Očkování dětí proti nemoci COVID-19 podporují na sítích pouhá 3 % diskutujících.

1 ockovani nahledovy obrazek

Očkování dětí proti onemocnění COVID-19 vyvolává v sociálních médiích živou debatu, ve které se výrazná většina diskutujících staví k vakcinaci negativně. Jak vyplývá z analýzy společnosti Newton Media, jen pouhá 3 % příspěvků na českých sítích hodnotí očkování dětí pozitivně. Nejvýraznějším hybatelem debaty se stal matematik Karel Janeček, který při vyhlášení ankety Český slavík očkování dětí zpochybňoval. V následujících dnech po jeho televizním vystoupení se objem debaty na sítích ztrojnásobil.

Očkování dětí od 5 do 11 let proti nemoci COVID-19 začalo v Česku 13. prosince 2021. Podle společnosti Newton Media, která od 19. října do 19. prosince sledovala reakce na sítích, rezonuje debata nejvíce na Facebooku, kde bylo zveřejněno 73 % všech příspěvků a v menší míře v diskusích pod články zveřejněnými na zpravodajských serverech (24 % příspěvků). Na Twitteru, Instagramu či YouTube se téma očkování dětí objevuje minimálně.

Do debaty výrazně zasáhl Karel Janeček, který během vyhlášení hudební ankety Český slavík zkritizoval protiepidemická opatření vlády a očkování dětí. V následujících dnech po jeho vystoupení se objem debaty na sítích ztrojnásobil. Výrazný dosah měl na sociálních sítích také rozhovor s epidemiologem Jiřím Beranem, který v rozhovoru zveřejněném v Parlamentních listech varoval před očkováním dětí, mladých a zdravých lidí zastaralou vakcínou.

„Pouhá 3 % příspěvků zveřejněných ve sledovaném období na sítích se staví k dětské vakcinaci proti nemoci COVID-19 pozitivně. Naopak vakcínu odmítalo 36 % diskutujících a po vystoupení Karla Janečka počet negativních příspěvků dále narostl na 42 %,“ říká spoluautorka analýzy Martina Maňhalová ze společnosti Newton Media. V období od 20. září do 10. listopadu se Newton věnoval v jiné analýze třetí posilující dávce u dospělých, kterou pozitivně hodnotilo 13 % diskutujících. „Ukazuje se tedy, že vakcinace dětí vyvolává daleko větší kontroverze než očkování dospělých,“ doplňuje Maňhalová.

očkování dětí

„Uživatelům nejvíce vadí, že vakcíny nejsou dostatečně prověřeny a obávají se jejich negativních dlouhodobých účinků na dětský organismus. Často také argumentují, že očkování je pouze byznysem politiků a farmaceutických firem a vakcína podle nich stejně není účinná,“ uvádí Nikola Kopáčová, další z autorek analýzy. Uživatelé, kteří se staví k očkování kladně, naopak uvádějí, že je zodpovědné děti naočkovat a chránit tak jejich zdraví. Jiní uváděli, že by měli být očkováni všichni, včetně dětí, aby se omezilo šíření nemoci COVID-19. Tito diskutující rovněž zdůrazňují svou důvěru v doporučení kvalifikovaných odborníků.

Mediální analýzu očkování provedl Newton Media v rámci projektu Infomore.cz, který realizuje ve spolupráci s Fakultou sociálních věd UK v Praze a Lékařskou fakultou MU v Brně. Tým analytiků z akademické i komerční sféry již téměř rok sleduje mediální pokrytí epidemie onemocnění COVID-19 a poukazuje na dobrou i špatnou praxi v šíření informací k pandemii. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, byl nedávno oceněn v mezinárodní soutěži mediálních analytiků AMEC Awards, kde uspěl v kategorii zaměřené na efektivní plánování, výzkum a evaluaci komunikace.

Autorky analýzy: Martina Maňhalová a Nikola Kopáčová

Zdrojová analýza je ke stažení níže.

Čtěte také

BLOG úvodní obrázek
Blog

Jak zmapovat vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako vy. Jak ale poznat, kterou konkurenci se vyplatí sledovat? A co všechno se můžete naučit z toho, co o ní říkají její zákazníci?

JB
Blog

Rok 2024: Ohlédnutí Jany Barákové

Milí klienti, partneři a kolegové,  leden je pro mne, a nejspíš i pro většinu z vás, symbolem nového začátku. Nový diář, nový fiskální rok, nové plány, nová předsevzetí. Je to čas

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

telefon kresba

Jdeme na to!