Komu zvoní hrana?

svoboda tisku

Je svoboda slova v Česku ohrožena? Svoboda je ohrožena vždycky, praví klasik. Nicméně vývoj posledních měsíců na naší politické i mediální scéně činí tuto otázku naléhavější.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia

Na téma snižující se svobody v mediálním prostoru zabrousil i šéfredaktor Reflexu Pavel Šafr, jenž byl v pondělí hostem Veroniky Sedláčkové ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Navázal tak na profilaci svého týdeníku, který od začátku léta varuje před snahou přeměnit parlamentní systém na vládu silné ruky. Tradiční politické strany jsou v krizi, přičemž hrozí, že lidé budou volit nové, nevypočitatelné subjekty. To může v konečném důsledku prohloubit všeobecně rozšířenou deziluzi z politiky. V této nejisté sezóně by byla zapotřebí silná a svobodná média. Máme je? Nejen Pavel Šafr vidí problém v současných vlastnících velkých vydavatelských domů. V první řadě se jedná o podnikatele a nově i leadera politické strany Andreje Babiše, jenž nedávno koupil společnost Mafra. Do problémů se však dostal i vlastník Economie Zdeněk Bakala, který je jednak nucen ve svém vydavatelství propouštět a jednak čelí kritice kvůli rozhodnutí zavřít jeden z uhelných dolů na Ostravsku.

Hledá se ideální vlastník

Šéfredaktor Reflexu má bezpochyby pravdu, když upozorňuje, že ze zpravodajských celostátních deníků nyní pouze Právo nemá snadno zpochybnitelného vlastníka. Deníky Mafry (MfD a LN) zatím o svém budoucím majiteli Babišovi píší poměrně kriticky, ale to se může změnit ve chvíli, kdy vydavatelství skutečně převezme. Ostatně pár respektovaných novinářů z „Lidovek“ už dalo výpověď. Tituly Economie v čele s Hospodářskými novinami se snaží o svém vlastníkovi raději moc nepsat. Nedávno to vysvětloval šéfredaktor týdeníku Respekt Erik Tabery. O Bakalovi coby svém majiteli nepíší, protože jak chvála, tak kritika by vypadaly podezřele. V klidných časech je to jistě akceptovatelný přístup, ale v současné vyhrocené situaci, kdy se Bakalovy podnikatelské aktivity v těžebním průmyslu stávají horkým politickým tématem, si s mlčením člověk nevystačí.

Ideálním vlastníkem se zdá býti cizinec, který nemá ve zdejším prostředí žádné postranní politické a ekonomické zájmy. Jenže to je spíše pohádka na dobrou noc pro malé novináře. Ani zahraniční vlastník se neubrání různým tlakům – například ze strany inzerentů. Vraťme se tady k Pavlu Šafrovi. Ten si ve zmíněném pořadu Českého rozhlasu pochvaloval, že působí ve svobodném médiu. Může být. Nicméně ještě před několika měsíci byl šéfredaktorem nejčtenějšího deníku Blesk, jenž patří stejně jako Reflex švýcarské společnosti Ringier. Právě Blesk pod Šafrovým vedením zveřejnil v lednu v den druhého kola prezidentské volby inzerát obsahující vyložené nepravdy o jednom z kandidátů. Přitom právě tohoto kandidáta Pavel Šafr ve svých komentářích podporoval. Ten inzerát byl nepochybným narušením voleb. Jak se do novin dostal? Možná se jednalo jen o něčí chybu, možná ale šlo o úmysl. Tím nechci shazovat Pavla Šafra, jehož obavy o parlamentní demokracii a svobodu médií sdílím. Jen chci ukázat, že ideální vlastník médií se hledá velice těžko.

Svět včerejška?

Pokud někdo shání objektivní informace, nesmí se omezovat na jeden zdroj. Téměř každé médium podléhá nějakým tlakům, často i podvědomým (zde sehrává roli například orientace doleva či doprava). Proto je tak potřebná pluralita médií. V době moderních informačních technologií to zdánlivě není problém. Během chvíle vyhledáme na internetu mraky informací. Existuje zde řada zpravodajských serverů a specializovaných webových stran, lidé umisťují různá sdělení a videa na sociální sítě. V podstatě každý se může za pomocí „chytrého“ telefonu stát „novinářem“. Jenže tahle zdánlivě obrovská svoboda není tak úžasná, jak se zdá. Informací máme sice spoustu, ale nestíháme je zpracovat, navíc jejich kvalita je často pochybná. Tady nezbývá, než se zastat klasických novin, jimž odborníci věští zánik. Papírové noviny sice přinášejí informace s jednodenním zpožděním, ale nabízejí přidanou hodnotu. Vybírají a přehledným způsobem přinášejí důležité události, které se nám mohly v nepřetržitém toku internetového zpravodajství ztratit. Navíc na internetu delší, analytičtější text nikdo nečte, neboť při celodenním civění do monitoru to oči zkrátka neutáhnou. Role kvalitních deníků a týdeníků se zdá býti nezastupitelná.

Kolik stojí „zadarmo“?

Jistě, platí zde námitka, že kvalita většiny papírových novin klesá. Zpravodajství většinou přebírají z agentur, výše zmíněné analytičtější články často scházejí. A proto jim zákonitě klesá prodej, chce se dodat. Jenže zde se ocitáme v kruhu. Ten prodej jim klesá, protože si lidé zvykli, že mají zpravodajství na internetu zadarmo. Jenže zadarmo není ve skutečnosti skoro nic. Pokud nejsem ochoten za něco zaplatit, nemůžu se divit, že kvalita zboží tomu odpovídá. Pokud budou média odkázána pouze na inzerci, budou snáze ovlivnitelná. Kvalitní noviny nemusí být pouze na papíře, někomu může více vyhovovat třeba iPad. Pokud však nebude zpravodajství připravovat tým dobře placených specialistů, těžko můžeme očekávat, že si budeme zdarma užívat kvalitní žurnalistiku. Takže odpověď na úvodní otázku zní: ano, svoboda médií ohrožena je. Ovšem vlastníci nejsou tím největším nebezpečím. Tím je neochota zaplatit za noviny, které přitom stojí méně než velké pivo. Nakonec tak můžeme být zasypáni množstvím zpráv, které budou zdánlivě zadarmo. Cena však může být hodně vysoká.

Tomáš Fošum
publicista

Čtěte také

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

telefon kresba

Jdeme na to!