Nový web Infomore.cz chce omezit šíření zavádějících informací o koronaviru

20201214 jak se referuje o koronaviru obr01

Fakulta sociálních věd UK, Lékařská fakulta MU v Brně a NEWTON Media spouští společný web s názvem Infomore.cz. Jeho cílem je omezit tzv. infodemii, tedy nadměrné šíření zkreslených a zavádějících informací k určitému problému. Vztahuje se nejen k současné pandemii Covidu-19, ale také k dalším budoucím epidemiím.

Nový web bude odhalovat neadekvátní práci novinářů s daty, využití nevhodných referenčních příkladů a srovnání nebo nedostatečnou znalost lékařské terminologie. „Následující týdny a měsíce hodláme věnovat rozboru mediálního pokrytí pandemie, poukazovat na dobrou i špatnou praxi medializace,“ uvedl hlavní řešitel projektu Václav Moravec z Fakulty sociálních věd UK.


Analytický tým NEWTON Media již do projektu přispívá analýzami klasických a sociálních médií vytvořenými za pomoci nástrojů umělé inteligence. Tyto analýzy by měly detekovat nesrovnalosti, manipulace, klamavé, poplašné či zkreslené informace a zmapovat jejich šíření českým mediálním prostorem a dopad na veřejnost. „Prostřednictvím mediálních analýz NEWTON Media a Fakulty sociálních věd chceme nastavovat zpětné zrcadlo žurnalistické praxi, ale také všem, kdo se v mediálním prostoru vyjadřují,“ popisuje společnou práci vědeckého týmu Petr Herian, zakladatel a majitel firmy NEWTON Media.


Web je určen zejména pro média, datové analytiky, odbornou veřejnost a další uživatele, kteří se pandemii Covid-19 aktivně věnují. Na širší veřejnost jsou podle Moravce na webu zacílené dva animované cykly Slovník pojmů a Infodemie. „Sekundárním cílem projektu je posílení zdravotní a mediální gramotnosti veřejnosti, což může být jeden z preventivních kroků ve vztahu k infodemii,“ doplnil Moravec.


Projekt o infodemii byl podpořen Technologickou agenturou České republiky. Při hodnocení projektů usilujících o finanční podporu ve čtvrté veřejné soutěži Programu ÉTA se umístil na prvním místě, což dokládá kvalitu a odbornost celého řešitelského týmu. Kromě Petra Heriana se za Newton na projektu podílí Ivan Vodochodský, Věra Čarná, Alena Zachová, Tomáš KůstVít Kadlec. „Věříme, že výsledky výzkumů, které jsou teprve na počátku, budou zakomponovány i do vzdělávání budoucích novinářek a novinářů na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy,“ uzavírá Václav Moravec.

Čtěte také

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

telefon kresba

Jdeme na to!