Začněme tím, že si rozdělíte konkurenty na přímé a nepřímé.
Přímá konkurence bojuje oslovuje stejné zákazníky se stejným nebo velmi podobným produktem nebo službou. Právě na ni byste se měli zaměřit v rámci své analýzy, protože hraje klíčovou roli ve vašem podnikání.
Nepřímá konkurence sice nenabízí stejný produkt nebo službu, ale jejich nabídka řeší podobný problém. Je tedy důležité sledovat i tyto firmy, především proto, že by se v budoucnu mohly stát vaším přímým konkurentem.
Jak je ale najdete? Zkuste například tyto kroky:
- Zadejte do Goolu klíčová slova související s vaším podnikáním. První organické výsledky ve vyhledávání obvykle patří vašim největším konkurentům. Nezapomeňte se podívat i na sponzorované odkazy na vrcholu stránky – ty odhalí firmy, které cílí na stejná klíčová slova jako vy.
- Dále sledujte také sponzorované příspěvky a reklamu na sociálních sítích. Může vám to ukázat potenciální konkurenci, na kterou vás vyhledávač neupozornil. Menší nebo začínající firmy často nemají webové stránky ani PPC reklamy a spoléhají na sociální sítě jako svůj hlavní prodejní kanál. Pro detailní průzkum můžete využít nástroj Facebook Ads Library.
- Pokud jste firma, která se soustředí na lokální prodej, zkombinujte klíčová slova s konkrétním místem, na které se vaše podnikání zaměřuje, jako je např. “zakázková výroba kuchyní Brno”. Tímto způsobem se dostanete k firmám, které působí přímo ve vašem okolí a které mohou být vaší přímou konkurencí.
Poté, co jste identifikovali svou konkurenci, přichází na řadu její analýza. Nejprve si určete klíčové metriky, které chcete sledovat. Může jít například o: cenu, typ produktu, způsob marketingu nebo další parametry, které jsou pro vaše podnikání důležité. Tyto metriky si zapište například do tabulky a sledujte, jak se u jednotlivých konkurenčních firem mění. Díky tomu zjistíte, jak si oproti konkurenci stojíte.
Nyní je důležité se podívat ještě na jeden klíčový parametr, a to na tzv. jedinečný prodejní argument (z anglického termínu Unique Selling Proposition – USP). USP je něco, čím se odlišujete od konkurence; něco, co je pro vás jedinečné. Pokud USP ještě nemáte definován, můžete využít analýzy konkurence a uvědomit si, v čem se od ní lišíte. Pokud USP ještě nemáte definován, můžete využít analýzy konkurence a uvědomit si, v čem se od ní lišíte.
My v Newtonu si uvědomujeme, že všechny tyto kroky jsou poměrně časově náročné a člověk se v záplavě různých firem a produktů může snadno ztratit. Nabízíme vám proto řešení v podobě naší aplikace NewtonOne nové generace, díky které můžete jednoduše sledovat, jaké firmy pracují s vašimi tématy a klíčovými slovy. Celý proces tak můžete automatizovat, což vám ušetří čas i náklady.
Data už máte k dispozici, stačí je jen využít
Pokud byste chtěli jít skutečně do hloubky, pak je v tomto bodě namístě udělat ještě i tzv. SWOT analýzu, pomocí které důkladně prozkoumáte silné a slabé stránky jednotlivých konkurentů, včetně příležitostí a hrozeb, kterým čelí. Tato metoda vám poskytne ucelený přehled a pomůže vám lépe pochopit jejich pozici na trhu.
A teď přichází ta zajímavější část – analýza obsahu, který vaši konkurenti publikují. Zde se zaměříte nejen na marketingový obsah, který sdílí na různých kanálech, ale i na jejich SEO strategii. Právě ta je klíčem k tomu, jak se jim podařilo dostat na přední příčky ve vyhledávačích.
Jaké nástroje vám pomohou získat konkurenční výhodu?
Existují však i další kroky, které vám mohou pomoci získat náskok před konkurencí. Klíčovými nástroji jsou v tomto případě monitoring médií a social listening.
Monitoring médií je skvělý nástroj, při plnění krátkodobých cílů. Slouží k tomu, abyste v reálném čase zachytávali zmínky o vaší firmě nebo tématech, která jsou pro vaše podnikání klíčová. Bez zbytečného prodlení tak můžete například reagovat na negativní komentář zklamaného zákazníka nebo objevit něco, co lidé postrádají – a to třeba na základě reakcí na sociálních sítích vaší konkurence. S tím vám může jednoduše pomoci naše aplikace NewtonOne nové generace, která bude za vás automaticky zachytávat zmínky o jakémkoliv tématu, které si definujete.
Na druhou stranu social listening představuje proaktivní přístup zaměřený na dlouhodobé cíle. Tento nástroj vám umožní zachytit nové trendy ještě dřív, než se dostanou do povědomí širší veřejnosti, což můžete využít jako konkurenční výhodu pro další růst. Social listening analyzuje komentáře na sociálních sítích, v recenzích, na blozích nebo v médiích a odhaluje sentiment, s jakým lidé mluví o vaší značce nebo jiných tématech, která jsou pro vás důležitá. Díky tomu získáte hlubší přehled o tom, jak vás vnímají vaši zákazníci, a zároveň odhalíte příležitosti ke zlepšení.
Chtěli byste vyzkoušet naši aplikaci NewtonOne nové generace a sami se přesvědčit, jak vaší firmě může pomoci v dalším rozvoji? Kontaktujte nás na help@newtonmedia.cz pro více informací.
Těšíme se na vás!