Komentář: Andrej Babiš a Milan Chovanec na stránkách Mladé fronty Dnes

newspaper 568058 1920

Jak si na stránkách celostátního deníku Mladá fronta Dnes vedl Andrej Babiš v porovnání s Milanem Chovancem? Tonalita příspěvků zmiňujících Andreje Babiše na stránkách Mladé fronty Dnes se výrazněji nelišila od toho, jakým způsobem list psal o Milanu Chovancovi. To je hlavní zjištění analytiků NEWTON Media, kteří exkluzivně pro nedělní Newsroom ČT24 zkoumali texty v Mladé frontě Dnes o obou politicích od listopadu 2016 do dubna 2017.

Negativita a pozitivita byla u šéfa hnutí ANO v rovnováze, přičemž v obou případech chyběl velký jednotící námět nebo viditelná tendence psát určitým způsobem o konkrétním tématu. Pouze komentátorská rubrika tíhla spíše k pozitivní dikci, byť ne nijak výrazně (tři negativní komentáře oproti šesti pozitivním). Nejvíce psala Mladá fronta Dnes o Babišovi v kontroverzním duchu ve spojení s EET (zprávy o zavírajících podnicích a pražských demonstracích). Neobcházela ani kritiky, podle kterých Babiš „nemá rád demokracii a chce získat absolutní moc“ (premiér Sobotka) a vyvíjí tlak na Českou televizi (Milan Uhde).

Pokud byl vicepremiér hodnocen, pak nejčastěji ambivalentně. Právě tady se nejzřetelněji ukázalo, že jako (nepřímý) vlastník listu měl snazší vstup do celostátního deníku a mohl v něm hájit svou pozici, pokud to měl zapotřebí. Ať už se to týkalo EET (Stánky teď EET mít nemusí, uklidnil Babiš) nebo jeho příjmů v minulosti (Já své příjmy ukázal, teď ať se svléknou ostatní).

grafy.pngZdroj fotografií: www.wikimedia.org

Babišova pozitivní publicita byla spíše nesoustavná. Odvíjela se od jeho cest do regionů (př. Babiš mezi studenty: Moc peněz na účtu nemám) a různých žebříčků popularity (STEM) nebo vlivu (server Politico). Podle prezidenta Národního kontrolního úřadu Miloslava Kaly s jeho nástupem do vládní funkce v Česku definitivně skončila „gangsterská doba“.

Milan Chovanec se vyskytoval v Mladé frontě Dnes třikrát méně než Andrej Babiš. Těšil se zde nicméně poměrně dobré reputaci zakládající se povětšinou na zprávách o jeho krajských nominacích na prvního místopředsedu ČSSD, kterým byl následně zvolen na březnovém sjezdu strany. Terčem ostré kritiky byla jeho bezpečnostní agenda: jmenovitě návrh, „aby se lidem rozdaly zbraně“, „šmírácké“ Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám a konečně i údajně „zpackaná“ policejní reorganizace.

Jan Jüptner, Ph.D.
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

podcasty
Blog

700 nových podcastů v NewtonOne NG – víc obsahu, víc informací

Podcasty jsou důležitým zdrojem informací. Jejich popularita neustále roste, proto je je důležité zahrnout tyto zprávy do komplexního monitoringu médií. Rozšířením naší služby o více než 700 podcastů vám nyní přinášíme ještě širší přehled o zmínkách týkajících se vaší značky či oboru.

obrázek (19)
Blog

S funkcí Alerty zvládnete krizovou komunikaci odkudkoliv!

Ve světě médií se zprávy šíří rychlostí blesku a pro ty negativní to platí obzvlášť. Ať už jste z renomované společnosti, státní instituce nebo jste jednotlivcem, klíčem k úspěchu je mít přehled – a reagovat včas. Jenže jak udržovat přehled o neobvyklých a potenciálně škodlivých zprávách, aniž byste kvůli tomu museli vynaložit příliš mnoho energie a prostředků? Řešením mohou být Alerty.

blog osvc
Blog

Monitoring médií pro OSVČ: proč se vyplatí i vám 

Mediální prostor by neměly sledovat jen velké firmy a instituce. I živnostníci mohou mít prospěch z monitoringu mediálních zdrojů, pomůže jim ke sledování nejnovějších trendů v oboru i pro vyhledávání nových příležitostí.

blog komun strat
Blog

Jak na komunikační strategii v roce 2025

Pokud jste marketér, pak jsou pojmy jako komunikační a marketingová strategie jistě vaším denním chlebem. Pravděpodobně při jejich tvorbě pracujete s řadou tabulek, grafů a analytik. Jak jinak totiž podpořit své nové nápady než pomocí pevných dat, že? Ale napadlo vás někdy využít také informace získané z monitoringu médií? Právě ty totiž mohou být neocenitelným zdrojem inspirace…

telefon kresba

Jdeme na to!