Mediální analýza Vystrčilovy cesty na Taiwan ukazuje, že debatou na českých sítích hýbaly hlavně názory politiků.

Vystrcil Tchaj wan scaled

Fotografie: Lucie Šplíchalová
Autorský tým: Alena Zachová, Martina Maňhalová, Tomáš Kůst

Zářijová cesta předsedy senátu Miloše Vystrčila na Taiwan vyvolala na české i zahraniční mediální scéně velký rozruch. Během čtyř měsíců, od oznámení záměru návštěvu uskutečnit, tedy od 30. května do konce září, se o ní v klasických českých médiích objevilo přes 8 000 zmínek a na sociálních médiích bylo 19 451 zmínek, z toho zhruba 13 000 na Twitteru a přes 3 000 na Facebooku. Vyplývá to z analýzy společnosti NEWTON Media pro Česko-taiwanskou obchodní komoru.

Analýza také ukazuje, v jakém kontextu o této události média informují, a v této souvislosti jakým způsobem se o ní hovoří na sociálních sítích. „Faktem je, že téma obchodních vztahů s Taiwanem je české veřejnosti spíše vzdálené. Přesto byla debata ohledně cesty velmi rozsáhlá, a diskuse se proměňovaly pod vlivem názorů osobností z politické sféry. Internetová veřejnost na tomto příkladu jasně ukázala svou ovlivnitelnost. Argumenty v diskusích byly často jen útržkovité a tvořily je zkreslené informace z příspěvků politiků či z článků v médiích,“ říká Alena Zachová, vedoucí analýz sociálních sítí v NEWTON Media.

Spor o rovnou páteř
Debaty odstartovaly poté, kdy Miloš Vystrčil oznámil plán své cesty, a kdy začaly přicházet vyjádření podpory nebo nesouhlasu s cestou od významných osobností politické sféry, jako je Jiří Drahoš, Mirek Topolánek, Pavel Fischer, Petr Fiala, Tomio Okamura a další. Mezi nejvlivnější autory zmínek patřila také světová a regionální média, která na svých Twitterových účtech o cestě informovala. Ze světa plynuly v naprosté většině pozitivní reakce. Strmý nárůst publicity lze zaregistrovat od poloviny srpna. Ústředním tématem všech zmínek je politický význam cesty a morální hodnoty, které reprezentuje (zachycené nejužívanějším hashtagem #letsvobody). Debata v tomto období čítá tisíce příspěvků. Je vidět, že nálada ve společnosti se oproti prvnímu nárůstu publicity na začátku června značně proměnila. První vlna zmínek o cestě měla spíše informativní charakter bez znatelnějšího názorového zabarvení. Druhá vlna byla naopak výrazněji názorově vyhrocená. V obou vlnách se objevovaly různé formy dovětků jako „i přes čínské výhrůžky“, „odplata za smrt J. Kubery“ apod. Nejpočetnější diskuse u článků v médiích probíhaly na portálech novinky.cz, idnes.cz, blesk.cz, lidovky.cz, eurozprávy.cz a globe24.cz. Na portálech eurozprávy.cz a blesk.cz byla nejvyšší koncentrace negativních komentářů.

Třetina zmínek je pozitivní
Celkem 69 % všech zmínek o cestě bylo zveřejněno na Twitteru. Z celkového počtu zmínek jich 35 % mělo pozitivní charakter. Kladné zmínky jsou často zaměřeny přímo na osobu Miloše Vystrčila. Jde o poměrně překvapivý výsledek s ohledem na to, že se v závěru jednalo o velmi politicky exponované téma. Navíc Twitter nebývá v českém prostředí běžnou platformou diskusí. Umírněnější charakter této sociální sítě a profil jejího českého publika přispěl k převaze pozitivního hodnocení cesty. Lze tvrdit, že kdyby se hlavní linie diskusí odehrávala na českém Facebooku, převážily by zmínky spíše negativní (i vlivem snadnějšího rozvinutí konfrontací mezi diskutujícími ve vláknech).

Nejčastějším tématem diskusí bylo porovnávání vztahů s Taiwanem a Čínou a dopad cesty na vztah s Čínou, kterou zmiňovala více než čtvrtina příspěvků (26 %). Hlavním diskutovaným hlediskem byly v této otázce obchodní vztahy, kterým se věnovalo 14 % komentářů. Uživatelé často děkovali Miloši Vystrčilovi, že se snaží dokončit misi Jaroslava Kubery. Příspěvky také oceňovaly, že se nebojí výhrůžek ze strany Číny.  Objevují se i zmínky, že by Česká republika potřebovala prezidenta s takovými hodnotami, díky nimž by nesloužil cizím mocnostem a dodržoval Ústavu a zákony republiky.

Negativní zmínky se shodovali na českých i taiwanských sítích
Jen 15 % zmínek bylo negativního charakteru. Negativní zmínky byly často spojeny s kritikou Senátu jako takového. Nejčastěji se negativní komentáře zabývaly finanční stránkou cesty, toto téma významně zpopularizovaly příspěvky Tomia Okamury. Mnozí komentující se vyjadřovali nevybíravým slovníkem ke konkrétním osobám cesty, jejich předchozímu politickému působení a činnosti. Negativní komentáře se také vázaly přímo ke straně ODS a jejím členům. Zajímavostí je, že i na taiwanských sociálních sítích zaznívala podobně laděná kritika, která odrážela články v čínských médiích. Zaznívaly komentáře jako: „Kolik Vám za tohle Tchaj-wan zaplatil?“, „Jste jen americká loutka“, „Čechy ani Tchaj-wan nezajímá – jsou tu jen na dovolené“.

Ohlasy ve světě
Zájem světového online publika se projevil pouze těsně před začátkem a v průběhu cesty samotné. Pozornost pak v globálním kontextu vyvolal ještě krok Karla Komárka a nákup klavírů Petrof. Odezva převládala z 96 % také na síti Twitter.  Naprostá většina byla neutrálního, čistě informativního charakteru. Aktivní byly diskutující především v Hong Kongu (1 409 zmínek), v USA (687 zmínek) a Japonsku (470 zmínek). V přepočtu na počet obyvatel byla publicita silná také v dalších státech regionu – v Singapuru, Austrálii a na Novém Zélandu. Naopak evropské země jako Francie či Německo neprojevily o cestu na svých sociálních sítích větší zájem. V celém světě zarezonoval Vystrčilův výrok „jsem Taiwanec“, nejvýrazněji na Taiwanu samotném, ale také v Hong Kongu, USA, Japonsku, Kanadě, Velké Británii a Austrálii. Celkově se k větě vztahovalo 15 000 zmínek napříč sítěmi, převažovaly pozitivní odezvy.


Kontakt pro média:
Jitka Adamčíková
T: 00420 605 441 267
Jitka.Adamcikova@newtonmedia.cz


NEWTON Media, a. s.
Společnost NEWTON Media je největší středoevropský poskytovatel služeb mediálního monitoringu a analýz s tradicí od roku 1995. Působí v ČR, na Slovensku, v Polsku, Chorvatsku, Slovinsku, Srbsku, Bosně a Hercegovině a Makedonii. Monitoring a analýzy NEWTON Media pokrývají oblast tradičních médií, internetu a sociálních sítí. Společnost disponuje největším mediálním archivem ve střední Evropě sahajícím do roku 1996. Portfolio služeb s přidanou hodnotou zahrnuje strategické poradenství a návrhy a realizaci doporučení s cílem napomoci klientům posílit jejich konkurenceschopnost. Je členem mezinárodních odborných sdružení FIBEP a AMEC a sdílí mediální obsah s dalšími agenturami z celého světa. Pro více informací navštivte www.newtonmedia.cz

Čtěte také

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

Proč váš startup potřebuje monitoring médií
Blog

4 důvody, proč Váš startup potřebuje monitoring médií 

Když vstupujete na trh s novou firmou, je tady hned několik kroků, které musíte podniknout. Kromě samotných úkonů, které musíte udělat, aby Vaše firma mohla vůbec začít fungovat, byste se měli zaměřit i na propagaci své práce. Ale jak to udělat, abyste získali maximální užitek i bez celého marketingového týmu?  

telefon kresba

Jdeme na to!