Naděje Číňanů: Internet a nová média

china

Nové vedení Číny pokračuje v uskutečňování snu Mao Ce-tunga o globální roli médií ovládaných komunistickou stranou. Kontrola Internetu se však pro něj stává stále větší výzvou.

Foto: Ilustrativní, Zdroj: Profimedia.cz

Když byl v listopadu loňského roku zvolen Si Ťin-pching do čela Komunistické strany Číny, vystoupil s proslovem, který mnozí považovali za příslib velkých změn. Si hovořil o potřebě emancipace myšlení i o nutnosti pokračovat v reformách. Ve svém projevu zdůraznil i roli médií, když řekl, že mají napomáhat tomu, aby se Čína dozvěděla více o světě a svět zase o ní. Místo uvolnění cenzury a vlivu Strany na média ale přišel opak – represe, zákaz publikovat informace ze zahraničních médií a webových stránek bez souhlasu zodpovědného úřadu, marxistická školení pro novináře či kampaň proti čínské verzi Twitteru (Sina Weibo).

Už Mao Ce-tung si uvědomoval, jakou mají média moc, a vysnil si, že jednoho dne hlásná trouba KS Číny – zpravodajská agentura Nová Čína – ovládne svět. Komunistická strana Číny se pak od 90. let, kdy v zemi došlo k velké liberalizaci ekonomiky, která vyvrcholila vstupem Číny do Světové obchodní organizace, potýkala se zásadní otázkou: jak zajistit komercializaci médií a zároveň si nad nimi udržet ideologickou kontrolu? Odpovědí se stal hybridní systém, v němž trh ovládají státní nebo polostátní konglomeráty. Ty na jedné straně chrlí nové tituly a spouští televizní kanály, aby uspokojily zábavy chtivé masy, ovšem na straně druhé nezapomínají na svůj hlavní úkol: prezentovat ten jediný “správný“ pohled na svět.

Globální agentura jako nástroj propagandy

Z agentury Nová Čína se za tu dobu stala globální zpravodajská agentura, která má vlastní televizní stanici, a pokrytím i počtem zaměstnanců je srovnatelná s AP, ReutersAFP. Přesto Nová Čína zůstává pevně v rukou Strany a funguje jako nástroj její propagandy a jako censor. Podobně je na tom čínská státní televizeCCTV, která dnes nabízí už dvě desítky programů včetně dokumentárního či hudebního kanálu a non-stop zpravodajství v angličtině.Ostatním – pokud chtějí přežít – nezbývá než se přizpůsobit.

Sü Ming-chua z univerzity v čínském Wu-chanu ve své studii zaměřené na televizní reformy (Television reform in the era of globalization: New trends and patterns in post-WTO China) čínský systém popisuje na příkladu nezávislých produkčních společností, které se ve snaze prodat své produkty státem ovládaným televizím mnohdy uchylují ještě k větší autocenzuře než státní média. Často tak produkují seriály o chrabrých členech komunistické strany nebo patriotisticky laděné televizní show.

Mlhavá pravidla přejí autocenzuře

Také Liz Tchung, která pracovala v Pekingu jako editorka v anglicky psaném časopise The World of Chinese, považuje strach a s tím související sebecenzuru za vysvětlení, proč má Strana nad médii stále takovou moc. „Pravidla jsou dostatečně mlhavá a tresty dostatečně tvrdé na to, aby nastoupila paranoia a s ní také opatrnost,“ napsala ve svém příspěvku pro The Atlantic.

Existují ale také výjimky. Jednou z nich je Jižní týdeník (Nanfang Zhoumo), který proslul investigativní žurnalistikou a častými střety se Stranou. Ten poslední vznikl poté, co v jeho novoročním čísle vyšel místo článku volajícím po politických reformách po zásahu censorů úvodník, který oslavoval komunistickou stranu. Věc se ale dostala ven a lidé na Sina Weibo začali vyjadřovat rozhořčeným novinářům podporu. Netrvalo však dlouho a censoři začali příspěvky mazat.

Reportéři bez hranic stále označují Čínu za největší vězení na světě nejen pro novináře, ale také bloggery. Velká čínská internetová zeď (tzv. Great Firewall) blokuje veškerý potenciálně nebezpečný obsah a Čína tak má vlastní verze Facebooku (Renren), Youtube (Youku), Twitteru (Sina Weibo) i Googlu (Baidu). Přesto se veškeré naděje na přístup ke svobodným informacím upínají v první řadě k Internetu a novým médiím.

Dobrou zprávou tak může být výzkum Charlese Fenga a Steva Kuo z Baptistické univerzity v Hongkongu zabývající se cenzurou Internetu v Číně(Tracing the route of China’s Internet censorship). Autoři v něm uvádějí, že prohlášení hlavního čínského censora Liu Jün-šana o tom, jak čínská kontrola Internetu prochází krizí, zřejmě skutečně vystihuje současnou situaci. Snad to je také důvod, proč strana investuje stále více peněz do průzkumů veřejného mínění, jak v srpnu upozornil The Washington Post.

Klára Wang Tylová
autorka vystudovala med. komunikaci na univerzitě v Tchaj-peji

Čtěte také

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

telefon kresba

Jdeme na to!