Mediální politické osobnosti roku 2015

profimedia 0183785842 Zeman Sobotka Babis

Analytické oddělení společnosti NEWTON Media, a.s. připravilo pro Českou televizi přehled mediálně nejsledovanějších politických osobností roku 2015. V médiích byli nejčastěji zmiňováni zejména vrcholní čeští politici: Miloš Zeman, Andrej Babiš a Bohuslav Sobotka.

Mediální politické osobnosti roku 2015

obr. Mediální politické osobnosti 2015 – otevře se v novém okně v plném rozlišení

Pořadí nejvíce medializovaných politických osobností roku 2015 ovládli tři čeští vrcholní politici: Miloš Zeman, Andrej BabišBohuslav Sobotka.
Prezident dominoval s odstupem před ministrem financí (13 201krát) v novinových a online titulcích (16 958krát) a byl také nejvíce přítomen v politické publicistice reprezentované webem ParlamentniListy.cz (4 365krát), jakož i v bulvárních médiích* jako takových (2 355krát). Premiér zůstal v tomto ohledu pozadu (např. v titulku se ocitl „pouze“ 7 189krát), nicméně zaznamenal dvě jiná neméně cenná prvenství. Dominoval jednak v hlavních TV a rozhlasových zprávách (Frekvence 1, Impuls, ČRo Radiožurnál, Prima, ČT 1, TV Nova), kde se s 1 650 zmínkami prosadil před Babiše (1 195krát) i Zemana (1 356krát), a dále se z této trojice vyskytoval nejčastěji na titulních stranách celostátního tisku (623krát). Babiš zde (TV a rozhlas, celostátní titulní strany) bodoval nejméně, zato v novinových a internetových titulcích, jakož i v přítomnosti na webu ParlamentniListy.cz Sobotku předčil (13 210krát, resp. 4 120krát) a asistoval v tomto směru Zemanovi.

Z domácích osobností následovali dva členové vládního kabinetu – ministr vnitra Milan Chovanec spojovaný s migrační krizí (přibližně ve 38 % jeho publicity) a ministr zahraničí Lubomír Zaorálek. Z řad opozice se v médiích nejvýrazněji etabloval Miroslav Kalousek (TOP 09) s odstupem před Petrem Fialou (ODS), kterého v objemu publicity zastínil i Tomio Okamura.

Pozoruhodné je, jakou pozornost si v médiích i nadále udržuje Václav Klaus. Neprosazuje se sice tolik v hlavních TV a rozhlasových zprávách (8krát), ale je stále (byť obvykle stručně) zmiňován na titulních stranách celostátního tisku (130krát) a zůstává význačnou postavou politické publicisticky (např. 1 074krát na ParlamentniListy.cz), kde se nezřídka prosazuje do titulků (celkem 1 702krát), což má společné s Okamurou.

Ze zahraničních osobností byl v českých médií v roce 2015 nejčastěji zmiňován ruský prezident Vladimír Putin, u něhož se pomyslné kyvadlo mediálního zájmu v průběhu roku prudce odklonilo od Ukrajiny k Sýrii. Zatímco před podzimem bylo stěží myslitelné, aby nebyl více či méně bezprostředně spojován s ukrajinskou krizí (celkem 20 219krát), začátkem září na sebe strhl pozornost vojenskou kampaní v Sýrii (celkem 7 493krát). Češi se díky ní mohli důvěrně seznámit i s osobností syrského prezidenta Bašárem Al Asadem, který v objemu publicity (9 119 zmínek) předčil prezidenty našich sousedních zemí, jako jsou Robert Fico na Slovensku nebo Viktor Orbán v Maďarsku.

Nebýt Putinovy ukrajinské a syrské kontroverze, role nejvýraznější zahraniční osobnosti by na tuzemské mediální scéně připadla bezpochyby Angele Merkelové. Německá kancléřka suverénně vystupuje v celé řadě pomyslných arén – ať už jako německá politička (v česko-německých vztazích a nyní především s vazbou na migrační krizi) nebo jako vrcholná představitelka Evropské unie (spolu s Hollandem dojednala mj. Druhou mírovou dohodu v Minsku), chcete-li jako „Osobnost roku“ podle amerického časopisu Time.

Z představitelů Evropské unie zastínil předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker předsedu Evropské rady Donalda Tuska. „Evropského prezidenta“ Tuska zastínila v pikantním evropsko-českém souboji také politička hnutí ANO Radmila Kleslová, která v průběhu roku přišla kvůli svým kontraktům (mj. s ČEZem) o většinu svých stranických funkcí.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

fibep_blog
Blog

Copyright Talks 2025: Budoucnost licencování médií v éře AI

V pátek 28. března 2025 se v italském Miláně uskutečnil již osmý ročník oborové konference Copyright Talks 2025. Tato akce byla už tradičně pořádána mezinárodní asociací FIBEP, která zastřešuje více než 120 firem zaměřených na mediální monitoring z 50 zemí světa.

esg_report
Blog

ESG Media Index: Změřte efektivitu své komunikace

Termín ESG ušel v českých médiích v posledních letech dlouhou cestu. A zatím to nevypadá, že by se chystal odejít do ústraní. Naopak, pojmy Environmental, Social a Governance, tedy anglická slova, ze kterých zkratka pochází, se už trvale zabydlela i ve slovníku nejedné firmy.

tajna_zbran
Blog

Monitoring médií jako tajná zbraň úspěšného marketingu

Pochopit chování vašich zákazníků je klíčem k úspěchu v každém odvětví. A nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je využít cenný zdroj informací, který vám poskytne vhled do toho, jak přemýšlí a co si myslí ti, na které cílíte. Ano, mluvíme o sociálních sítích.

obrázek (21)
Blog

Správná data, správná rozhodnutí: Nemocnice v mediálním světě

Moderní nemocnice se dnes nezaměřují pouze na léčbu pacientů – musí čelit celé řadě výzev. Nejde jen o zabezpečení proti kybernetickým útokům nebo efektivní administrativu, ale také o kvalitní komunikaci s veřejností, udržení důvěryhodnosti a zajištění transparentnosti ve zdravotnictví. To je složitý úkol, avšak existují nástroje, které mohou nemocnicím výrazně usnadnit práci.

obrázek (22)
Blog

Customer Success: Více než jen podpora – klíč k efektivnímu využití služby  

Když využíváte nějaký nástroj, obvykle chcete, aby Vám usnadnil práci. Mnohdy to není jen o jeho funkcích, ale hlavně o tom, jak je dokážete využít… A právě tady vstupuje do hry tým Customer Success (CS). Jeho hlavním cílem je, aby klienti vytěžili z naší aplikace NewtonOne NG maximum, šetřili svůj čas a pracovali efektivněji.  

ecdc_vyhra
Blog

Další vítězství v mezinárodním tendru pro NEWTON Media

Společnost NEWTON Media si připsala další velký úspěch na poli zahraničního monitoringu médií a mediálních služeb. Po čtyřech letech úspěšné spolupráce opět zvítězila v zahraničním tendru Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC).

telefon kresba

Jdeme na to!