Pozornost v českých médiích v roce 2021

04 1

Čerstvá Ročenka Marketing a Media je věnována boji o pozornost. Na přání redakce jsme zanalyzovali, s čím byla v končícím roce pozornost nejčastěji v médiích spojována.

Patrně pod vlivem němčiny (Beachtung schenken) je pozornost něco, co nejčastěji někomu nebo něčemu „věnujeme“. Novináři v tom nejsou výjimkou a obrat „věnovat pozornost“ uplatnili hned ve 34 % všech použití slova pozornost. Často nestačí pozornost pouze věnovat, ale je nutné ji přímo „zaměřit“. O nutnosti „zaměřit pozornost“ novináři psali nejčastěji v souvislosti s potřebami dětí v oblasti vzdělání a zdravého osobnostního rozvoje. V úhrnu se tento obrat objevoval v 11 % výskytů slova pozornost. TOP 3 oblíbených obratů uzavírá sousloví „zasluhovat pozornost“ nebo „zasloužit pozornost„ (9 %). Vedle dětí zaslouží podle novinářů pozornost také naše zdraví, konkrétně fungování řady vnitřních orgánů, jejichž péče je v nynější době upozaděna ve prospěch akutní covidové péče. 

pozornost

Na prvním místě spojují novináři problematiku „pozornosti“ s oblastí vzdělávání. Jmenovitě jim dělá starost situace dětí, kterým obecně chybí láska a pozornost rodičů v době, kdy ji potřebují nejvíc, tedy v situacích, kdy jsou každou chvíli odkázány na online školu nebo mají kvůli výpadkům ve výuce a kvůli času trávenému na počítači či mobilu problémy s pozorností a soustředěním.

V době, kdy české zdravotnictví zajišťuje přednostně akutní covidovou péči, děsí novináře propad pozornosti zaměřené na jiná vzácnější i běžná onemocnění, na důsledky odkládání nutných zákroků, ale i podceňování duševních problémů.
Automobilismus je pro média velké téma v době krizí i konjunktur. Slovo pozornost se skloňovalo především v kontextu elektromobility, ale také ve zprávách o plánovaném vstupu na burzu firem jako Porsche, Rivian Automotive nebo Rimac Automobili. A samozřejmě ne/pozornost se uvádí jako příčina nehod i jako zdroj příležitostí pro zloděje.

Pozornost

V oblasti financí novináři s oblibou zdůrazňují pozornost věnovanou (ať už ze strany centrálních bank, firem či občanů) problému inflace. Novináři také rádi rozebírají, jakým příležitostem věnují pozornost investoři, experti a analytici. Jako terče jejich pozornosti nejčastěji vedly drahé kovy, nemovitosti, bitcoin, etherneum a další kryptoměny, akvizice významných českých firem (například Avast, Eurowag či Mall Group), ale také akcie hi-tech společností jako Nvidia, herní firma GameStop či fintech Robinhood. Na hraně floskulí balancují novinářské popisy jednání řady politiků, kteří podle nich buď svými činy pozornost přitahují, nebo ji naopak úmyslně od svých činů odvracejí.

Věříme, že i my si zasloužíme Vaši pozornost v novém roce 2022, do kterého Vám přejeme vše dobré!

Čtěte také

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

blog osvc
Blog

Monitoring médií pro OSVČ: proč se vyplatí i vám 

Mediální prostor by neměly sledovat jen velké firmy a instituce. I živnostníci mohou mít prospěch z monitoringu mediálních zdrojů, pomůže jim ke sledování nejnovějších trendů v oboru i pro vyhledávání nových příležitostí.

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

telefon kresba

Jdeme na to!