Měsíc s Clubhouse v Česku. Nová sociální síť jen pro vyvolené?

Image from iOS scaled

Přístup k informacím pouze pro vybrané. Tak nějak by se daly shrnout hlavní prvotní obtíže nové sociální sítě Clubhouse, která nedávno v České republice „oslavila“ první měsíc. Clubhouse se od počátku profiloval jako nová „cool“ komunikační platforma, která bude mít úroveň, bude propojovat různé vrstvy společnosti a přinášet debaty s odborníky. Současně je však dostupná pro uživatele operačního systému iOS a na pozvánku. Seriózní debaty navíc brzy začaly doplňovat subjektivní projevy názorů a exkluzivitu vystřídala masovost „vyvolených“. Tyto faktory přinesly Clubhousu neobvykle rychlý a dynamický vývoj debat a už po měsíci otázku, kam dál bude směřovat?

V lednu do Čech pronikla nová sociální síť jménem Clubhouse, která se soustředí pouze na hlasovou komunikaci. Vzbudila obrovský zájem uživatelů, kteří o této aplikaci v sociálních médiích hojně diskutovali. Z analýzy sociálních médií od společnosti Newton Media vyplývá, že od 18. ledna do 28. února bylo na toto téma publikováno 12 187 zmínek, největší počet z nich byl sdílen na Twitteru (66 %).

clubhouse_1_vyvoj poctu zminek

Příspěvky uživatelů měly hned od počátku hodnotící charakter. „V prvních dnech se debaty zaměřovaly především na exkluzivní povahu této sítě. Jelikož je aplikace Clubhouse k dispozici pouze pro operační systém iOS a na pozvání, uživatelé se na sítích poptávali po pozvánkách nebo vyjadřovali své znevýhodnění se systémem Android. Objevovaly se také první nabídky s prodejem přístupů nebo teorie o tvorbě sítě za účelem zvýšení zisku společnosti Apple,“ říká Martina Maňhalová, analytička ze společnosti Newton Media

clubhouse_2_prehled zdroju debaty

„Nové uživatele lákala k založení profilu také řada osobností z marketingu, byznysu nebo kreativní sféry. Zatímco pro některé byl projev odborníků přínosem, oceňovali zajímavé a inspirativní myšlenky nebo interní informace, jiní je považovali za jednostranně zaměřené „pseudoodborníky“ nebo elitáře,“ doplňuje Martina Maňhalová.

Quo vadis Clubhouse?

K největšímu nárůstu zmínek o aplikaci došlo na konci ledna a v prvním únorovém týdnu. Na zvýšený zájem uživatelů reagovala řada institucí, firem i politických subjektů, které zde začaly organizovat různé debaty. Ne vždy se jejich snaha o působení na nové platformě setkala s úspěchem. Příkladem může být Český rozhlas Plus, který 3. února uspořádal diskusi na téma „Zachrání Evropu ruská vakcína Sputnik V?“. Uživatelé se na sociálních sítích ohradili, že veřejnoprávní instituce pořádá debaty na platformě, ke které má přístup jen omezené množství lidí. Český rozhlas na tyto příspěvky reagoval tvrzením, že se zatím jedná o experimentální akci, která supluje veřejné debaty a odkazoval na podobná témata na svém webu.

clubhouse_3_ukazka CRo

Na Twitteru se také množily úvahy, zda je pro značky vhodné se spojovat s exkluzí nové sociální sítě. Mnoho uživatelů však inovátorskou snahu subjektů ocenilo a debaty si pochvalovali. Na Instagramu nebo Facebooku se o Clubhousu vyjádřila také řada umělců nebo veřejně známých osobností, příspěvky s největšími počty interakcí sdílela Nikol ŠtíbrováMarek Ztracený. Oba přiznali, že je nová sociální síť neláká.

Clubhouse se na konci února stal méně diskutovaným tématem a dle mnoha uživatelů ztratil svou unikátnost. „Masivní nárůst uživatelů a řada nových, často kontroverzních, debatních místností vyvolaly otázku, zda může obsah své uživatele i nadále obohatit. Nová sociální síť začala být nazývána „online hospodou“ nebo dočasným řešením dlouhé chvíle v lockdownu,“ poznamenává Martina Maňhalová a dodává: „Ačkoli je tato platforma určená pro uživatele starší 18 let, přibyly na ní mladší věkové skupiny, které začaly řešit otázky vzhledu či sexuality. Ti však často oceňovali, že díky Clubhousu poznali nové přátele, se kterými mohou otevřeně řešit nejrůznější témata.“ Pozitivní a negativní postoje vůči nové sociální síti jsou téměř vyrovnané, příspěvky pozitivního charakteru sdílelo 21 % uživatelů, zatímco kriticky k ní přistupovalo 19 % z nich.

Je otázkou, jakým směrem se bude nová platforma ubírat, jakmile bude dostupná verze pro operační systém Android. Ani další skokový nárůst uživatelů nemusí znamenat úpadek zájmu o Clubhouse. Ostatně již etablované sociální sítě v minulosti ukázaly, že dokážou být pro své uživatele atraktivní navzdory větší míře mainstreamového obsahu. Důležité je, jak se v rámci sítě budou uživatelé do budoucna pohybovat a zda jim jednotlivé komunity poskytnou řadu kvalitních debatních místností, které pro ně budou přínosem. Ostatně jako i na jiných sociálních sítích je kvalita obsahu, který uživatelé konzumují, do velké míry závislá na nich samých.

clubhouse_4_tonalita zmínek

Analýza vychází z dat sociálních médií v období 18. 1. 2021-18. 2. 2021. Nezahrnuje data ze „stories“/příběhů na sociálních sítích. Vyhodnocení tonality byl vytvořeno na základě 10% vzorku z 12 187 příspěvků.

Autorka Analýzy: Martina Maňhalová, analytička sociálních médií

Čtěte také

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

blog osvc
Blog

Monitoring médií pro OSVČ: proč se vyplatí i vám 

Mediální prostor by neměly sledovat jen velké firmy a instituce. I živnostníci mohou mít prospěch z monitoringu mediálních zdrojů, pomůže jim ke sledování nejnovějších trendů v oboru i pro vyhledávání nových příležitostí.

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

telefon kresba

Jdeme na to!