Poroste Murdochovo mediální impérium?

jeff bewkes

Mediální magnát Rupert Murdoch usiluje o koupi konkurenčního mediálního gigantu Time Warner Inc. Jeho první nabídku v hodnotě desítek miliard amerických dolarů výkonný ředitel Time Warner Jeffrey Bewkes v polovině července odmítl. Podle všeho se ale Murdoch nevzdává a nabídku ještě zvýší.

Foto: Jeffrey Bewkes. Zdroj: Profimedia.cz

Bewkes chce víc

Mediální společnost 21st Century Fox, kterou vlastní jeden z  nejvlivnějších lidí planety Rupert Murdoch, v červnu nabídla firmě Time Warner, že ji koupí za cenu 85 dolarů za akcii, tedy asi za 80 miliard dolarů, přičemž 40 % transakce mělo proběhnout v hotovosti a zbytek měl být vyplacen formou akcií. Jde tak o nejvyšší nabídku, jakou kdy Murdoch, který vlastní stovky firem po celém světě, učinil. Výkonný ředitel Time Warner Jeffrey Bewkes ale jeho nabídku odmítl s tím, že si není jistý, jestli by bylo možné konglomerát FoxuWarneru efektivně spravovat. Mnohem silnějším argumentem se ale zdá být, že podle Bewkese je Murdochova nabídka příliš nízká. Aby si pojistil, že další investoři nebudou jednat proti jeho záměrům, dohodlo se dvanáctičlenné představenstvo Time Warner na změně stanov. Ty do této doby umožňovaly akcionářům s kombinovaným podílem 15 % a více svolávat výjimečná zasedání. O tuto možnost byli nyní dočasně připraveni, a to až do června příštího roku, kdy se bude konat pravidelné každoroční zasedání. Jeffrey Bewkes se totiž obává, že by menší investoři podlehli tlaku mocného Ruperta Murdocha a donutili vedení Time Warner, aby souhlasilo s prodejem.

Není otázkou, jestli prodat, ale za kolik

Zdá se, že Rupert Murdoch je připraven ve hře o Time Warner pokračovat. Podle interních zdrojů se 21st Century Fox připravuje na prodej dvou televizních stanic pod hlavičkou Sky TV, které vlastní v Itálii a Německu. Jejich prodejem by společnost získala bezmála 14 miliard dolarů, které by mohla použít na nákup Warneru. Analytička Marci Ryvicker je toho názoru, že transakce by byla pro Fox výhodná i za cenu 100 dolarů za akcii, tedy za 91 miliard dolarů. Murdoch má tedy značný prostor svou nabídku posunout výš a o to Bewkesovi pravděpodobně jde. Podle slov analytika New York Times Davida Carra totiž není otázkou, zda Time Warner prodat nebo ne, ale kdy ho prodat a za kolik. Od počátku milénia, kdy došlo k fúzi Time Warneru se společností America Online, se mediální holding ocitl ve finančních potížích, které vedly až k ročním ztrátám ve výši rekordních 99 miliard dolarů. Šlo o kolosální chybu, z níž se Time Warner docela nevzpamatoval.

Murdoch chce do Asie

Proč Rupert Murdoch o Time Warner stojí? Faktem zůstává, že i když si ekonomicky Warner nevede zdaleka tak dobře jako na konci minulého tisíciletí před osudnou fúzí, je stále jedním z největších globálních mediálních hráčů. Se svými 34 tisíci zaměstnanci po celém světě a prestižními kabelovými kanály jako je HBO, které vysílá komerčně nebývale úspěšné řady jako je Big Bang Theory nebo Game of Thrones, se jedná o lákavé sousto. Mnohem větší roli však hraje potenciál pro proniknutí na asijský a latinskoamerický trh. Finanční analytik Mario Gabelli říká, že „Murdoch vidí 3 miliardy nových diváků na trhu a rostoucí střední třídu v Číně a Indii se silnou poptávkou po médiích.“ To je jeho hlavní motivace ke koupi Time Warner. Ten například vlastní několik úspěšných kanálů v jižní Americe, kde se Foxu tak dobře nedaří. Velký potenciál mají i jeho televizní stanice v Indii a ambiciózní pronikání na státem silně regulovaný čínský trh, který bude do budoucna ještě růst. Spojení 21st Century FoxTime Warner by přineslo i výhody v podobě vyjednání lepších podmínek s kabelovými společnostmi nebo úsporu peněz při distribuci filmů. Murdoch počítá i s tím, že až se obchod vydaří, bude muset prodat zpravodajský kanál CNN, který Warner vlastní. Tuto oběť je ale ochoten přinést – mohl by se totiž dostat do problémů s americkými regulačními úřady, protože by ovládal příliš velký podíl zpravodajských kanálů.

Klíčovým hráčem v této hře ale nadále zůstává Jeffrey Bewkes. Ten by prodejem Time Warner sám získal za současných podmínek nabízených Foxem nemalou sumu 80 milionů dolarů. Kromě snahy vyhnat cenu Warneru co nejvýš by si ale rád podržel i vysokou funkci ve vedení společnosti. Je otázkou, zda mu tuto možnost Rupert Murdoch nabídne, či nikoliv.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

Cover na blog
Blog

Monitoring médií a ambasády: 8 důvodů PRO

Ambasády hrají nezastupitelnou roli v reprezentaci svého státu. Slouží jako prostředníci mezi hostitelskou a vysílající zemí a zajišťují celou řadu funkcí a úkolů. Existují však i nástroje, které mohou jejich každodenní práci výrazně usnadnit.

Cover na blog (1)
Blog

Dětská hřiště pod lupou: co si myslí rodiče?

Naši klienti nás často oslovují s žádostí o analýzy na témata, která nás zároveň i osobně zajímají. To byl i případ zadání od zahraničního klienta. Měli jsme za úkol blíže prozkoumat stav veřejné diskuze o dětských hřištích ve Velké Británii a zjistit, co si rodiče myslí o jejich bezpečnosti a vybavenosti. Zaměřili jsme se také na hlavní připomínky rodičů týkající se údržby a kvality provedení těchto hřišť.

obrázek (16)
Blog

Jak zmapovat vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

JB
Blog

Rok 2024: Ohlédnutí Jany Barákové

Milí klienti, partneři a kolegové,  leden je pro mne, a nejspíš i pro většinu z vás, symbolem nového začátku. Nový diář, nový fiskální rok, nové plány, nová předsevzetí. Je to čas

telefon kresba

Jdeme na to!