Mediální temno na vrcholcích hor

albanie ovce

O Albánii se říká, že je to jedna z posledních divočin v Evropě: dvě třetiny jejího území pokrývají hory, které jsou v severních oblastech často téměř nedostupné. Dosud používané způsoby komunikace se nám dnes mohou jevit velmi zastaralé, místním obyvatelům ale vyhovují.

Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Pod tlakem politiky

Trendy na albánské mediální scéně se značně podobají těm v okolních zemích: média jsou v ústavě definována jako nezávislá, realita je však zcela jiná. Korupce je v zemi všudypřítomná (v žebříčku Transparency International se Albánie umístila až na 116. místě ze 177 hodnocených států) a nevyhýbá se ani médiím. Ta jsou navíc pod trvalým tlakem nejen bohatých podnikatelů, ale především dvou největších politických stran v zemi – Socialistické a Demokratické. Ta, která se zrovna nachází u moci (předchozí dvě volební období to byli demokraté Saliho Berishy, počínaje minulým rokem socialisté vedení Edi Ramou), hází klacky pod nohy kritickým médiím a zvýhodňuje ta, která jsou vládě příznivě nakloněná. Nejvyužívanější nástroje vlády jsou ekonomické. Klíčové je omezení možnosti přístupu k příjmům z reklamy. Většina médií je tak nucena vybrat si mezi Demokraty a Socialisty, skutečně nezávislý je asi pouze internet, který podle všeho vláda v Tiraně nijak nereguluje. V oblasti denního tisku je rozdělení po politické linii celkem jasné.

Co patří vládě, slouží vládě

Demokratická strana má svůj oficiální deník Rilindja Demokratike (Demokratické znovuzrození), který vychází v nákladu 3 000 výtisků denně. Socialistická strana zase vydává Zeri i Popullit (Hlas lidu), který byl dříve hlásnou troubou Hodžova komunistického režimu, ale od 90. let slouží právě socialistům. Nejčtenějším médiem v zemi s nákladem 25 000 výtisků je však soukromý deník Shekulli (Století), který patří jednomu z nejbohatších albánských podnikatelů Koço Kokëdhimovi, který dnes zasedá v parlamentu pod vlajkou socialistů. Shekulli za vlády Berishových demokratů ostře kritizoval zásahy proti svobodě médií, které přirovnal k honu na čarodějnice. Za nezávislý je považován třetí největší celostátní deník Gazeta Shqiptare (Albánské noviny), který vlastní italská mediální společnost Edisud.

Vláda má pod palcem veřejnoprávní Albánské rádio a televizi (RTSH). Tento subjekt je totiž na státu finančně závislý a podle agentury Freedom House „obvykle projevuje silně provládní tendence“. RTSH sestává z řady televizních kanálů i radiových stanic, které vysílají nejen na území Albánie, ale také pro Albánce v zahraničí, tedy v Kosovu, Srbsku, Itálii nebo Řecku. Naopak v Albánii je možné naladit celou řadu zahraničních stanic včetně Hlasu Ameriky, Deutsche Welle nebo Radio France Internationale.

Nejradši máme televizi. Když funguje…               

V horských oblastech na severu země je ale mediální scéna zcela odlišná. V pohoří Prokletije se nachází národní park Theti, jedno z největších lákadel pro turisty s dobrodružnou povahou. Denní tisk se do hor vůbec nedostane a nejdůležitějším zdrojem informací se stává televize a internet. V každé domácnosti je zde možné nalézt jak televizi, tak méně oblíbené rádio, funkčnost přijímačů je však závislá na počasí, které často ruší signál. Internet je podle místních obyvatel velmi drahý, a o připojení počítače tak nemůže být řeč. Mladší generace však využívá připojení přes operátory do mobilního telefonu a je s ním spokojena. Když vystoupáme o dalších 1 000 výškových metrů výše, situace se opět mění.

Život bez médií

Na vrcholcích albánských hor není žádná elektřina, žádné moderní technologie ani média. Malé skupinky pasáků ovcí zde žijí v jednoduchých kamenných salaších, jejichž vybavení tvoří postel, ohniště a malá dílna na výrobu sýrů. Většinu roku zde lidé se svými stády tráví téměř bez přístupu k informacím. Jediným pojítkem mezi nimi a světem „tam dole“ je mladý Albánec s mezkem, který se jednou za týden vydává na cestu, aby s pasáky vyměnil zboží z nížin za lahodný sýr. Od obchodníka se horalové mohou dozvědět, co se děje doma i ve světě. Ale pasáci o nejnovější události stejně nejeví přehnaný zájem. Hlavní je, aby se stádo dobře napáslo, ovčáckým psům aby šla práce od ruky a bylo pěkné počasí.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!