Láska, která nerezaví. Prozatím

cesky tesin

Z cizích národů mají Poláci stále nejraději Čechy. Ukázal to únorový průzkum agentury CBOS. Češi vyhráli už potřetí v řadě. Prokazují nám Poláci sympatie i v médiích?

Na výsledky bádání CBOS odkazuje katovická mutace deníku Gazeta Wyborcza (26.9.). Autorka článku se starostlivě ptá, zda Poláci mají dostatečné znalosti o kultuře „zbožňovaných Čechů“. Vždyť Ti nabízejí více než jen knedlíky, krtečka, Švejka či Kunderu. K posílení nejen kulturních vztahů mezi Čechy a Poláky se snaží přispět hned několik akcí. Autorka zmiňuje těšínský filmový festival Kino na hranici, prezentaci českého designu, jazzu a divadla na třídenním festivale v Gliwicích a říjnová kulturní setkání pořádaná pod názvem „Spojuje nás Olše“ v katovické „Hospodě“.

Zmíněná řeka Olše coby hranice mezi Českem a Polskem se stala námětem článku „Polská buše, český pořádek“ publikovaného v Tygodniku ANGORA (23.9.). Českému čtenáři lichotí srovnání stavu obou břehů řeky. Zatímco na české straně existují podle týdeníku cyklostezky a břeh je upravený, na polské straně kralují houštiny, místy zcela neprůstupné. Článek líčí příběh Poláka, který chtěl známým ukázat, kde začala velká povodeň v roce 1997, a při pohledu na rozdílný přístup k úpravě břehů hraniční řeky se cítil zahanben.

Kolikrát je Česko větší než Polsko?

Předchozí odstavce vybízejí k zamyšlení, jak dlouho ještě pozitivní přístup Poláků k Čechům vydrží. Místy nechutná česká kampaň proti polským potravinám by mohla polské sympatie k nám poněkud nahlodat. Zpět však k polskému tisku. Konzervativní týdeník wSieci (23.9.) otiskl text autora, jenž si stýská nad tím, že Polsko nemá žádnou světově známou značku. Vzpomíná, jak při návštěvě u indického obchodníka v Bombaji čelil pokořující otázce: „O kolik je Polsko menší než Česko?“ S rozpaky svému hostiteli vysvětlil, že Polsko je minimálně třikrát větší než jeho jižní soused. „Děláš si legraci? Tak malá země a produkuje taková pěkná, velká auta? Viděls, kolik škodovek jezdí v Bombaji? reagoval udiveně Ind. Autor hořce dodává, že nemělo smysl hostiteli vysvětlovat, že tzv. česká auta jsou ve skutečnosti německé Volkswageny s karosérií od Škody: „Můžeme Čechům pouze pogratulovat a závidět úžasnou reklamu pro jejich zemi.“

Čeští konzervativci nechtějí umírat za vlast

Není bez zajímavosti, že pohled na české dění zprostředkovali polským čtenářům hned tři čeští novináři. Častý přispěvatel Gazety Wyborcza, redaktor Lidových novin Luboš Palata, se tentokrát zaměřil na politické ambice podnikatele Andreje Babiše („Přichází český Berlusconi“ GW 25.9.). České volební kampani se věnoval i deník Rzeczpospolita (26.9.), který citoval redaktora Hospodářských novin Martina Ehla, podle něhož série korupčních skandálů může vyústit nakonec v to, že se ODS v říjnových volbách nedostane do parlamentu.

Rozsáhlý text pro víkendový magazín Gazety Wyborcza (21.9.) napsal někdejší šéfredaktor Respektu Martin M. Šimečka. Inspirovala ho k tomu antologie současného polského politického myšlení, kterou pod názvem „Pravým okem“ vydalo české CDK. Kniha přináší texty především konzervativních myslitelů, což Šimečku vedlo k úvaze, v čem se český konzervatismus liší od polského. Dochází mimo jiné k následujícímu závěru: české pravici schází důraz na heroičnost. Zatímco jeden z polských konzervativců smutně konstatuje, že liberál není ochoten položit život za vlast, českého konzervativce by ani nenapadlo si s něčím podobným lámat hlavu. Podle Šimečky to ukázala i loňská hysterická reakce konzervativního prezidenta Václava Klause na situaci, kdy na něj „atentátník“ střílel z dětské pistole.

Čech by také nikdy nevedl úvahy o národu jako o něčem posvátném, neboť by se mu české publikum vysmálo, zmiňuje jeden z dalších rozdílů bývalý šéfredaktor Respektu. České i polské konzervativce spojuje nechuť k Evropské unii. Pro českou pravici je to však podle Šimečky v podstatě jediná idea, její intelektuální úroveň je prý žalostná. Nutno podotknout, že autorovi není blízký ani svět polských konzervativních myslitelů. Při četbě zmíněné knížky se podle svých slov cítil, jako kdyby klíčovou dírkou pozoroval seanci příznivců černé magie.

Tomáš Fošum
publicista

Čtěte také

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

telefon kresba

Jdeme na to!