Budoucnost novin (tištěných periodik obecně) je podle šéfredaktora regionálního čtrnáctideníku ZRCADLO Marka Pečera nejistá. Navzdory tomu, se jeho týmu daří náklad novin udržet. „Jsme jediné periodikum v regionu vydávané neziskovou organizací již dvanáctým rokem,“ říká hrdě v rozhovoru pro Mediainfo.cz
Foto: Marek Pečer, šéfredaktor Regionálního čtrnáctideníku ZRCADLO, Zdroj: Soukromý archiv MP
Jakou má podle vás budoucnost regionální tisk třeba ve srovnání s celostátními deníky?
Budoucnost tisku jako takového je podle mého názoru nejistá. Tištěná periodika jsou dnes již standardně doprovázena jejich internetovou mutací a mnohdy i verzí pro facebook. Je jen otázkou času, kdy budou tištěné noviny postupně zanikat. Regionální tisk oproti tomu celostátnímu má hlavní problém v zajištění velkých, chcete-li „republikových“ inzerentů, kteří svou propagaci řeší převážně přes celostátní deníky.
Když, už jsme u toho srovnávání – celostátní tituly nemají nouzi o velká, nejčastěji politická témata, když se ale dostaneme do regionu, jak je to tam s výběrem nosného tématu tzv. na titulku?
Regionální politika se od té celorepublikové moc neliší. I region má své politiky, obce svou samosprávu, kraje své vedení. V našem periodiku se věnujeme hlavně zprávám z radnic a z Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
O jaký tip informací mají vlastně čtenáři u vás v regionu největší zájem?
Naši čtenáři vědí, že u nás nenajdou bulvární a „černokronikářské“ články. Není to náš záměr. Naše noviny jsou založeny především na pravidelných rubrikách, které podle ohlasu průběžně obměňujeme. Například informace z historie regionu nabízí Expedice Speculum, Obce regionu, Spolky v Moravském Krumlově nebo Krumlov před léty. Praktické rady čtenářům přinášíme v rubrikách: Advokátní poradna, Finanční poradna, Rady na dovolenou, Z regionální kuchyně, Hospody a hospůdky a podobně. Informační servis pak zve na akce v celém regionu.
Práce novinářů se v tzv. velkých – celostátních titulech v uplynulých letech dramaticky změnila. Vnímáte nějaké změny i u vás a je dnes ještě vůbec prostor vychovávat si své “regionální novinářské talenty”?
Zásadní změny v novinařině s sebou přinesl pokrok v technice a v technologiích. Dříve jsme vyráželi s tužkou a papírem a s foťákem na kinofilm. Noviny se tiskly z archů několik hodin. Dnes stačí jeden chytrý telefon a máte záznam i fotky v redakci dříve, než dojedete z terénu. A rotačnímu stroji stačí na tisk našich novin asi půlhodina.
Stálé novináře nemáme. Naše redakce je založena na přispěvatelích. Někteří psaní pro Zrcadlo proměnili ve svou zálibu a články posílají pravidelně. Využíváme tiskových zpráv a informací z radnic. Své články také sami posílají pořadatelé kulturních, společenských a sportovních akcí.
Jaká je u Vás regionu situace s „on-line“ regionálním zpravodajstvím, tj. zpravodajství na internetu?
On-line zpravodajství na internetu z regionu zajišťují regionální mutace deníků docela dobře.
V případě našeho periodika je prozatím internetová mutace jakýmsi doplňkem, archivem k tištěné formě novin. Vycházíme jako čtrnáctideník, což nás oproti deníkům i týdeníkům z hlediska aktuálnosti zpráv hendikepuje. Vzhledem k našemu informačnímu a rubrikovému zaměření to ale ničemu nevadí.
Jestli mohu, prosím vraťme se ještě na chvíli k financím – jak už jste částečně naznačil v jedné ze svých odpovědí, do jaké míry je to dnes komplikovanější, shánět inzerenty (nejen ty velké, ale i drobné živnostníky, regionální firmy)?
Máme v databázi asi tisícovku firem. U řady z nich jsme byli na začátku jejich podnikání. Řada z nich už ale nepodniká. Mnoho firem pohltila současná doba a stále se zhoršující podmínky k podnikání. Od začátku jsme periodikem nezávislým na jakýchkoliv dotačních penězích. Příjem z inzerce je naším jediným příjmem.
Velké tituly se stěžují na fluktuaci čtenářů, prý je těžké je to udržet – jak je tomu vás? Přibývají, nebo ubývají Vám čtenáři?
Nám rozhodně přibývají. Cítíme to na tlaku, abychom zvedli náklad novin. Zájem o naše noviny je evidentní při rozvážce každého vydání. V obchodech, kde je Zrcadlo převážně k mání, doslova mizí před očima.
V čem považujete regionální tisk za „nenahraditelný“ v porovnání s celostátními novinami? Kde mají nezastupitelnou úlohu?
Je potřeba rozlišit regionální mutaci celostátních novin a jedinečné regionální noviny. Ty druhé se většinou tisknou s úplně jiným úmyslem, než na nich vydělávat. Stávají se mnohdy mediálním partnerem obcí, komunit, akcí a aktivit, o které by celostátní média zájem neprojevila. Jsme jediné periodikum v regionu vydávané neziskovou organizací již dvanáctým rokem. Ostatní čtyři vydavatelé, kteří zde postupně začali, také postupně skončili.
Na závěr otázka, na kterou se ptáme ve všech rozhovorech s představiteli regionálního tisku. Kam podle vás vlastně spěje povolání „regionální novinář“?
Nevím, neumím posoudit… Ale myslím si, že dobrý regionální novinář je především znalec prostředí a komunity. Pokud za sebou nebude mít „domovskou“ redakci, dovedu si představit, že své služby dopisovatele nebo fotografa nabídne několika médiím současně jako nezávislý novinář. Ostatně nějak podobně to funguje i u nás.