Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

HBR 9392 scaled
Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři - tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

 

Rádi pomáháme tam, kde to má smysl. Osvětová kampaň 100 tisíc neviditelných smysl rozhodně má. Snaží se upozornit na problémy, stereotypy a mýty, se kterými se denně setkávají lidé vyrovnávající se s diagnózou schizofrenie, v Česku tedy až 100 000 lidí.

Schizofrenie v tradičních médiích

Média často podporují šíření negativního mediálního obrazu v kontextu násilí, vražd a sebevražd. O schizofrenii vyznívá negativně více jak čtvrtina (28 %) všech příspěvků. Mezi nejčastější mýty spojované se schizofrenií patří sklony k násilí a agresivitě, nutnost dlouhodobých hospitalizací a neschopnost pracovat.

udalosti_graf.png

„Obraz schizofrenie je v médiích do značné míry spojován s násilím, což je shodou okolností i nejčastější mýtus, který se ke schizofrenii váže. Další hojně rozšířenou nepravdou jsou informace o tom, že nemoc může vyvolávat užívání návykových látek,“ uvedla vedoucí mediálních analýz NEWTON Media Věra  Čarná s tím, že nějaký z mýtů je obsažen ve 13 % ze všech 2 300 mediálních zmínek, které se věnovaly schizofrenii v jejím původním významu.

Ve více než třetině všech článků byla schizofrenie uváděna v přeneseném slova smyslu, jako synonymum pro dvojakost, protiklad či rozporuplnost. Můžeme se tak dočíst o předvolební schizofrenii, schizofrenii moci, schizofrenní situaci apod. Tato skutečnost svědčí o tom, jak hluboce je v našich myslích zakotven další mýtus, a to ten, že schizofrenie = rozdvojená osobnost.

V některých případech se v jednom příspěvku vyskytovalo i více mýtů najednou. Média se někdy také uchylovala ke spekulacím a zkratkám. Tyto negativně vyznívající mediální zkratky se následně šířily na sociálních sítích, kde lidé články aktivně sdíleli, komentovali a dále tak nepravdy podporovali.

temata_celkem.pngGraf zobrazuje výskyt nejčastějších mýtů o schizofrenii v tradičních médiích

  • nejčastěji podporovaný mýtus: lidé se schizofrenií mají sklon k násilí
  • nejčastěji popíraný mýtus: Lidé se schizofrenií jsou nezaměstnatelní
  • drogy a schizofrenie: často nebylo rozlišeno, zda drogy způsobují či spouští schizofrenii
  • schizofrenie = rozdvojená osobnost: obsažen zejména v příspěvcích s výskytem schizofrenie v přeneseném slova smyslu

Jak se diskutuje o schizofrenii v sociálních médiích

Z celkových téměř 30 000 zmínek v sociálních médiích se týkalo přeneseného významu schizofrenie 68 % zmínek, zatímco přímo o schizofrenii jako o nemoci jen 32 % příspěvků. Celkově se nejvíce příspěvků objevilo na portálech v diskuzích a fórech (39 %) a na Facebooku (36 %). O samotné schizofrenii jako nemoci se pak nejvíce diskutovalo na Facebooku (51 % příspěvků).

socialni_media.pngGraf zobrazuje poměr přenesených a přesných významů vážících se ke schizofrenii v sociálních médiích

V diskuzích v sociálních médiích jsou na téma schizofrenie aktivní tři hlavní typy diskutujících: outsideři, insideři a autority. Nejaktivnější skupinou diskutujících byli outsideři, kteří tvořili 77 % veškerého obsahu. Podívejte se, co je v diskuzích pro jednotlivé typy diskutujících charakteristické:

inside_outside.png

 

Jedním z klíčových zjištění analýzy sociálních médií je skutečnost, že zásadní vliv na tvorbu a reprodukci stereotypů a mýtů o lidech nemocných schizofrenií mají překvapivě insideři. Úhel pohledu na nemoc, jaký mohou mít příbuzní lidí s diagnostikovanou schizofrenií, je totiž pro mnoho outsiderů směrodatnější než názor odborníka. Nejčastěji se totiž k nemoci a výjimečným případům, kde schizofrenici vystupují, vyjadřují právě ti insideři, kteří mají se schizofrenií nejhorší zkušenosti.

Co ještě víme o schizofrenii v médiích?

Zvýšený počet zmínek v tradičních médiích bývá spojen s událostmi, ve kterých figurují schizofrenici. Obdobný vývoj počtu zmínek lze najít také v sociálních médiích.

V tradičních médiích se objevilo celkem 3 569 zpráv, z toho více než 1/3 zpráv se schizofrenie vyskytovala v přeneseném slova smyslu. Nejvyšší medializace tématu schizofrenie byla v měsících, ve kterých tradiční média informovala o trestných činech způsobených schizofreniky:

  • říjen a listopad 2016 – Vražda knihovnice z Horní Břízy na Plzeňsku
  • únor a březen 2017- Případ Jana Heidingera, který v nepříčetnosti usmrtil svou matku a otčíma, byla mu stanovena ústavní léčba, ze které byl posléze propuštěn, avšak na nařízenou ambulantní léčbu přestal docházet. Případ Marcela Kerouše, který před 13 lety zabil mačetou svoji matku a v roce 2017 požádal o propuštění z ústavní péče do ambulantní. Kroměřížský soud však jeho žádost zamítl.
  • říjen 2017 – Zastavení trestního stíhání mladého muže pro vraždu svého 18letého kamaráda ve Varnsfordu a nařízení jeho ochranné léčby.
  • duben 2018 – Střelba na policisty v azylovém domě v Domažlicích, kdy útočník postřelil policisty a spáchal sebevraždu.

tradični_vyvoj.pngGraf zobrazuje vývoj tématu schizofrenie v tradičních médiích

socky_vyvoj.pngGraf zobrazuje vývoj tématu schizofrenie v sociálních médiích

 

Zajímavý je také přehled médií, která o schizofrenii a k ní vážících se mýtech psala nejvíce. Největší počet zmínek a nejvíce pozitivně laděných příspěvků k tématu vydal tištěný Regionální deník a k němu příslušející online zpravodajský server denik.cz. Naopak nejvíce negativních článků bylo publikováno na serveru blesk.cz.

media_prehled.png

 

Zajímá vás téma více? Přečtěte si další články v médiích, které referují o kampani „100 tisíc neviditelných“:

Týden.cz 
ŽENA-IN 

 

MEDIAINFO

 

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.
 

 

Čtěte také

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

obrázek (21)
Blog

Správná data, správná rozhodnutí: Nemocnice v mediálním světě

Moderní nemocnice se dnes nezaměřují pouze na léčbu pacientů – musí čelit celé řadě výzev. Nejde jen o zabezpečení proti kybernetickým útokům nebo efektivní administrativu, ale také o kvalitní komunikaci s veřejností, udržení důvěryhodnosti a zajištění transparentnosti ve zdravotnictví. To je složitý úkol, avšak existují nástroje, které mohou nemocnicím výrazně usnadnit práci.

obrázek (22)
Blog

Customer Success: Více než jen podpora – klíč k efektivnímu využití služby  

Když využíváte nějaký nástroj, obvykle chcete, aby Vám usnadnil práci. Mnohdy to není jen o jeho funkcích, ale hlavně o tom, jak je dokážete využít… A právě tady vstupuje do hry tým Customer Success (CS). Jeho hlavním cílem je, aby klienti vytěžili z naší aplikace NewtonOne NG maximum, šetřili svůj čas a pracovali efektivněji.  

ecdc_vyhra
Blog

Další vítězství v mezinárodním tendru pro NEWTON Media

Společnost NEWTON Media si připsala další velký úspěch na poli zahraničního monitoringu médií a mediálních služeb. Po čtyřech letech úspěšné spolupráce opět zvítězila v zahraničním tendru Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC).

final blog zahr monitoring
Blog

Mějte přehled o zahraničních médiích – snadno a bez námahy

Ať už jste firma, instituce nebo třeba nezisková organizace, pokud se snažíte působit ve více zemích, pak je pro vás dobře nastavený monitoring médií zásadní. Pomůže vám nejenom lépe pochopit specifika místních trhů, ale zároveň získáte bezpočet důležitých podnětů pro ještě lepší strategické plánování.

telefon kresba

Jdeme na to!