PIAF pomalu dospívá

img 2102 1

Byl to ambiciózní plán. Když se před pěti lety konal první ročník Prague International Advertising Festival, vypadalo to jako zbytečné mrhání penězi. Majitel festivalu, Martin Štěpánek, vlastník skupiny Lion Communications, do které patří reklamní a mediální agentury jako Publicis, Saatchi & Saatchi nebo ZenithOptimedia, se tehdy rozhodl angažovat matadora Marka Hlavicu a společně rozjeli akci s mezinárodní účastí i přesahem.

Foto: porota pátého ročníku reklamního festivalu PIAF Zdroj: Eva Kořínková, PIAF

Po pěti letech v zisku?

První tři ročníky skončily evidentním prodělkem, ale už loňský ročník vypadal jako blýskání na lepší časy, kterému paradoxně pomohl přesun z prestižního prostředí na ostrově Žofín do Veletržního paláce v Holešovicích. Ten se letos zaplnil do posledního místečka a do festivalové soutěže se přihlásilo přes tři sta reklam. Samozřejmě bude chvíli trvat, než organizátoři nahradí ztráty z prvních ročníků, ale evidentně se jim povedlo rozjet životaschopný projekt. Navzdory škarohlídům, podle kterých s tímto nápadem měli přijít o deset let dřív.

Kromě reklamní soutěže jsou hlavní páteří festivalového dění série přednášek a workshopů. Jak do poroty, tak mezi řečníky se organizátorům podařilo získat (ostatně stejně jako každý rok) světoznámá jména reklamního a mediální světa. Do Prahy tak letos dorazili jak zástupci velkých zadavatelů, mezi nimi Pete Blackshaw, šéf digitální sekce v Nestlé, Walter Susini, globální viceprezident pro kreativitu FMCG giganta Unilever nebo John Alves, viceprezident pro insight a strategii společnosti Mc Donalds, tak zástupci kreativního průmyslu.

Žádná Grand Prix taky Grand Prix

Porotě předsedal jeden z nejoceňovanějších reklamních tvůrců současné Evropy, kreativní ředitel německé agentury Serviceplan Alexander Schill. Kromě něj v porotě zasedl třeba vrchní kreativec bejrútských Leo Burnett MENA Bechara Mouzannar nebo legenda německé agenturní scény Arno Lindemann z agentury Lukas Lindemann Rosinski. Podle ředitele festivalu Marka Hlavici patřila letošní porota k těm nejpřísnějším vůbec – z loňských ročníků si přihlášené práce odnesly mezi čtyřiceti až padesáti cenami, letos jich bylo uděleno „pouhých“ 28.

Stejně tak porota letos neudělila tzv. Grand Prix, tedy nevybrala žádnou natolik výjimečnou práci, která by si toto ocenění zasloužila. Jak se v rozhovoru zmínil Alexander Schill, porotci se rozhodli nepostupovat podle klíče, kdy Grand Prix automaticky získá práce s nejvyšším počtem ocenění, a každé přihlášené práci prostě do Grand Prix jistý aspekt scházel. Jeho slova potvrdil i Arno Lindemann, který jako důvod neudělení Grand Prix uvedl dostatek času, který porota pro svoji práci měla, a díky kterému mohla na každé práci najít kromě kladných stránek i nedostatky.

Hornbach, Samsung i Český helsinský výbor

Podle poroty nakonec mezi nejvýraznější přihlášené práce patřila německá kampaň hobbymarketu Hornbach, který vyrobil tisíc kladiv z vyřazeného tanku, eyetrackingový happening nového modelu Samsung S4 na curyšském hlavním nádraží (viz zde), televizní kampaň na přenosy Ligy mistrů na německé televizní stanici Sky promítaná během reklamních brejků na neplacených kanálech nebo zpráva společnosti Auchan o trvalé udržitelnosti. Hornbach bodoval celkem ve třech kategoriích, ostatní kampaně získaly po dvou oceněních. Dvě ceny si odnesla i nejúspěšnější česká kampaň letošního PIAFu spot Kulka, který pro Český helsinský výbor natočila agentura Havas Worldwide Prague. Ten si Grand Prix odnesl už z letošních ADC Creative Awards, tedy nejprestižnější české reklamní soutěže dříve známé jako Louskáček (viz: zde).

Kulkou chtěl Český helsinský výbor připomenout, že rozdělení Československa proběhlo pokojně a bez jediné vypálené kulky. Spot, jehož podobnosti s úvodní sekvencí filmu Obchodník se smrtí s Nicolasem Cagem si všimli i porotci, oslovil porotu úrovní zpracování. To, že nejde o komerční, ale sociální kampaň, porotcům nevadí. Jak vysvětloval Alexander Schill, dobrý nápad mohou časem využít i velcí zadavatelé a i zdánlivá drobnost tak může zabodovat v mezinárodním měřítku. Mezi další oceněné české reklamy patří kampaň Českého rozhlasu na zimní olympiádu v Soči, Telefónicy O2 a taxislužby Modrý Anděl. Součástí slavnostního večera uzavírajícího letošní PIAF bylo i vyhlášení tradiční soutěže Agentura roku, kterou se letos poprvé stala skupina Ogilvy.

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year už zná sedm finalistů pro nadcházející rok 2025. Zvědavost nám nedala, a tak jsme se blíže podívali na mediální data aspoň části z nich, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

telefon kresba

Jdeme na to!