Prezidentská kampaň z pohledu médií: dynamika přišla až s Topolánkem

prague 2831690 640

Termín volby nového prezidenta se blíží a kampaně kandidátů jsou v plném proudu. Jejich medializace se může zdát leckomu nepřehledná, a tak jsme se podívali do našeho archivu a přinášíme vám vývoj publicity jednotlivých kandidátů od července do listopadu.

volba-prezidenta-05.pngGraf sleduje vývoj medializace prezidentských kandidátů (kromě Miloše Zemana) od 1. července do 30. listopadu 2017. V mediálním obraze Miloše Zemana kolidují role stávajícího prezidenta a prezidentského kandidáta. Jejich oddělení by si proto vyžádalo hlubší analýzu. Data: mediální archiv NEWTON Media (tisk, online, TV a rozhlas, agenturní zpravodajství). U Deníku byly započteny pouze jeho krajské mutace.

O zdaleka největší mediální událost v rámci dosavadní prezidentské kampaně se v druhé půli roku postaral Mirek Topolánek. Ve druhém listopadovém týdnu, kdy oznámil svůj vstup do volebního klání, o tom informovalo 1 558 příspěvků, 715 tiskových a internetových titulků a 18 titulních stran celostátních novin.

Průběh kampaně do tohoto momentu lze označit za relativně poklidný. Jiří Drahoš si v něm udržoval mírně vyšší medialiazaci oproti Michalu Horáčkovi. Několikrát se hlavní pozornost novinářů od této dvojice odklonila v souvislosti s rozšiřováním seznamu uchazečů o nejvyšší politický úřad: 19. července k Petrovi Hannigovi, 21. srpna k Jiřímu Hynkovi nebo 4. října k Pavlovi Fischerovi.

Větší dynamiku v medializaci přinesl až listopad, kdy byla zveřejněna jména všech kandidátů. Překvapivé bylo oznámení kandidatury Mirka Topolánka těsně před závěrečným termínem, které vzbudilo nejen velký mediální ohlas, ale také nejrůznější reakce ostatních kandidátů. Zatímco Drahoš na Topolánka reagoval příkře („špatný vtip“), Horáček byl zdrženlivější („lecjaké politické zkušenosti“). Vedle toho si média začala více všímat předvolebních průzkumů, ať už z dílny CVVM nebo Medianu.

Největší podíl na publicitě prezidentských kandidátů tvořil internet. U všech uchazečů generoval od 83 % do 86 % všech zpráv. Publicitu každého z nich stimuloval nejvíce web parlamentnilisty.cz v předstihu před skupinou mainstreamových zpravodajských serverů, mezi nimiž nechyběly denik.cz, tyden.cz, iHNed.cz ani blesk.cz. U Michala Horáčka se v žebříčku TOP médií o něco výše umístily novinky.cz, u Mirka Topolánka to byl pro změnu server info.cz, nejednalo se nicméně o zásadní odlišnosti. Kolem 20. místa se u DrahošeTopolánka objevují coby první celostátní deník Lidové noviny, u Topolánka to je na 25. místě Mladá fronta Dnes.

Pokud jde o přítomnost v hlavním televizním zpravodajství, Topolánkovi se podařilo během listopadu na ČT 1 a na Primě předstihnout Horáčka a přiblížit se Drahošovi. Jejich vzájemné skóre na ČT 1 se tak ke konci měsíce ustálilo na těsném poměru 19:17 ve prospěch bývalého šéfa Akademie věd. Na TV Nova byla expremiérova bilance slabší, v hlavní zpravodajské relaci se zde objevil 9krát, zatímco Horáček 19krát a Drahoš 21krát.

Jan Jüptner, Ph.D.
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

telefon kresba

Jdeme na to!