Nový Dámský klub aneb ženy budou jemnější

damsky klub

Pořad Dámský klub na Frekvenci 1 za svou poměrně krátkou, tříletou existenci, čelil již několika výtkám Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a vysloužil si přízeň tisíců posluchačů. Počátkem února navíc odešla jedna z jeho moderátorek Linda Finková. V čem tkví jeho popularita a jakou tradici mají v Česku pořady pro ženy v radiích?

Foto: Linda Finková (uprostřed), Dámský klub Frekvence 1. Zdroj: Profimedia.cz.

Dámský klub nemá v českém éteru obdobu. Vysílá se denně od 10 do 12 hodin. V programu nahradil Sexy život Jitky Asterové, který po devíti letech skončil kvůli neshodám moderátorky s vedením rádia.  K mikrofonu se s ní totiž měly posadit ještě zpěvačka Iveta Bartošová a modelka Hana Mašlíková. Již natočení pilotního dílu ukázalo jistou nesourodost mezi ženami. Moderátorka Jitka Asterová proto radši spolupráci s rádiem odmítla, a zelenou dostal Dámský klub. Ačkoli název předesílal možnou návaznost na stejnojmenný pořad z roku 1993, záhy se ukázalo, že moderátorky Finková, Pirichová a Pogodová spíše převezmou štafetu Asterové. Jejich show měla být ve stylu seriálu Sex ve městě, tedy zaměřená na rozebírání vztahů a sexuálního života. Jak uvádí bývalá moderátorka Linda Finková, tento nápad se zrodil v hlavě dramaturgů a moderátorky pouze plnily své role, přičemž některá obzvlášť „tvrdá“ témata se pokoušely odlehčit humorem.

Jak se platí tělem

Neuplynul ani měsíc od prvního vysílání a na pořad se snesla pozornost médií. Dne 10. února 2011 se v show mluvilo o sexu za protislužbu. Problém přitom nebyl ani tak v práci samotných moderátorek, jako ve zveřejněných vzkazech a zprávách od divaček. Ty se neváhaly podělit o své prožitky, kdy jim povolnost přinesla výhody v podobě pracovního místa či přijetí syna na školu. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání z tohoto dílu nabyla dojem, že je závadný pro mládež a může narušit psychický, fyzický nebo mravní vývoj mladistvých, protože pořad je vysílán v dopoledních hodinách. Podobnému problému přitom čelil i Sexy život Jitky Asterové, který proto vedení následně vysílalo až po 22. hodině.

Téměř dva roky byl klid. Mezitím vystřídala herečku Pogodovou za mikrofonem moderátorka Aneta Christovová. Až loni v květnu se Rada pro rozhlasové a televizní vysílání rozhodla, že odvysílané díly o masturbaci, dokonalém ženském přirození a menstruaci (27. února, 1. března a 6. března) byly přes čáru. Potvrdily jim to i posudky psychologů a sexuologů, které pořad označily za závadný pro mládež. Namísto pokuty ovšem přišlo pouze varování a žádost o zjednání nápravy. Zatímco ředitel Frekvence 1 Miroslav Škoda se bránil posudky jím najatých sexuologů a psychologů, nakonec svůj boj vzdal a všechny záznamy o pořadech (ať už v archivu Frekvence 1 nebo v elektronickém archivu společnosti Newton Media) nechal smazat.

Následně se celý pořad pokoušel o změnu. Problematiku sexu vystřídala obyčejná ženská témata. Ať už jde o soužití po třiceti letech vztahu či rady, jak se starat o potomky. Stížnosti ustaly a popularita zůstávala stále vysoká. Podle dostupných dat má Dámský klub na Frekvenci 1 denně nejvyšší podíl posluchačů. Ovšem s příchodem února 2014 byla odejita z pořadu moderátorka Linda Finková. Spolu s oznámením jejího odchodu vydal i ředitel Frekvence 1 Miroslav Škoda prohlášení, v němž slibuje, že nyní bude Dámský klub dávat přednost jemnější formě ve vyjadřování i tématech. Přičemž hlavní dopad této transformace má být ve snížení expresivnosti a výběru spíše lifestylových témat. Vzhledem k tomu, že se o obdobnou změnu vedení pokoušelo již od dubna 2013, je třeba doufat, že když to nyní bylo zveřejněno, změna se povede.

Český rozhlas českým ženám

Pořady pro ženy má například i Český rozhlas. Jedním z nich je i Dámská jízda. Název ve vás sice může evokovat jistou nespoutanost a ryze ženská témata, ale zdání často klame. Show, jež má být dámským magazínem pro moderní ženy o životním stylu, kariéře a péči o tělo i ducha a je určena především ženám, které chtějí zůstat samy sebou, je ve skutečnosti jen nudně namluveným dámským časopisem. Oblíbenými tématy jsou tedy svatební veletrh, správná výživa, celkově zdravý životní styl, vhodný způsob sezení i stání a literatura (jediná ocenění hodná věc). Navíc podání moderátorky Mirky Nezvalové je poměrně suché a nudné. Magazín se vysílá od roku 1995 vždy od 9 do 10 hodin v oblasti Českých Budějovic.

Český rozhlas v Olomouci také nezapomíná na ženy, a proto pro ně od roku 2003 vysílá Lady magazín. V něm si moderátorka Ivana Plíhalová zve do studia různé hosty a s nimi si povídá. Celou relací se prolínají písničky. Hosté jako v každé talkshow mluví o svém životě, cílem pořadu je vytvořit jakýsi miniportrét zpovídané osoby. Jediné, co z poslechu pořadu není jasné, proč je určený dámám. Ačkoli motto tvrdí, že jde o pořad „O ženách a pro ženy, ale nejen o nich a nejen pro ně“ není zde patrný žádný důvod, proč by tomu tak mělo být.

Třetí pořad Českého rozhlasu, který má záložku pořad pro ženy, jsou Hovory na bělidle. Ve skutečnosti ovšem šlo o pořad zaměřený na genderovou problematiku. Aby nedošlo k nějakému zvýhodnění, pořad připravovaly dvě ženy. Minulý čas z toho důvodu, že pořad skončil v únoru 2013.

Nabízí se otázka, jak tedy vytvořit pořad pro ženy, aby z jeho provedení bylo patrné, že cílovou skupinou jsou posluchačky a zároveň neopakoval tisíckrát omleté rady z ženských časopisů. Odpověď je poměrně jednoduchá, nedělat pořady pro ženy. Pořady pro muže také nejsou a nemám pocit, že by kvůli tomu nějak strádali.

Barbora Janáková
autorka je studentka

Čtěte také

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

redesign
Blog

Aplikace NewtonOne NG v novém

Věříme, že každá inovace má smysl jen tehdy, když pomáhá vám – našim uživatelům. A právě proto přicházíme s redesignem aplikace NewtonOne nové generace. Už od úterý 29.4. večer se můžete těšit na mnoho nových funkcí, vylepšené rozhraní a intuitivnější ovládání, které vám usnadní každodenní práci s médiálními daty.

reputacni
Blog

Jak efektivně využít monitoring k reputačnímu managementu

Reputace je dnes jedním z nejcennějších aktiv – ať už jde o firmu, instituci nebo jednotlivce. Stačí jeden kritický článek nebo virální příspěvek na sociálních sítích a roky budovaná pověst může přijít k úhoně. Právě tady hraje klíčovou roli monitoring médií. Umožňuje v reálném čase sledovat, jak vás vnímá veřejnost, a včas zachytit i tu nejmenší známku potenciální krize.

telefon kresba

Jdeme na to!