Magický hlas rebelky a nevyužitá šance

marta kubisova na zbytove

Na úvod musím poznamenat, že Martu Kubišovou a její tvorbu mám rád, koneckonců i proto jsem se do kina vypravil. Přesto si myslím, že dokument Olgy Sommerové nazvaný Magický hlas rebelky je nevyužitou šancí, kterou pestré životní peripetie jedné z našich nejlepších zpěvaček filmařům nabízely.

Foto: Marta Kubišová Zdroj: Wikimedia Commons

Z mého pohledu vidím na filmu tři základní nešvary – zbytečné self promo nového představení divadla Ungelt Touha zvaná Einodis, které se prolíná hlavně první polovinou filmu, dále málo mluvících hlav a nakonec zbytečné „klouzání po povrchu“. Prvně jmenovanou slabinu filmu asi netřeba déle rozvíjet, navíc je i nejlépe pochopitelná ze všech. Nové inscenaci přeji, aby jí zmíněné promo přitáhlo co nejvíce diváků, a film tak splnil aspoň jeden z vytyčených cílů.

Klíčoví hráči jedné kariéry

Co si představuji pod pojmem „málo mluvících hlav“? Problém se samozřejmě netýká jen mluvících hlav, ale obecně potřebného backgroundu k příběhu zpěvačky, zastavené na samém začátku hvězdné kariéry. Režisér Jan Němec sice ve filmu zmíněn je, ale kdo z mladších diváků ví, jaké filmy vlastně natočil? A proč vlastně ve filmu nevystupuje? Podobně podrobnější představení by si zasloužil i „objevitel“ Marty Kubišové a duchovní otec tria Golden Kids Bohuslav Ondráček.

Naprosto se z příběhu vytratila jména jako minulý rok zesnulý dvorní textař Golden Kids Zdeněk Rytíř, básník Jan Schneider, který Martu přivedl do pražského Rokoka, nebo autor textu Modlitby pro Martu Petr Rada. Ten je mimochodem i autorem textu první Martiny „závadové“ písně Cesta, na jejíž vítězství v Bratislavské lyře si sovětští soudruzi stěžovali, údajně dostatečně nereflektovala hrdinství Rudé armády při boji s německým nacismem. S chováním sovětských vojsk se ale mohli obyvatelé české kotliny v dohledné době onoho osudného roku 1968 seznámit sami.

Zlý dlouhý půst stále mimo zájem

I když mnozí ze jmenovaných už bohužel ve filmu vystoupit nemohli, krátkou zmínku by si bezesporu zasloužili. Stejně tak mi ve filmu chyběly příběhy jednotlivých písní, velmi mě zamrzela absence zmínky o pro mě srdcové písni Zlý dlouhý půst, kterou dodnes nedokážu rozklíčovat – šlo o tušení věcí příštích, nebo pouhou náhodu? Zajímavý je z mého hlediska i fakt, že zpěvačka, která kromě desek s Golden Kids nahrála pouze jedinou dlouhohrající desku – a písně z ní znají téměř všichni - natočila kolem stovky samostatných singlů. A kolik perel se mezi nimi nachází!

Poslední a asi zásadní výtka směřuje ke „klouzání po povrchu“. Druhý den jsem se samozřejmě kolegům a kamarádům stihl pochlubit, že jsme včera vyrazili za kulturou, a podělit se s nimi o své dojmy. Takřka všichni se ptali, jak je v dokumentu ztvárněna slavná kauza s někdejší kolegyní z Golden Kids Helenou Vondráčkovou. A úplně všechny překvapila moje odpověď: nijak. Dokument bohužel nezabíhá do patřičných podrobností, i když jedno nové odhalení přináší. Smutný příběh o udávání STB ze strany zpěvaččina druhého manžela Jana Moravce.

Filmový, nebo televizní dokument?

Je možné, že plocha celovečerního filmu režisérce Olze Sommerové (kterou musím pochválit za perfektní marketingovou a crowdfundingovou strategii před uvedením filmu) prostě neumožnila reflektovat životní peripetie zlaté slavice. I proto si ale myslím, že by snímku více prospěla podoba televizního dokumentu. Jeho uvedení do kin dokonce vnímám jako spíše strategický krok režisérky, která mění parametry dokumentu z televizního na filmový a připravuje si tak půdu pro pozdější uvedení na filmových a jiných festivalech. Ne nadarmo se snímek dočkal premiéry na karlovarském festivalu, jen chvilku po skončení úspěšné crowdfundingové kampaně na serveru HitHit.cz.

Zaujaly mě závěrečné titulky, jež následují hned poté, co si zpěvačka na kameru postěžuje, že ačkoliv 45 let zpívá o tom, jak se lidu navrátí "vláda věcí tvých", je situace v naší republice čím dál více na pováženou. Ani jsem nestačil dokývat hlavou a v titulcích na mě vykouklo logo Agrofertu… 

Nechci predikovat, jak dlouho se film v kinech udrží, osobně bych mu samozřejmě přál co největší úspěch. Přesto ho však pokládám za spíše povedený televizní dokument než plnohodnotný film. Každopádně ale všem zájemcům o pohnuté životní osudy a pěknou hudbu doporučuji návštěvu kina – kdy jindy uvidíte Martu Kubišovou na plátně?

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!