Měsíc s Clubhouse v Česku. Nová sociální síť jen pro vyvolené?

Image from iOS scaled

Přístup k informacím pouze pro vybrané. Tak nějak by se daly shrnout hlavní prvotní obtíže nové sociální sítě Clubhouse, která nedávno v České republice „oslavila“ první měsíc. Clubhouse se od počátku profiloval jako nová „cool“ komunikační platforma, která bude mít úroveň, bude propojovat různé vrstvy společnosti a přinášet debaty s odborníky. Současně je však dostupná pro uživatele operačního systému iOS a na pozvánku. Seriózní debaty navíc brzy začaly doplňovat subjektivní projevy názorů a exkluzivitu vystřídala masovost „vyvolených“. Tyto faktory přinesly Clubhousu neobvykle rychlý a dynamický vývoj debat a už po měsíci otázku, kam dál bude směřovat?

V lednu do Čech pronikla nová sociální síť jménem Clubhouse, která se soustředí pouze na hlasovou komunikaci. Vzbudila obrovský zájem uživatelů, kteří o této aplikaci v sociálních médiích hojně diskutovali. Z analýzy sociálních médií od společnosti Newton Media vyplývá, že od 18. ledna do 28. února bylo na toto téma publikováno 12 187 zmínek, největší počet z nich byl sdílen na Twitteru (66 %).

clubhouse_1_vyvoj poctu zminek

Příspěvky uživatelů měly hned od počátku hodnotící charakter. „V prvních dnech se debaty zaměřovaly především na exkluzivní povahu této sítě. Jelikož je aplikace Clubhouse k dispozici pouze pro operační systém iOS a na pozvání, uživatelé se na sítích poptávali po pozvánkách nebo vyjadřovali své znevýhodnění se systémem Android. Objevovaly se také první nabídky s prodejem přístupů nebo teorie o tvorbě sítě za účelem zvýšení zisku společnosti Apple,“ říká Martina Maňhalová, analytička ze společnosti Newton Media

clubhouse_2_prehled zdroju debaty

„Nové uživatele lákala k založení profilu také řada osobností z marketingu, byznysu nebo kreativní sféry. Zatímco pro některé byl projev odborníků přínosem, oceňovali zajímavé a inspirativní myšlenky nebo interní informace, jiní je považovali za jednostranně zaměřené „pseudoodborníky“ nebo elitáře,“ doplňuje Martina Maňhalová.

Quo vadis Clubhouse?

K největšímu nárůstu zmínek o aplikaci došlo na konci ledna a v prvním únorovém týdnu. Na zvýšený zájem uživatelů reagovala řada institucí, firem i politických subjektů, které zde začaly organizovat různé debaty. Ne vždy se jejich snaha o působení na nové platformě setkala s úspěchem. Příkladem může být Český rozhlas Plus, který 3. února uspořádal diskusi na téma „Zachrání Evropu ruská vakcína Sputnik V?“. Uživatelé se na sociálních sítích ohradili, že veřejnoprávní instituce pořádá debaty na platformě, ke které má přístup jen omezené množství lidí. Český rozhlas na tyto příspěvky reagoval tvrzením, že se zatím jedná o experimentální akci, která supluje veřejné debaty a odkazoval na podobná témata na svém webu.

clubhouse_3_ukazka CRo

Na Twitteru se také množily úvahy, zda je pro značky vhodné se spojovat s exkluzí nové sociální sítě. Mnoho uživatelů však inovátorskou snahu subjektů ocenilo a debaty si pochvalovali. Na Instagramu nebo Facebooku se o Clubhousu vyjádřila také řada umělců nebo veřejně známých osobností, příspěvky s největšími počty interakcí sdílela Nikol ŠtíbrováMarek Ztracený. Oba přiznali, že je nová sociální síť neláká.

Clubhouse se na konci února stal méně diskutovaným tématem a dle mnoha uživatelů ztratil svou unikátnost. „Masivní nárůst uživatelů a řada nových, často kontroverzních, debatních místností vyvolaly otázku, zda může obsah své uživatele i nadále obohatit. Nová sociální síť začala být nazývána „online hospodou“ nebo dočasným řešením dlouhé chvíle v lockdownu,“ poznamenává Martina Maňhalová a dodává: „Ačkoli je tato platforma určená pro uživatele starší 18 let, přibyly na ní mladší věkové skupiny, které začaly řešit otázky vzhledu či sexuality. Ti však často oceňovali, že díky Clubhousu poznali nové přátele, se kterými mohou otevřeně řešit nejrůznější témata.“ Pozitivní a negativní postoje vůči nové sociální síti jsou téměř vyrovnané, příspěvky pozitivního charakteru sdílelo 21 % uživatelů, zatímco kriticky k ní přistupovalo 19 % z nich.

Je otázkou, jakým směrem se bude nová platforma ubírat, jakmile bude dostupná verze pro operační systém Android. Ani další skokový nárůst uživatelů nemusí znamenat úpadek zájmu o Clubhouse. Ostatně již etablované sociální sítě v minulosti ukázaly, že dokážou být pro své uživatele atraktivní navzdory větší míře mainstreamového obsahu. Důležité je, jak se v rámci sítě budou uživatelé do budoucna pohybovat a zda jim jednotlivé komunity poskytnou řadu kvalitních debatních místností, které pro ně budou přínosem. Ostatně jako i na jiných sociálních sítích je kvalita obsahu, který uživatelé konzumují, do velké míry závislá na nich samých.

clubhouse_4_tonalita zmínek

Analýza vychází z dat sociálních médií v období 18. 1. 2021-18. 2. 2021. Nezahrnuje data ze „stories“/příběhů na sociálních sítích. Vyhodnocení tonality byl vytvořeno na základě 10% vzorku z 12 187 příspěvků.

Autorka Analýzy: Martina Maňhalová, analytička sociálních médií

Čtěte také

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

telefon kresba

Jdeme na to!