Periodická tabulka Gazpromu

gazprom

Gazprom je jednou z největších firem v Rusku i na světě, jejíž aktivity v roce 2011 tvořily 8% ruského hrubého domácího produktu. Její těžba plynu představovala tehdy 83% celkové ruské produkce a 17% celosvětové. Kontrolní balík akcií, přesně 50,01%, vlastní ruská vláda. Není tedy divu, že Gazprom je jedním z Putinových „národních šampionů“, tedy podniků, které jsou pro Rusko strategicky důležité a kromě orientace na maximalizaci zisku mají hájit i národní (Putinovy) zájmy.

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia

Gazprom vznikl v roce 1989 a podniká nejen v energetickém průmyslu: vlastní nebo se spolupodílí na řízení celé řady společností přes finanční sektor, leteckou dopravu až po média.V roce 1998 založil mediální společnost Gazprom-Media Holding, která se stala jednou z největších holdingových společností v oblasti sdělovacích prostředků v Rusku i Evropě. Pod Gazprom-Media patří televizní stanice, radiostanice, vydavatelství, tisk, internetové stránky, produkční i realitní společnosti. Design webových stránek Gazprom-Media, připomínající periodickou tabulku prvků, má návštěvníkům pomoci se v záplavě poboček orientovat.

Mediální Gazprom

Hlavní strategií Gazprom-Media je kombinace skupování již zavedených médií a vytváření vlastních mediálních platforem. Na jejím kontě se k lednu 2014 nacházely:

  • televizní stanice NTV, NTV-Plus, 2×2, TV-3, Pjatnica a TNT-Teleset
  •  radiostanice Echo Moskvy, Relax FM, Comedy Radio, CITY-FM a Detskoe radio
  •  týdeníky Tribuna, Itogi, Panorama TV, Seven Days
  •  internetové servery roube.ru a now.ru
  •  a další společnosti, zabývající se produkcí nebo službami.

Za bližší pohled rozhodně stojí jediná celonárodní, na státu nezávislá televizní stanice NTV. Ta se v roce 2000 pustila do ostré kritiky nově zvoleného prezidenta Vladimira Vladimiroviče Putina, který z tohoto důvodu s největší pravděpodobností inicioval její vyšetřování za daňové úniky. Celá záležitost dopadla tak, že vlastník NTV Vladimir Gusinsky byl roku 2001 nucen kanál prodat Gazpromu, který získal ve společnosti kontrolní balík akcií. Samozřejmě došlo k radikálním změnám ve vedení NTV, důsledkem čehož řada novinářů odešla pod vlajku Borise Berezovského (jeho média byla zavřena o několik let později). I přesto, že NTV zdůrazňuje svoji nezávislost, ve špičkových funkcích televize se 130 miliony diváky se střídají Putinovi známí a spolužáci.

Pro další příklady propojení soukromých mediálních platforem s vládou nemusíme jít daleko. Zábavní televizní kanál 2×2 se zaměřuje na vysílání kreslených seriálů pro dospělé typu South Park, Happy Tree Friends nebo Simpsonovi. Jeho (ne)závislost potvrdilo v roce 2009 vystřižení scény ze seriálu South Park, která podle názoru Kremlu znevažovala prezidenta Putina. V čele TNT, která je se 100 miliony diváky jednou z pěti nejsledovanějších televizních stanic v Rusku, stojí Roman Petrenko, který je zároveň viceprezidentem Národní asociace pro televizní vysílání (vládní instituce). Radiostanice Echo Moskvy, kterou si každý týden naladí milion posluchačů, se zaměřuje na rozhovory se známými osobnostmi, politiky, analytiky a vědci. V minulosti měla i své internetové stránky, kde publikovali uznávaní odborníci včetně Alexeje Navalného. Tyto stránky doznaly velkých změn a nyní již na první pohled připomínají spíše bulvární plátek než respektované a často citované médium.

Důležitou otázkou je, kdo vlastně Gazprom-Media Holding, společnost kontrolující mimo jiné i 30% ruského reklamního trhu, ve skutečnosti ovládá. Do roku 2005 patřila Gazpromu, který ji v roce 2005 prodal své dceřiné společnosti Gazprombank, což je třetí největší banka na ruském trhu. Gazprombank zároveň vlastní 41% akcií mateřské společnosti. Vztahy mezi všemi odnožemi Gazpromu jsou komplikované, ale není třeba jim perfektně rozumět k tomu, aby bylo jasné, že mediální kolos rozhodně není zcela nezávislý na ruské vládě, jak o něm s oblibou jeho vedení tvrdí. Důkazem toho je i obsazení vedoucích funkcí.

„Škatulata, škatulata hejbejte se… anebo taky ne“

Pro Vladimira Vladimiroviče je samozřejmě důležité, aby tak rozsáhlá společnost, jako je Gazprom-Media Holding, měla schopné a loajální vedení. Vzhledem k rozšíření aktiv firmy (na podzim Gazprom koupil ProfMedia oligarchy Vladimira Potanina) došlo i k restrukturalizaci vedení. Generálním ředitelem Gazprom-Media Holding je od 1. října 2013 Michail Lesin, bývalý poradce prezidenta Putina a ministr pro média. Jeho prvním náměstkem je od 1. listopadu 2013 Vladimir Šemjakin, vystudovaný pedagog a krizový manažer, od roku 2010 člen Putinovy strany Jednotné Rusko. Jak naznačuje současné dění, změny asi nejsou u konce.

Ne všechny tváře jsou ale nové. Jednou z těch starších je Alexej Miller, který je předsedou představenstva Gazprom-Media Holding již od roku 2007. Dlouholetý Putinův spolupracovník (v 90. letech působil ve Výboru pro zahraniční vztahy v Petrohradě pod Putinem, v roce 2000 ho následoval do nejvyšší politiky ve funkci ministra pro energie) kromě jiného stojí v čele managementu celého Gazpromu.

Gazprom-Kreml-Media

Kreml se s pomocí Gazpromu už roky snaží o co nejtěsnější ovládnutí soukromých médií v Rusku. Jak ukazuje skóre Gazprom-Media, snaží se poměrně úspěšně. Nejen že má firma dostatečné finanční zázemí k tomu, aby si mohla koupit téměř jakékoliv soukromé médium v zemi, navíc má za sebou jasnou podporu Kremlu, který umí obratně tahat za páky daňových úřadů, soudů a bank, aby své spřízněné společnosti v jejích záměrech pomohl. V kombinaci s kumulací důležitých funkcí ve vedení médií v rukou Putinových přívrženců je cesta k téměř absolutnímu ovládnutí soukromých médií v Rusku otevřená. A formálně legální.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

Proč váš startup potřebuje monitoring médií
Blog

4 důvody, proč Váš startup potřebuje monitoring médií 

Když vstupujete na trh s novou firmou, je tady hned několik kroků, které musíte podniknout. Kromě samotných úkonů, které musíte udělat, aby Vaše firma mohla vůbec začít fungovat, byste se měli zaměřit i na propagaci své práce. Ale jak to udělat, abyste získali maximální užitek i bez celého marketingového týmu?  

telefon kresba

Jdeme na to!