Polovina všech nákupů u nás pochází ze slev

tesco sign

Český retail ovládají slevové akce a obchodníci proto musí své zboží neustále zdražovat.

Foto: ilustrační Zdroj: Wikipedia

V rozhovoru pro sobotní Právo varoval ministr zemědělství Marian Jurečka z KDU-ČSL  obchodní řetězce, které podle něj zneužívají české vášně pro slevy. Jaký tedy je český zákazník v roce 2014? Podle Miroslava Černého, marketingového manažera společnosti Tesco Stores ČR, specialisty na zákaznické chování a marketingovou komunikaci, se situace v českém maloobchodu vrací na startovní pozice doby před krizí. Výzkum agentury NMS ukázal, že zákazníci orientováni na cenu jsou připraveni šetřit dále a více, hlavně na jídle a kosmetice. Skupina lidí s průměrnými příjmy je sice frustrována z nejisté budoucnosti, na druhou stranu se ale začíná intenzivně zajímat o kvalitu potravin, na které nemusí šetřit. Roste tak zájem o značkové zboží.

Nejen slevy, Češi vedou i v mobilech

Češi jsou také přeborníky ve využívání mobilních technologií při nakupovaní. Podle studie nVision jsme se už před dvěma lety umístili na druhé příčce za Čínou se šedesátiprocentním podílem nakupujících, využívajících aplikace pro nákup. Čína vykázala osmdesát procent, Spojené státy třicet procent a Británie 25 procent. Naopak v mezinárodním srovnání u nás moc nefungují věrnostní programy, věrnostní kartu nějakého obchodu sice v loňském roce vlastnilo devadesát procent Čechů, ti ale vykazují čtyřikrát nižší věrnost jednomu obchodu ve srovnání s Británií.

I ve vysokopříjmových skupinách se zvyšuje orientace na cenu – v červnu 2013 se podle citovaného výzkumu NMS Changing Customer u této kategorie zvýšila čtenost letáků obchodů, ve kterých nakupuje, na 28 procent z loňských patnácti. Výrazně tento poměr narostl i u zákazníků se středními příjmy – letos 27 procent oproti loňským čtrnácti.

Slevy zdražují a snižují objem zboží

Jak Černý uvedl na semináři asociace POPAI věnovanému změnám v komunikaci na retailovém trhu, přibližně polovina všech nákupů realizovaných v českém maloobchodě pochází ze slevových akcí. Jeho slova potvrdil ve svém příspěvku i marketingový ředitel české a slovenské pobočky potravinářského gigantu Mars Petr Řežábek, který doplnil, že nárůst cen rychloobrátkového zboží doprovází i pokles objemu prodaného zboží.

Obchodní strategii shrnul Řežábek lakonicky: „Musíme zdražovat rychleji, než se zvyšuje podíl slev.“ Dnešní spotřebitel podle něj požaduje značkový výrobek za výhodnou cenu. Proto se jeho společnost snaží přitáhnout spotřebitele k prémiovým kategoriím zboží, i ty ale musí doprovodit promoční slevou ve výši minimálně třiceti procent. Za poslední dva roky se podle Černého zvýšila frekvence nákupů a naopak se snížil počet návštěv v hypermarketech.

Kvalita potravin zajímá, privátní značky moc ne

Čeští spotřebitelé také kladou vyšší důraz na čerstvost kupovaného zboží. „Zákazníci si více hlídají čas strávený v obchodě, sledují původ potravin a při nákupu očekávají určitý bonus,“ shrnul své poznatky Černý. Podle předsedy Klubu zadavatelů POPAI a výkonného ředitele agentury Wellen Petra Šimka se kvůli nárůstu popularity online nákupů zvyšuje tlak na vytvoření takového retailu, který není možný v online prostředí. I proto mnoho on-line obchodů staví kamenné pobočky.

Podle panelistů POPAI diskuse to také vypadá, že se v České republice příliš nedaří tzv. privátním značkám jednotlivých řetězců. Řežábek poukázal na skutečnost, že v západní Evropě tvoří podíl privátních značek kolem padesáti procent, zatímco u nás dosahuje zhruba jedné třetiny (v britském Tescu pak jejich podíl atakuje hranici sedmdesáti procent). I na sousedním Slovensku dosahuje podíl privátních značek padesáti procent. I přes nadvládu slevových akcí si tak český nakupující ještě uchovává některá specifika.

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!