Polovina všech nákupů u nás pochází ze slev

tesco sign

Český retail ovládají slevové akce a obchodníci proto musí své zboží neustále zdražovat.

Foto: ilustrační Zdroj: Wikipedia

V rozhovoru pro sobotní Právo varoval ministr zemědělství Marian Jurečka z KDU-ČSL  obchodní řetězce, které podle něj zneužívají české vášně pro slevy. Jaký tedy je český zákazník v roce 2014? Podle Miroslava Černého, marketingového manažera společnosti Tesco Stores ČR, specialisty na zákaznické chování a marketingovou komunikaci, se situace v českém maloobchodu vrací na startovní pozice doby před krizí. Výzkum agentury NMS ukázal, že zákazníci orientováni na cenu jsou připraveni šetřit dále a více, hlavně na jídle a kosmetice. Skupina lidí s průměrnými příjmy je sice frustrována z nejisté budoucnosti, na druhou stranu se ale začíná intenzivně zajímat o kvalitu potravin, na které nemusí šetřit. Roste tak zájem o značkové zboží.

Nejen slevy, Češi vedou i v mobilech

Češi jsou také přeborníky ve využívání mobilních technologií při nakupovaní. Podle studie nVision jsme se už před dvěma lety umístili na druhé příčce za Čínou se šedesátiprocentním podílem nakupujících, využívajících aplikace pro nákup. Čína vykázala osmdesát procent, Spojené státy třicet procent a Británie 25 procent. Naopak v mezinárodním srovnání u nás moc nefungují věrnostní programy, věrnostní kartu nějakého obchodu sice v loňském roce vlastnilo devadesát procent Čechů, ti ale vykazují čtyřikrát nižší věrnost jednomu obchodu ve srovnání s Británií.

I ve vysokopříjmových skupinách se zvyšuje orientace na cenu – v červnu 2013 se podle citovaného výzkumu NMS Changing Customer u této kategorie zvýšila čtenost letáků obchodů, ve kterých nakupuje, na 28 procent z loňských patnácti. Výrazně tento poměr narostl i u zákazníků se středními příjmy – letos 27 procent oproti loňským čtrnácti.

Slevy zdražují a snižují objem zboží

Jak Černý uvedl na semináři asociace POPAI věnovanému změnám v komunikaci na retailovém trhu, přibližně polovina všech nákupů realizovaných v českém maloobchodě pochází ze slevových akcí. Jeho slova potvrdil ve svém příspěvku i marketingový ředitel české a slovenské pobočky potravinářského gigantu Mars Petr Řežábek, který doplnil, že nárůst cen rychloobrátkového zboží doprovází i pokles objemu prodaného zboží.

Obchodní strategii shrnul Řežábek lakonicky: „Musíme zdražovat rychleji, než se zvyšuje podíl slev.“ Dnešní spotřebitel podle něj požaduje značkový výrobek za výhodnou cenu. Proto se jeho společnost snaží přitáhnout spotřebitele k prémiovým kategoriím zboží, i ty ale musí doprovodit promoční slevou ve výši minimálně třiceti procent. Za poslední dva roky se podle Černého zvýšila frekvence nákupů a naopak se snížil počet návštěv v hypermarketech.

Kvalita potravin zajímá, privátní značky moc ne

Čeští spotřebitelé také kladou vyšší důraz na čerstvost kupovaného zboží. „Zákazníci si více hlídají čas strávený v obchodě, sledují původ potravin a při nákupu očekávají určitý bonus,“ shrnul své poznatky Černý. Podle předsedy Klubu zadavatelů POPAI a výkonného ředitele agentury Wellen Petra Šimka se kvůli nárůstu popularity online nákupů zvyšuje tlak na vytvoření takového retailu, který není možný v online prostředí. I proto mnoho on-line obchodů staví kamenné pobočky.

Podle panelistů POPAI diskuse to také vypadá, že se v České republice příliš nedaří tzv. privátním značkám jednotlivých řetězců. Řežábek poukázal na skutečnost, že v západní Evropě tvoří podíl privátních značek kolem padesáti procent, zatímco u nás dosahuje zhruba jedné třetiny (v britském Tescu pak jejich podíl atakuje hranici sedmdesáti procent). I na sousedním Slovensku dosahuje podíl privátních značek padesáti procent. I přes nadvládu slevových akcí si tak český nakupující ještě uchovává některá specifika.

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

telefon kresba

Jdeme na to!