O reportérovi, jehož osudem se stal Střední východ

ayma mohyeldin

Jen málokterý novinář se může pochlubit tak bohatou a dobrodružnou kariérou jako egyptsko-americký reportér Ayman Mohyeldin, přestože mu je teprve 34 roků.

Foto: Ayman Mohyeldin. Zdroj: Profimedia.cz

Mohyeldin získal novinářské ostruhy u sdělovacích prostředků, jako jsou NBC, Al-Džazíra a CNN, nicméně skutečně proslulým se stal až poté, kdy mu spolu s několika dalšími reportéry bylo umožněno zpravodajsky pokrýt předání Saddáma Husajna iráckým úřadům a následný soudní proces s ním. Novinář pak dále informoval veřejnost o válce v Iráku, stažení izraelských osadníků z pásma Gazy v roce 2005, o průběhu Arabského jara, zejména pak o egyptské revoluci, která vypukla v jeho rodné zemi na začátku roku 2011, a nyní o válečném konfliktu v Gaze.

Prvenství a ocenění

Mohyeldin byl též prvním reportérem, který navštívil jaderné zařízení v Libyi a coby producent se podílel na exkluzivním interview s plukovníkem Kaddáfím o jeho rozhodnutí nevyvíjet zbraně hromadného ničení. Na přelomu let 2008 a 2009 jako první novinář informoval o existenci spletité sítě tunelů vedoucí skrz hranice Egypta a Gazy, které využívali členové militantního hnutí Hamás k pašování zbraní a lidí a která je nyní využívána k pašování léků, potravin a zásob paliva pro civilní populaci Gazy.

Práce tohoto reportéra je na Západně uznávána, o čemž například svědčí různá ocenění, jejichž je držitelem. A to přes skutečnost, že se soustředí na palčivá a kontroverzní témata, jako je například izraelsko-palestinský konflikt, jenž bývá v západních médiích chápan poněkud jednostranně.

Nenadálá kariéra

Mohyeldin díky skutečnosti, že skvěle ovládal arabštinu, dostal po útocích z 11. září šanci pracovat v “terénu” na Blízkém a Středním východě. Mohyeldin k tomu poznamenává: “V blízkovýchodním regionu byl nedostatek lidí, kteří uměli pořádně arabsky a znali zdejší poměry. Já jsem byl jazykově vybavený a měl jsem jisté zkušenosti, abych tak řekl. Byl jsem prostě hozen do vody, což by se za odlišných okolností nestalo. Začal jsem pracovat na tématech, jež souvisela s 11. zářím, třeba na okolnostech vyšetřování této tragédie, otázkách mezinárodního terorismu a podobně. Nejčastěji jsem dělal různé překlady, ale zároveň jsem se snažil rozvíjet témata a pídit se po dílčích informacích, které souvisely s děním na Blízkém východě a vyžadovaly jazykové dovednosti, konkrétně arabštinu. Byl jsem tak mladý a přitom jsem zažíval naprosto neuvěřitelné věci.”

Na revolučním Tahríru

Informace o dějinných událostech na káhirském náměstí Tahrír na začátku roku 2011 zpracovával Mohyeldin pro katarskou televizi Al Džazíra. Reportér pracoval ve studiu patřícím televizi, avšak Mubárakovo ministerstvo vnitra brzy Al Džazíře zrušilo licenci na vysílání a přinutilo její štáb, aby své studio v Egyptě opustil. Egyptské úřady své rozhodnutí odůvodnily nařčením, že reportéři Al Džazíry spolupracovali s opozičními skupinami, které chtěly svrhnout Mubárakův režim. Ayman byl jedním z reportérů Al Džazíry, kteří byli v Egyptě zatčeni a na krátkou dobu zadrženi poté, co katarská televize odmítla vyhovět rozhodnutí egyptských orgánů. Později byl Mohyeldin opět zadržen, když se pokoušel dostat na Tahrír, aby mohl z první ruky informovat o pokračujících protestech proti vládě egyptského autokrata Husního Mubáraka.     

Mohyeldin se v létě roku 2013 zevrubně zabýval okolnostmi puče, který vedl k pádu demokraticky zvoleného prezidenta Mursího v Egyptě. Na podzim téhož roku monitoroval tragické události občanské války v Sýrii, především pak neblahé dopady konfliktu na syrské uprchlíky, jež válečné běsnění vyhnalo z domovů. Reportér se rozsáhle zabýval i letošními událostmi na Ukrajině jak v Kyjevě, tak na východě země. Informoval hlavně o tom, že se na hranicích Ukrajiny s Ruskem hromadí ruská vojska, a též o tom, jak na tuto skutečnost reagovala ukrajinská strana. Dokonce se mu podařilo proniknout přes barikády do vládních budov, které obsadili proruští separatisté.  

Odvolán z pásma Gazy

Velkou kontroverzi vyvolalo nedávné rozhodnutí televizní a rozhlasové společnosti NBC, pro niž Mohyeldin nyní pracuje, o tom, že bude odvolán z pásma Gazy a nahrazen jiným reportérem, ovšem s menšími zkušenostmi. Mohyeldin byl v Gaze 16. července spolu s několika dalšími novináři očitým svědkem tragické události, při níž došlo k usmrcení čtyř palestinských chlapců, hrajících fotbal na pláži, izraelskou armádou. K této tragédii došlo navzdory faktu, že na místě ani v okolí nebylo po militantech z Hamásu ani vidu ani slechu, což dosvědčili všichni přítomní novináři. Ayman o tomto incidentu bleskově vypracoval reportáž, na Facebooku zveřejnil několik fotografií z místa činu a na Twitteru o tom informoval mezi prvními. Podle jeho vlastních slov jen několik minut před útokem hrál s těmi chlapci kopanou před hotelem, kde byli novináři ubytováni.     

Nicméně vedení NBC rozhodlo o jeho okamžitém odvolání z pásma Gazy, aniž by k tomuto rozhodnutí podalo nějaké vysvětlení. Později zástupci NBC uvedli, že za odvoláním Mohyeldina z pásma Gazy byla „bezpečnostní opatření“. Nicméně do terénu byl vyslán jeho méně zkušený kolega Richard Engel, který předtím v pásmu Gazy nikdy nebyl a nehovoří plynně arabsky.

Síla sociálních sítí

Díky článku známého novináře Glenna Greenwalda otištěnému na novém zpravodajském webu The Intercept, v němž autor odsoudil odvolání prvotřídního reportéra z terénu, se především na sociálních sítích zvedla vlna nevole a nakonec se Mohyeldin do Gazy vrátil zpátky. Greenwald v zmíněném textu vylíčil důvody stažení Mohyeldina: jeho práce se stala terčem kritiky ve Spojených státech, zejména v neokonzervativních kruzích. Reportér byl kupříkladu označen za sympatizanta hnutí Hamás. Vedení NBC se po několika intervencích z této strany octlo pod velkým tlakem a nakonec stížnostem vyhovělo.

Lze konstatovat, že díky uznávanému novináři Glennu Greenwaldovi, který mezi prvními publikoval odtajněné informace o odposleších NSA, které mu předal whistleblower Edward Snowden, a díky vlně rozhořčení na sociálních sítích, bylo Aymanu Mohyeldinovi umožněno, aby opět mohl vykonávat investigativní reportérství, v němž je skutečně prvotřídní. 

Daniel Veselý
autor je překladatel a publicista

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!