FIBEP (Federation Internationale des Bureaux d´Extraits de Presse) je mezinárodní asociace sdružující téměř 100 monitorovacích společností ze 46 zemí. Jediným českým zástupcem ve FIBEP je od roku 2002 společnost NEWTON Media.
Foto: ilustrační, Zdroj: FIBEP
Kongresy asociace FIBEP se konají jednou za 18 měsíců, v roce 2008 byla pořadatelem kongresu Praha. Série workshopů letošního jubilejního setkání členů FIBEP se věnovala otázkám autorských práv a vztahům s vydavateli tištěných médií, monitoringu sociálních sítí, digitalizaci mediálních dat a novým směrům v oboru.
Za 60 let doznalo odvětví monitoringu médií významných změn. Od nůžek a klasické výstřižkové služby, přes elektrické nůžky a automatické lepící stroje, skenování a zavádění OCR technologie po dnešní komplexní digitální workflow. S tím, jak se život zrychluje, zvyšují se i požadavky na rychlost mediálních služeb. V 60. letech minulého století se monitoring klientům posílal v tištěné podobě poštou a jeho doručení trvalo i 4 dny. V dnešní době musí mít zákazník informace co nejdříve, nejlépe v reálném čase, aby na ně dokázal včas reagovat.
Nejstarší monitorovací společností na světě je firma Argus de la Press, která byla založena v roce 1879 v Paříži. Její ředitel, pan Alexis Donot, je čtvrtou generací původního zakladatele. Z malé výstřižkové agentury se postupně stalo impérium, které obsluhuje více než 10.000 klientů a připravuje více než 6 milionů klipů z novin a časopisů ročně. Kromě monitoringu tisku nabízí monitoring televize a rozhlasu, tiskových agentur, webu a sociálních sítí. Poskytuje také profesionální systémy pro specialisty PR a mediální analýzy.