Na co se mohou média těšit po volbách?

media a volby

„Existují dvě mocné síly, které jsou s to vnést světlo do všech koutů zeměkoule – slunce a Associated Press,“ řekl spisovatel Mark Twain. Za pravdu by mu dnes dali politici, pro které je spolupráce s médii alfou omegou jejich volebního úspěchu.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Péče o novináře a jejich pracovní prostředí se stále častěji dostává do předvolebních programů. Nepřekvapí, že se programy politických stran zabývají především veřejnoprávními médii. Zaříkadlem stran a hnutí je pak depolitizace mediálních rad, jejich obsazení odborníky a transparentnost při výběrovém řízení. Na výše zmíněných prioritách se dokáže shodnout většina partají napříč politickým spektrem. Nicméně je pár subjektů, které toto programové minimum pro média doplňují konkrétními návrhy, jež by v budoucí sněmovně vyžadovaly poměrně rozsáhlé legislativní úpravy. Nejodvážnější jsou ve změnách sociální a občanští demokraté, s novinkou přichází i hnutí ANO.

ČSSD se ve svém programu mediální oblasti věnuje hned na několika místech. Levicová strana myslí i na nová média a slibuje, že nenechá žádnou obec nepokrytou vysokorychlostním internetem. Co se týče klasických médií, sociální demokraté jsou odhodláni změnit legislativu zákonem, který by zavedl fungování tzv. komunitních médií. Změnili by tak dosavadní systém duálního vysílání, kdy vedle sebe na trhu působí veřejnoprávní a komerční vysílatelé. Komunitní média jsou alternativou mainstreamového vysílání a jsou řízena občany a dobrovolníky z různých komunit, do jejichž činnosti nikdo další nezasahuje. V Evropě jejich systém úspěšně funguje, příkladem jsou třeba rozhlasové stanice pro seniory. Zakotvení takovéto občanské iniciativy by měl na starosti nový zákon, který by musel vyřešit i způsob podpory takového vysílání.

Budoucnost ČTK a téma starých dobrých poplatků

Přesuňme se na opačnou stranu barikády, kde ODS představuje vizi na změnu největší tuzemské zpravodajské agentury ČTK. Vedení občanských demokratů je přesvědčeno, že by Česká tisková kancelář měla získávat příspěvky od státu na svou nezávislou novinářskou činnost. Jednou z možností je, že takové finanční injekce by do rozpočtu ČTK putovaly z koncesionářských poplatků. Připomeňme jen, že kancelář je zřízena zvláštním zákonem, v posledních letech ale vykázala nemalou ztrátu na svém hospodaření, která se mimo jiné dotkla zahraničních poboček redakce, když některé musely být kvůli neutěšené finanční situaci zrušeny. Přitom už v roce 1995 získala kancelář dotaci od státu na provoz svých zahraničních redakcí v řádu několika milionů.

ODS není v návrzích na změnu mediální legislativy žádným nováčkem. Už v minulých letech o sobě dala vědět, když v roce 2009 brojila proti systému koncesionářských poplatků, které chtěla nahradit příjmem ze státního rozpočtu. Koncesionářské poplatky jsou horkým tématem dlouhodobě. Jejich smyslu se se při zahájení kampaně věnovalo i nové politické hnutí ANO, které je přesvědčené, že s odvodem koncesionářských poplatků by plátcům mělo vzniknout právo na volbu členů veřejnoprávních rad. Aneb když už mají Češi za veřejnou mediální službu platit, ať mají i možnost zvolit si ty, kteří za vysílání odpovídají, a to nejlépe prostřednictvím internetu, prosazoval člen ANO Martin Komárek ještě před měsícem. Hnutí minulý týden zveřejnilo dlouho očekávaný program, který obsahuje již zmiňovanou strohou větu o odpolitizování mediálních rad. Způsob, jakým to bude provedeno, už ale nespecifikuje, a tak si možná na výměnu poslanců za koncesionáře při volbě radních ještě počkáme.

Licence za peníze

Hlavním mediálním tématem TOP 09 nejsou ani koncesionáři, ani mediální rady, ale licenční řízení. Bývalá vládní strana v programu pro nadcházející volby počítá s tím, že by mohlo dojít ke zpoplatnění licencí, které jsou udělovány soukromým provozovatelům rozhlasového a televizního vysílání. Dnes v rámci licenčního řízení stačí, aby žadatel prokázal, že oplývá finančním zázemím – řádně platí daně, není v úpadku nebo v likvidaci a nedluží na pojištění.

Vedle koncesionářských poplatků strany také často reflektují efektivitu fungování mediálních rad. Již zmínění občanští demokraté navrhují sloučit rady České televize a Českého rozhlasu v jednu. Přísná pravidla pro výběr členů pak slibuje Strana Zelených, konkrétnější je KDU-ČSL. „Zákon by měl být změněn tak, aby obsahoval konkrétní výčet respektovaných organizací, institucí a politických stran, které budou mít právo přímo nominovat své zástupce do mediálních rad. KDU-ČSL se inspiruje v Německu – členové by mohli být nominováni například parlamentními stranami, Svazem měst a obcí, odbory či Ekumenickou radou církví," přiblížil pro Mediainfo plány lidovců místopředseda Marian Jurečka.

Ať už zvítězí jakákoliv strana, automaticky to neznamená změnu v mediální krajině, kterou nyní politické subjekty proklamují, neboť zvlášť zásahy do médií a jejich (ne)závislosti musí zákonodárce provádět s bedlivou opatrností. Přece jen svoboda slova je základem právního státu.

Mariana Pítrová
autorka se specializuje na mediální právo

Čtěte také

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

telefon kresba

Jdeme na to!