Kooperaci s médii beru jako oboustranně užitečnou symbiózu!

david marek 624

Mediální slávu si nepřipouští, zůstává nohami na zemi. Je jedno, jestli radí sousedovi, lidem na ulici, nebo se vyjadřuje do médií. Pro hlavního ekonoma Patria finance pragmatika Davida Marka jsou prioritou věcně správné a zároveň srozumitelné informace.

Foto: David Marek, Zdroj: Profimedia.cz/Jan Zátorský/Mafra

Ze statistik Newton media vyplynulo, že patříte dlouhodobě mezi jednoho z nejcitovanějších mediálních analytiků v Česku? Čím si to vysvětlujete?

Snažím se o skloubení co nejširšího pokrytí ekonomických témat s dostatečnou hloubkou pohledu. Samozřejmě není možné věnovat se všem tématům, navíc nemám ve firmě žádného kolegu, se kterým bych mohl práci sdílet, případně požádat o pomoc, nicméně snažím se věnovat všem důležitým domácím i zahraničním tématům, a pokud to jde tak nejen povrchně. Rád si věci promyslím a spočítám sám, než abych spoléhal na výsledky jiných.

Přináší Vám "mediální" sláva i nějaké "benefity" – nebo je to pro vás naopak komplikace – předpokládám, že díky vystoupením v televizi Vás poznávají i běžní lidé na ulici?

S komplikacemi jsem se nesetkal. Naopak, pokud se dostanu do diskuze o ekonomických tématech s někým mimo obor, beru to jako šanci poznat jiný pohled, poznat, co je důležité z jiného úhlu pohledu, a jak formulovat odborná témata, aby byla srozumitelná co nejvíce lidem.

A propos, lidé na ulici – nezastavují Vás, abyste jim něco vysvětlil, poradil…

Občas mě někdo osloví a zeptá se. Když nepospíchám, alespoň stručně se snažím odpovědět. Často se například zapovídám se sousedem, který prodává a opravuje jízdní kola. Pro mě to představuje důležitou informaci o ekonomickém trendu „zdola“.

Cítíte ještě trému při vašich vystoupeních?

Ze začátku jsem samozřejmě měl trému, ale po letech si člověk zvykne.

Vzpomenete si ještě na svůj "nejtěžší" mediální výstup? (ať už jste se spletl, nebo spadla technika, nebo jste se zapletli do tématu?)

Nejtěžší bývají mediální diskuze, kdy jsou pozváni i politici. Každý člověk má vlastní politický názor, ale jsem-li k diskuzi pozván jako odborník, musím se vystříhat politických úvah a polemik a snažím se držet odborné roviny. Jenže v ekonomii k sobě mají obě roviny velmi blízko.

Připravujete si podklady pro mediální vystoupení sám, nebo Vám pomáhají s přípravou kolegové?

Nemám k ruce nikoho, ani pro odpovědi médiím či vystoupení v médiích, ani pro svou běžnou práci. Vše si musím připravit a zpracovat sám. Analytické oddělení v Patria Finance je pouze jednočlenné.

Novináři mají u firem "pověst" nemilosrdných mediálních hyen – jak vnímáte vaši spolupráci s médii? Je to pro Vás "nutné zlo" nebo se na svá vystoupení těšíte?

Kooperaci s médii beru jako oboustranně užitečnou symbiózu. Doufám, že svými odpověďmi kolegům z médií mohu pomoci v jejich práci. Pro mě je důležité, že mohu pomoci kvalitní veřejné diskuzi o ekonomických tématech.

S novináři už komunikujete dlouhá léta, vnímáte, že by dnes byli novináři připravenější, měli větší přehled o tématech, na které žádají Váš názor? Chodí novináři na rozhovor s Vámi připravení?

Osobně si myslím, že se ekonomické zpravodajství v médiích postupně zlepšuje, co do rozsahu obsahu i kvality zpracování informací. Řada novinářů má výborný přehled o aktuálních ekonomických tématech. Často si říkám, že toho vlastně vědí víc, než já či kolegové.

Dostal jste v nedávné době od nějakého novináře při rozhovoru otázku, která Vás zaskočila?

Zvykl jsem si nebýt zaskočen, takže mě zaskočil právě tento dotaz. Nicméně vážně, občas mě zaskočí dotaz na dopad vybrané události na českou ekonomiku, i když má daná událost pramalou vazbu na Českou republiku.

Pro mnohé je veřejné vystupování, resp. kontakt s médii utrpením – poradil byste začátečníkům, na co si při rozhovorech s médii mají dávat pozor?

Na to jsou odborníci jiní. Mohu-li někomu poradit, potom bych doporučil pokusit se o jasné, stručné formulace odpovědí a zamyšlení nad tím, zda odborné výrazy nelze nahradit obecně srozumitelnými slovy. Někdy se stává, že používání odborných termínů je jen pozlátko, které má ohromit obecenstvo, ovšem na úkor sdělení a pochopení obsahu.

Profil:

David Marek je hlavní ekonom a vedoucí oddělení analýz Patria Finance. Ve společnosti pracuje od roku 2000.
 

Martin Maruniak
autor je novinář

Čtěte také

obrázek (9)
Blog

Jak změřit úspěšnost PR kampaní v roce 2025 

Public relations (PR) hrají klíčovou roli při budování pozitivního obrazu značky – ať už jde o jednotlivce, firmy nebo instituce. Utvářejí vztahy s veřejností s cílem zlepšit vnímání dané značky u cílové skupiny. V dnešní době však PR specialisté nemusí všechno zvládat sami – existuje celá řada nástrojů, které jim mohou práci výrazně usnadnit. Pojďme se na ně společně podívat!

BLOG Mediální shrnutí roku
Blog

#newtoninsights: TOP 5 zpráv roku 2024

Začátek nového roku vždy přináší jedinečnou příležitost zpomalit, ohlédnout se a zhodnotit uplynulých dvanáct měsíců. Je to čas bilancování – chvíle, kdy si připomínáme klíčové momenty, úspěchy i výzvy, které nás provázely. A nejinak je tomu i v případě zpráv a událostí, které proběhly v mediálním prostoru.

BLOG Car of the Year
Blog

Car of the Year 2025: Porovnání mediálních dat 3 finalistů

Prestižní anketa Car of the Year je zpět a s ní i dlouho očekávaný seznam sedmi finalistů pro rok 2025. Který model se stane králem automobilového světa?

Podívali jsme se blíže na mediální data 3 nominovaných finalistů, abychom podle vlastní sady kritérií určili, které z aut získá nejvíce bodů.

BLOG ISAAC
Blog

Představujeme Vám Isaaca® – AI asistenta nové generace

Stejně jako Isaac Newton přispěl svými objevy k vědecké revoluci, i my v Newton Media měníme způsob práce
s mediálními daty díky nejmodernějším technologiím.
Naším cílem je přinášet inovace
a posouvat hranice, a proto přicházíme s revolučním řešením na českém trhu – s Vaším novým parťákem pro analýzu dat: Isaacem.

AMEC Ai
Blog

Oborové novinky: Poznatky z AMEC Measurement Month

Nezanedbáváme své vzdělávání ani na chvíli! I letos jsme se zúčastnili virtuální události s názvem AMEC Measurement Month, která každoročně během měsíce listopadu přináší sérii přednášek, webinářů a diskuzí na témata, která aktuálně hýbou světem media intelligence.

telefon kresba

Jdeme na to!