Multitasking – fenomén moderní doby

multitasking

Reklamní slogany, zvonící telefony a tisíce informací se na nás doslova valí ze všech stran. Uspěchaná doba zároveň vyžaduje zrychlení aktivit a tak jsme se, abychom přežili, naučili umění multitaskingu. Jaká je ale jeho daň?

Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Rychle, simultánně a efektivně

Slovo multitasking pochází z odvětví informatiky. Označuje se jím schopnost procesoru počítače provádět několik činností najednou, respektive přepínat mezi nimi v pravidelných intervalech, což v závěru působí tak, jako by probíhaly paralelně. V případě člověka se zdá být zvládání více úkolů současně brilantním řešením – zvýšíme efektivitu naší práce, stihneme telefonicky sjednat schůzku, zhlédnout zprávy, vyžehlit si košili, ohřát oběd, nakrmit psa a u toho si zavázat tkaničku, v ideálním případě pes nedostane do misky telefon a žehličku nenecháme ležet na košili příliš dlouho. Jako vše má ale i multitasking své mouchy.

Hořkosladká droga

Umění multitaskingu je v moderní době takřka samozřejmostí. Zejména v pracovní a kariérní oblasti je vyžadována stoprocentní koncentrace na všechny svěřené úkoly, rychlost, pohotovost, efektivnost a schopnost přepínat mezi jednotlivými problémy a situacemi a rychlostí blesku vyhodnocovat jejich řešení. Tipy a radami, jak se naučit fungovat na bázi několika současných aktivit se internet jen hemží, píší se o něm knihy, pořádají semináře. Každý třetí člověk na ulici píše zprávu za chůze, doma nám jako kulisa hraje televize, v restauraci hudba a v autě rádio. Jídlo si dnes před konzumací nejdříve vyfotíme, v čekárně u zubaře sledujeme na plazmové obrazovce upoutávky na ústní vodu a cestou z práce na nás skáčou reklamní billboardy, až oči přechází. Děti při psaní úkolů po očku sledují a poslouchají televizi, mladí lidé večeří s rukou na klávesnici. Naše pozornost se rozbíhá všemi směry a ve víru všeobecného šumu světel, barev a nápisů jménem modernizace tak trochu trpíme.

 Jsme ale opravdu jako počítač?

Tuto otázku si již delší dobu kladou psychologové, na dané téma také proběhla řada výzkumů a vědeckých studií. Podle posledních poznatků je dle vědců lidská schopnost multitaskingu jedním velkým mýtem. Náš mozek totiž ve skutečnosti neumí efektivně zpracovávat více úkolů najednou, svou pozornost vždy musí dělit a stejně jako procesor počítače mezi nimi sekvenčně přepínat. Nedá se tedy ani náhodou říci, že bychom dvě věci najednou udělali stejně dobře, jako kdybychom se jim v klidu věnovali postupně a individuálně. Zpomalení reakcí, roztříštěná pozornost, neschopnost koncentrace, fragmentace nejen pracovních, ale i rodinných záležitostí, povrchní vnímání, pokles výkonnosti, bolesti hlavy, nervozita, roztěkanost a v neposlední řadě psychické problémy způsobené konstantním stresem a neklidem mysli. Pokles IQ při neustálém rozptylování při práci, dvakrát větší než u uživatelů marihuany. To jsou jen některé z dlouhodobých dopadů naší snahy o multitasking. Nemluvě o nehodách způsobených nepozorností a telefonujícími řidiči.

Poučme se z historie

Ať chceme, nebo ne, tam, kde je naše pozornost, jsme i my. Je-li naše pozornost všude a zároveň nikde, cítíme se prázdní a naše činnost postrádá smysl. Nahlédneme-li do historie, zjistíme, že základem každého mistrovství v pravém slova smyslu byla právě koncentrace a soustředěnost. Již staří mistři a filozofové znali a ovládali umění koncentrace a dosáhli mnohého.

Jak z toho ven?

Dobrá zpráva je, že vás to nemusí stát ani korunu. Nepotřebujete drahé semináře s motivačním speakerem, nepotřebujete přečíst desítky knih. Stačí, když se ráno po probuzení zklidníte, na chvilku si sednete a budete se koncentrovat sami do sebe. Pokud přijde jakákoliv myšlenka, nezabývejte se jí, nechte ji plynout dál. Zkuste to. Dopřejte si 5 minut svého klidu každé ráno. Brzy pocítíte určitý komfort, který vám v denním shonu schází, ale už budete vědět, jak se k němu během chvilky vrátit. Zbavte se (ne)umění multitaskingu a dejte mu nadobro sbohem. Vneste do svého života rytmus, klid, koncentraci a stoprocentní soustředěnost na to, co zrovna děláte. Vaše síly se zmnohonásobí, budete mít více času, peněz, radosti a hlavně mentálního i fyzického zdraví.

Tereza Musilová
autorka je studentka

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!