A právě k médiím nemá vídeňský rodák nejlepší vztah. Podle jeho názoru informují záměrně tendenčně, rozšiřují lži a používají stále stejná klišé (například, že předseda Svobodných má blízko k pravicovému extremismu a od nacismu se distancuje jen naoko). Strache často tvrdí, nemaje po ruce dostatečné argumenty, že média přecházejí k provokačním až hysterickým nadávkám jen proto, aby splnila „bojový úkol“ proti Svobodným.

Strache se tak snaží – stejně jako jeho slavnější předchůdce Jörg Haider – získat v očích obyvatel státu pod Alpami gloriolu jediného důvěryhodného protivníka proti mocenskému kartelu dvou nejsilnějších rakouských stran – sociálních demokratů a lidovců. Součástí těchto strukturmá být například státní televize ORF, v Rakousku i v zahraničí respektované deníky Der Standart, Die Presse nebo bulvární „plátky" typu Die Kronen Zeitung a Österreich. 

Předvolební řízek

Redaktoři výše uvedených médií vědí, že setkání se Strachem vyžaduje pečlivou přípravu. Rozmlouvají s člověkem, jenž je koncentrovaný, připravený vyrazit do útoku a agitovat pro „svoji věc" v jakémkoli momentu. Když nedávno prezentoval v jedné soukromé televizi svůj oblíbený pokrm – řízek s brambory a petrželí – v jednu chvíli zmatený divák nevěděl, zda jde ještě stále o vaření nebo spíše o předvolební vystoupení.

Aby voliči mohli získávat informace „bez cenzury", vydávají Svobodní noviny Neue Freie Zeitung. Strana jde nejvíce ze všech rakouských politických subjektů s moderními trendy komunikace a hojně využívá internet. Samotný Strache vsadil především na sociální síť Facebook (z rakouských politiků má nejvíc „přátel"), kam prakticky denně umisťuje svoje názory či různé odkazy, které stojí za pozornost. 

Strache velmi touží vyhrát podzimní klání. Jednou provždy by tím odhodil nálepku levné Haiderovy kopie. Soudím ale, že půjde o nenaplněné naděje; svůj cíl formuloval nerealisticky. Nemá ani charisma srovnatelné s rozporuplným předchůdcem ani jeho schopnosti komunikovat a oslovit voliče prostřednictvím médií. 

Miroslav Šepták
historik a politolog

Čtěte také

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

telefon kresba

Jdeme na to!