Nejprve si pojďme vysvětlit, co znamená komunikační strategie a jak se liší od té marketingové. Často totiž bývají zaměňovány.
Marketingová strategie je vlastně celkový plán toho, jak by firma měla působit na trhu, a to včetně způsobů distribuce produktů, obchodních cílů nebo třeba stanovení cílových skupin.
Komunikační strategie oproti tomu řeší pouze způsob komunikace vůči cílovým skupinám, ať už se jedná o výběr vhodných komunikačních kanálů, tón a sentiment, slogany a stylistické obraty. Je tedy součástí širší marketingové strategie a má za cíl udržovat určitou představu o firmě mezi cílovou skupinou.
Komunikační strategie v praxi
Monitoring médií slouží jako chytrý pomocník, který za vás hlídá veškeré zmínky o vaší firmě nebo tématu, které vás zajímá. Díky tomu získáte přehled v reálném čase, ale také přístup ke zpětným datům v archivu.
Můžete snadno zjistit, na kterých platformách a kanálech se o vás mluví nejčastěji. Například odhalíte, které sociální sítě nejvíce používají ti, kdo vás zmiňují. Může se třeba stát, že jste až doposud investovali nejvíce z rozpočtu pro sociální sítě na reklamu na Facebooku. Z monitoringu ale vidíte, že největší počet organických zmínek pochází z Instagramu. To vám může napovědět, který z kanálů více preferovat v nové komunikační strategii.
NewtonOne nové generace za vás prohledá i YouTube.
Dále se můžete dozvědět třeba i to, že se o vašem novém produktu mluví na specializovaných blozích nebo YouTube kanálech, ale vy jste dříve tyto možnosti propagace vůbec nezkoumali. Do nové strategie tedy můžete zahrnout i cílenou komunikaci na vybrané influencery, případně s nimi navázat přímou spolupráci.
SMART cíle pro chytřejší plánování
Teď, když máte jasno o současném stavu vaší komunikace, je čas začít plánovat nové cíle. Aby byly skutečně efektivní, měly by být SMART – tedy chytré a dobře definované.
Zkratka SMART odkazuje na pět klíčových vlastností cíle:
- Specific: měl by být co nejkonkrétnější. Vyvarujte se obecných cílů.
- Measurable: měl by být měřitelný. Musí existovat způsoby, jak si ověřit, že cíle bylo dosaženo. Například pomocí analytických nástrojů, podle počtu stažení aplikace nebo třeba množství poptávek získaných přes formulář.
- Achievable: měl by být dosažitelný. Samozřejmě je v pořádku klást si ambiciózní cíle, nezapomeňte se ale držet nohama na zemi a plánovat to, co je za vaší stávající situace reálně dosažitelné. Berte v potaz rozpočet, časové možnosti i schopnosti vašeho týmu.
- Relevant: měl by být relevantní, tedy zapadat do širší marketingové strategie a reflektovat vizi, kam chcete svou společnost posunout.
- Timely: měl by být omezený určitým časovým úsekem, na jehož konci je možné zhodnotit, zda bylo stanoveného cíle dosaženo, nebo ne.
Insight do cílových skupin
Co vašeho ideálního zákazníka trápí? Co chce a co mu naopak vadí? Získat odpovědi na tyto otázky je k nezaplacení, protože vám pomohou s obsahovým sdělením, se kterým můžete ve své komunikační strategii pracovat.
Tyto informace můžete získat různými způsoby. Dotazníkovým šetřením, focus skupinami, hloubkovými rozhovory, ale také pomocí monitoringu médií. Ten vám přinese informace v nezkreslené podobě.
Slova nejvíce spojována se značkou Vasky v klasických i sociálních médiích v období od 1. 1. 2024 – 31. 12. 2024.
Velmi jednoduše se v aplikaci NewtonOne nové generace například dozvíte, jaká slova jsou nejčastěji spojovaná s vaší značkou, což vám může pomoci při vytváření chytlavých sloganů a prodejních textů.
Okamžitá zpětná vazba díky monitoringu
Představte si, že jste právě spustili novou kampaň. Přirozeně chcete vědět, jak se jí daří a jaké vám přináší výsledky. Kromě jiných analytických nástrojů můžete použít i monitoring médií, který vám dá reálný vhled do pocitů vaší cílové skupiny.
Nesetkalo se například užití nějakého sloganu nebo obrázku s pozitivním ohlasem? Nevadí, monitoring za vás zachytí i negativní komentáře a vy tak máte okamžitou zpětnou vazbu, kterou můžete do kampaně zapracovat ještě v jejím průběhu a dosáhnout tak lepších výsledků.
Monitoring médií dokáže zachytit hledané klíčové slovo i v komentářích na sociálních sítích a diskusních fórech.
K tvorbě úspěšné komunikační strategie využijte všechny dostupné možnosti: znalosti a dovednosti vašeho týmu i nástroje, které vám mohou usnadnit cestu k cíli. Monitoring médií je jen jedním z nich, ale výsledky, které přináší, mohou udělat rozdíl mezi úspěšnou a neúspěšnou strategií.
Klíčem je všechny tyto zdroje efektivně zapojit a nasměrovat vaši energii správným směrem.
Chcete se dozvědět více? Napište nám své dotazy na help@newtonmedia.eu a my se vám rádi ozveme.