Příběh zvaný Entity

prymula entity carousel

První Prymulův týden na Ministerstvu zdravotnictví
„Dej mi dohromady všechno důležité, co Prymula udělal za první týden po jmenování. Potřebuju taky vědět, kde dělal před tím, komu stihnul šlápnout na kuří oko, kdo mu drží palec, koho hned zkraje vytočil. Za půl hodiny jedu na Centrálu, musíš mě nabrífovat než sjedeme výtahem do garáže.“ Je vám tohle šéfovské úkolování povědomé?

Takže sedíte nad balíkem pěti tisíc článků, termín je víc než šibeniční. Potřebujete tomu beztvarému balíku dát strukturu, rozsekat si ho na menší díly. Šéf chce vědět kdo, komu, kde. Nabízí se tedy rozčlenit balík podle toho, jací další lidé, jaké další instituce či organizace se v článcích objevují vedle Prymuly. Nemáte ale čas nazdařbůh zkoušet různá jména, šéf řekl „za půl hodiny“. Potřebujete tedy, aby někdo nebo něco našlo ta jména a názvy za vás. 

A právě to je úkolem nové funkcionality, kterou jsme v Newton Media nedávno doplnili do svého on-line nástroje na práci s mediálními výstupy. Kdykoli se v článku objeví jméno, název nějaké instituce či lokalita, dostane takový článek příslušný štítek či štítky. Pracovně označujeme tyto štítky jako Entity. Tyto štítky-Entity plní obdobnou funkci jako rejstřík na konci každé kvalitně vypravené odborné knihy. Rozdíl je v tom, že Entity nejsou staticky seřazeny podle abecedy, ale dynamicky podle počtu příspěvků, v nichž se objevují. V článcích na téma volby v USA se proto objevují jiné Entity a v jiných počtech než v článcích o hospodářských výsledcích ČEZu.
Vraťme se k Romanu Prymulovi a ukažme si využití Entit v praxi. 

V prvním kroku si omezíte výběr na týden 21.-27.září. V tomto týdnu byl Roman Prymula opravdová superstar, v médiích se o něm psalo a hovořilo dokonce častěji než o Babišovi, Trumpovi a Lukašenkovi.

V druhém kroku si vyberete jen články o Romanu Prymulovi a vidíte, jak výrazně se proměnily počty výskytů u ostatních osob a organizací.

Stále to není ono? Pokud pracujete s velkými objemy článků, nevyhnutelně se na předních místech objevují stále stejné tváře: politické strany a jejich předsedové, prezident, ministři a také média, jež jiná média uvedla coby zdroj informací (ano Entity dokáží zmapovat přebírání informací mezi médii, ale o tom snad jindy). Všechny tyto obvyklé podezřelé si můžete s klidným svědomím dát stranou, nechat zmizet. Na to je v NewtonOne virtuální tlačítko, kterým si aktuálně nezajímavé Entity jednu po druhé zneviditelníte. 

Tím se dostanete k sestavě Top Entit, které se už dají použít coby indicie, co se děje nového, neobvyklého. Tahle sestava vám ukáže anomálie, výskyt nečekaných lidí, organizací, u nichž můžete hledat souvislosti. Z těchto Entitu si už pro šéfa sestavíte základní příběh kdo-co-s kým-za kolik:

 Z původní půlhodiny vám zbývá odhadem 29 minut. Můžete začít třeba tím, proč se v článcích o ministru Prymulovi tak často objevuje zlatý hoch z Nagana Milan Hnilička nebo ausgerechnet Česká pošta?

Stačí si jedním klikem zúžit výběr článků na ty, kde je Prymula s Hniličkou a rozkliknout si plné znění jedno či dvou z nich. Zjistíte, že předseda Národní sportovní agentury Hnilička ve smířlivém duchu reagoval na ministerské omezení počtu návštěvníků na stadionech: „Je to v nastalé situaci pozitivní řešení.“
Podobný bude postup i u druhého příkladu: jeden klik na Entitu Česká pošta, prolétnou titulky článků, podívat se na plné znění jednoho či dvou nejnadějnějších. Přijdete na to, že hned po svém nástupu musel Roman Prymula hasit konflikt mezi ministrem vnitra Hamáčkem a Státním úřadem pro kontrolu léčiv ohledně rozesílání roušek seniorům Českou poštou.

Do třetice: kdo je to proboha Michal Černý a proč se objevil skoro 90x v článcích o Prymulovi? Trocha scrollování, pár kliknutí a o půl minuty později jste už moudřejší: Michal Černý je prezident Asociace ředitelů základních škol a vůbec neměl radost z ministrova návrhu, aby ředitelé na pozítří 25.září vyhlásili o své újmě ředitelské volno.
Se zbývajícími Entitami je to totéž v bledě modrém. Za půl hodiny to máte v kufru, skáčete se šéfem do zdviže a spustíte na něj, co jste pomocí Entit zjistili (tučně jsou ve vašem příběhu zvýrazněny Entity):

Entity při práci s daty živého člověka nenahradí, výrazně mu ale usnadní práci. Místo, aby se probíral hromadami článků, stačí otevřít si jeden či dva příspěvky ke každé z Top Entit a zjistit, jaký mají vztah k námětu, který ho zajímá. Namísto tisíců článků jich stačí prolétnout zhruba třicet. Entity za nás tedy neudělají všechnu práci. Napoví však, co hledat a kam sáhnout. U knihy o Číně ve 20.století také nestačí projít rejstřík, abychom mohli okolí začít ohromovat (nebo nudit) svými sinologickými znalostmi. Nemusíte ale Dějiny Číny číst pokaždé znovu, abyste zjistili, kdo to byl Liou Šao-čchi. Podobně vám Entity pomohou zjistit to podstatné, když vás čas (nebo šéf) drží pod krkem a chce konkrétní odpovědi.


Daniel Weidenhoffer,
mediální analytik NEWTON Media

Vývoj mediálního pokrytí Romana Prymuly

Čtěte také

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

telefon kresba

Jdeme na to!